2023-04-15, 17:03
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Skickar du vapen till ukraina nu 2023 så stödjer du amerikanska militärmakten. Så kan de skicka lite mindre vapen till Ukraina.
Dom ska ha mycket mer och absolut inte mindre så ryZzäcklen kan skjutas av
Citera
2023-04-15, 17:04
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore
Verkligen inte. Vi skulle få ett märkligt prejudikat som skulle omkullkasta den starkaste garanten för fred vi har - vår säkerhetsordning - om man belönar Rysslands angrepp på det sätt du föreslår.
Vill Putin ha fria val med bas i befolkningens vilja kan han börja på hemmaplan med att ställa sin plats till förfogande så att ryssarna i val kan välja sina egna ledare. Kanske att man genom val inom den ryska federationen där olika delrepubliker som exempelvis Tjetjenien kan rösta om de vill bryta sig loss från Ryssland. Det är bättre att stoppa neo-Hitler i grind så Putins imperiebyggande inte kommer längre än ruta 1. Om Ryssland får sig en rejäl knäpp på näsan skickar det starka signaler till världens övriga despoter att det inte är lönt att starta krigsäventyr.

Dina inlägg andas för övrigt inte alls en oro får våra eventuella höga kostnader utan du har något helt annat på agendan.

Det är opropotionerligt. Jag tycker inte sanktioner eller andra straff är helt fel, och det är fint att minska nyttan Putin eventuellt får av kriget. Men ett opropotionerligt svar signalerar till "övriga despoter" att världsordningen är korrupt. De som på något sätt "äger polisen" kan krigsäventyra, de som inte gör det får slåss med polisen. Det är ett system som fungerar tills det inte fungerar längre.

Omröstning gör dock att man kommer runt problematiken. Då kan inte despoter ta vad som helst.

Egentligen borde man, som jag sagt förr, göra en paketlösning där man löser ett flertal konflikter på samma sätt. Exempelvis genom att göra referendum samtidigt i, låt oss säga: Kosovo, Donbass, Palestina eller vilka konflikter som nu är mest påträngande.
Citera
2023-04-15, 17:09
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Du tog upp att radikalisering i Ukraina var ett problem.
Jag fortsatta på det spåret och hur Ryssland själva bidrar till den men det blir alltid känsligt att diskutera sådant med dig. Ryssland ska tydligen aldrig ta ett steg tillbaka, bara Ukraina som ska behaga Ryssland i denna konflikt.
Varför aldrig gå på huvudproblemet, varför alla dessa svepskäl?

Att Ryssland lämnar Ukraina och vapenleveranser byts ut mot finansiellt stöd för att bygga upp landet igen vore väl jättebra?

Huvudproblemet ser jag som stormakternas strävan efter att hela tiden utöka sin makt, vilket vi såg när USA gick över gränsen vid Euromaidan. Inte bara Rysslands oförmåga att släppa Ukraina, utan även USAs ständiga expansiva politik.

Ryssarna får gärna ta ett steg tillbaka för mig. Men det är mer intressant att diskutera vad vi bör göra, och vad vi borde ha gjort i detta krig.
Citera
2023-04-15, 17:16
Medlem
Citat:
Huvudproblemet ser jag som stormakternas strävan efter att hela tiden utöka sin makt, vilket vi såg när USA gick över gränsen vid Euromaidan. Inte bara Rysslands oförmåga att släppa Ukraina, utan även USAs ständiga expansiva politik.

Ryssarna får gärna ta ett steg tillbaka för mig. Men det är mer intressant att diskutera vad vi bör göra, och vad vi borde ha gjort i detta krig.

Perfekt!
Min föreslagna lösning är att Ryssland lämnar Ukraina och väst går över till att stödja uppbyggandet av Ukraina. Ukraina får själva lösa de politiska problem de besitter och hur stort inflyttande de olika regionerna ska ha, i ren demokratisk anda.
Eller vad säger du? Finns väl inga problem med den lösningen? Inga stormakter utan endast Ukrainska folket får säga sitt.
Citera
2023-04-15, 17:17
Medlem
Citat:
Skickar du vapen till ukraina nu 2023 så stödjer du amerikanska militärmakten. Så kan de skicka lite mindre vapen till Ukraina.

Bla bla bla… du tror att det är Sveriges uppgift att utarma den amerikanska krigsmakten förstår jag.

