2023-03-25, 15:24
Medlem
Rysk media fortsätter sin vana trogen att publicera artiklar som kommer att åldras dåligt.

https://tass.com/russia/1594313
Citera
2023-03-25, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Kina tar över Rysslands roll i Centralasien. Liksom Ryska Federationen förlorat inflytande över de f.d. Sovjetrepublikerna i östra Europa så förlorar de nu Centralasien och Kaukasus. Putin har verkligen lyckats krossa Ryssland som stormakt.
https://www.msn.com/en-us/news/world/xi-snubbed-putin-after-their-summit-calling-a-meeting-of-central-asian-countries-as-part-of-an-audac ious-power-play/ar-AA18Zdrl

Vi kommer att se ett nytt mäktigt block av länder runt Kina efter detta krig, medans RF kommer att tyna bort. Kanske blir det en kapplöpning mellan Kina och Väst om att ta kontroll av så mycket som möjligt av den gamla sönderfallande ryska federationen?

Precis. Godmorgon Yxskaft.
Linjerna börjar dras upp och motståndarna har tröttnat på vår hybris och översitteri och vi står ev inför ett kraftigt geopolitiskt bakslag.

Och Europa riskerar dessutom skicka soldater att dö i en konflikt mellan två gamla sovjetstater.

Jippi!! Bra jobbat!
Senast redigerad av systernbolaget 2023-03-25 kl. 15:31.
Citera
2023-03-25, 15:29
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Så här går det till i ryska armen, betala eller bli skickad direkt till frontlinjen.
https://twitter.com/wartranslated/status/1639390679670374403

Tack! Intressant video, har sett några liknande tidigare postade i tråden. De ger en ganska samstämmig bild över hur den ryska militären fungerar, eller rättare sagt inte fungerar.

En reflektion som sällan tas upp är åldern på många av de ryska soldaterna. Jag skulle säga att av personerna i videon ser ingen av dem ut att vara under 40 år, de flesta ser ut att vara någonstans runt 50-55 år nånting. Det är dubbla åldern av vad som varit lämpligt för frontsoldater. I de videor jag sett verkar det snarare vara regel än undantag med klart överåriga soldater bland ryssarna. Då jag själv befinner mig i ungefär den åldern kan jag av egen erfarenhet säga att det inte kommer fungera så bra. Inte för att jag och mina jämngamla kamrater skulle vara fullständigt oanvändbara, men vi skulle åtminstone inte vara i närheten av lika bra som några 20-30 år yngre soldater, i synnerhet inte som frontsoldater. T.ex. kan det ju vara positivt med ett hyfsat mörkerseende, vilket man inte längre har i min ålder.
Citera
2023-