Vad som kommer bli jobbigt för våra barnbarn är snarare att dom får veta hur lite vi brydde oss om deras framtid.
Senfärdigheten Europa visat när ryssen startar ett invasionskrig i vår närhet var skrämmande att bevittna. Allt är inte USA’s ansvar bara för att bla Tyskland gjort sig beroende av rysk energi (sic!)
Att putler-vänliga Ungern går i ryssens ledband är en annan femma.

Nu har det blivit bättre men inte riktigt bra, Europa måste ta ett större ansvar för vad som händer i Europa, något många anser att Macron menade vid besöket i Kina även om det tolkades på ett helt annat sätt av många tyckare och opinionsbildare.

Våra barnbarn behöver precis som oss trygghet, frihet och möjligheter. Det kan vi inte kräva av USA att leverera.
Vi måste göra mycket mer för att ge våra barnbarn den omgivning dom förtjänar.

Då ingår det såklart att rensa upp våra länder från ryss-apologeter som visar sig bla här i tråden.
Citera
2023-04-15, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Så om ett land har byggt upp fasta försvarspositioner så lyckas inte den ryska armén att ta sig igenom? Då är ju ryssarna ännu mer usla än vad jag trodde. Det som alla trodde var världens näst starkaste armé visar sig vara ett skämt som resten av världen skrattar åt.
Dessutom verkar ryssarna vara fullständigt korkade om de ändå invaderar och anfaller fasta positioner när de vet att de har en sån enorm svaghet i sin militära förmåga.

det är då du som intresserad särskådar antalet trupper de gick in med, och sedan funderar över hur kommer det sig att de faktiskt går framåt ändå.
du kommer att hitta för att detta ens skall gå så måste den anfallande ha ett övertag som gör att de inte förlorar lika mycket som motståndaren, kan hålla logistiken uppe och fortsätta.
Citera
2023-04-15, 17:24
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Det är opropotionerligt. Jag tycker inte sanktioner eller andra straff är helt fel, och det är fint att minska nyttan Putin eventuellt får av kriget. Men ett opropotionerligt svar signalerar till "övriga despoter" att världsordningen är korrupt. De som på något sätt "äger polisen" kan krigsäventyra, de som inte gör det får slåss med polisen. Det är ett system som fungerar tills det inte fungerar längre.

Omröstning gör dock att man kommer runt problematiken. Då kan inte despoter ta vad som helst.

Egentligen borde man, som jag sagt förr, göra en paketlösning där man löser ett flertal konflikter på samma sätt. Exempelvis genom att göra referendum samtidigt i, låt oss säga: Kosovo, Donbass, Palestina eller vilka konflikter som nu är mest påträngande.
De enda som tycker ett sådant system där det inte är tillåtet att kriga för att erövra land eller utplåna andra stater är förbundet med enväldiga diktatorer. Är det för kostsamt att starta krig, eller har man inget att vinna på kriga så startas det helt enkelt inga krig. En ganska enkel princip. Tar man bort den spärren backar vi tillbaks till medeltiden där den starke tog vad den kunde för att man kunde.
Ungefär så resonerar Ryssland idag där de ser sig själva som en stark pol med buffert och vasallstater.
Sedan kalla kriget har för övrigt USAs krigslusta minskat avsevärt och det är en annan fördel med demokratier, att folk i gemen inte gillar krig, krigströttheten infinner sig snabbt och det uppstår en stark opinion mot krig.

Ukrainas gränser är för övrigt erkända av FN och världssamfundet, inklusive Ryssland så att starta krig, annektera och hålla omröstningar (övervakade eller ej) är så absurt att det inte ska behöva påpekas. Dina idéer får ses som fria fantasier utan verklighetsförankring men visst, vi befinner oss på ett diskussionsforum.
Citera
2023-04-15, 17:26
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Perfekt!
Min föreslagna lösning är att Ryssland lämnar Ukraina och väst går över till att stödja uppbyggandet av Ukraina. Ukraina får själva lösa de politiska problem de besitter och hur stort inflyttande de olika regionerna ska ha, i ren demokratisk anda.
Eller vad säger du? Finns väl inga problem med den lösningen? Inga stormakter utan endast Ukrainska folket får säga sitt.

För det första tror jag det vore bra om Ryssland också bidrog till att bygga upp Ukraina. T ex genom att sälja olja/gas till väst, intäkter till Ukraina-uppbyggnad. Många pratar om Marshallhjälp, en viktig komponent i den var att den forne fienden betalade återuppbyggnad också.

En problematik i vad du skriver är ju ifall någon region (t ex Krim) vill lämna Ukraina. Om du inkluderar det i den "rena demokratiska andan" så ser jag inga problem i det.

Jag gillar inte tanken på att centralmakten ska lösa lokala problem i Ukraina eftersom den är otillräckligt demokratisk, men man skulle absolut kunna tänka sig att ryska armén lämnade östra Ukraina och Krim, och att någon form av internationell styrka tog över alla omstridda delar och "löste problemet" med debatt följt av omröstning. Utopiskt sett, förstås. Ryssarna skulle i praktiken nog inte lämna sina baser i Krim om man inte lockade/hotade dem med något extremt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etonjohn
Konsumentprodukter som kommit till väst är lika många som tex Kina och Indien, man måste skapa varumärken, se tex på varför Volvo cars är kinesiskt.

Uppfinningar finns det garanterat massor av men jag kan inget om sådant.

Bilar har dom såklart, men att sälja dom i väst är en annan sak, se ovan.

Dom har en mycket kompetent flygindustri, rymdindustri, varvsindustri tung fordonsindustri, energiindustri vapenindustri såklart och råvaror i massor som man dock ej kommit så långt i att förädla men det kommer men sådant tar tid.

Ett problem dom har/haft är att dom tjänat så bra på råvaror att dom fokuserat på att öka denna produktion och då köpt in teknik istället för att utveckla inhemskt teknik, det har dom börjat med att fokustera på sedan 2014 framtvingat av sanktioner.

Du försöker förminska Ryssland vilket leder till att du själv inte utvecklas, dvs lär dig något.
Nej! Ryssland har inte en mycket kompetent industri, vad har du fått det ifrån?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=2def86115f5438c8476d77169a0a9 262

Civilbefolkningen har svårt att skydda sig mot ryzk terrorbombning, javisst.
Där har du rätt. Krigsbrott, att inte skilja på militär och civil där här ryzzland överläge.

Här ett exempel på det.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=2def86115f5438c8476d77169a0a9 262 igen.

"Nio döda i robotattack
Minst nio personer har dött, varav en 2-åring, och 21 skadats efter en rysk robotattack mot den ukrainska staden Sloviansk i Donetskregionen på fredagen, uppger The Guardian.

Robotattackerna ska ha träffat bland annat fem lägenhetsbyggnader. Ryska S-300-robotar ska ha slagit ned på minst sju platser, säger Pavlo Kyrylenko, guvernör för Donetskregionen"

vanligtvis är det s-300 robotar i luftförsvaret som träffar ukrainska byggnader, ja. Tyvärr är de i ukrainskt försvar, men de är ryska/sovjetiska system.

ser man på civilbefolkningen så är det ganska tomt på civilbefolkning i fronten så att säga, däremot finns det en sida som konsekvent har beskjutit civila mål så som höghus bakom fronten, typ staden Donetsk, under snart 9 år.
kolla förlusterna där. Ukraina är bra på försvar och terrorisera civila.
Citera
2023-04-15, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Efter att ha tillfogat ryssarna stora förluster när ryssarna anfaller, men trycket blir för stort så får man dra sig till ska till nästa försvarsställningar och sedan vänta på nästa ryska anfall där man skjuter bort en massa fiender innan man drar sig tillbaka.

Utnötningskrig helt enkelt. I väntan på att de mekaniserade brigaderna blir klara och man kan trycka tillbaka Ryssland rejält.

mmm det verkar fungera så där, måste man säga.
problemet är att de inte dra r sig tillbaks, de offrar onödiga mängder av erfarna trupper och värdefull utrustning, se bakhmut nu, det enda som det innebär att ryssland kommer närmare målet om avmilitiarisering och avnazifiering.

resurserna de har satt in i det området har troligen omintetgjort den lilla reserv de hade för en offensiv i vår/sommar då eventuellt det kommer tyngre bepansrade fordon i någon större utsträckning.
Citera
2023-04-15, 17:30
Medlem
Reimers avatar
Bakhmut är fortfarande Ukrainskt.

Citat:
Bakhmut Situation:
Heaviest fighting continues along the train line as well as brutal battles taking place around the train stations.
North of the sector a large assault was repelled with artillery, whilst more assaults to the south were also.
Some counterattacks take place.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1647254821576007681
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in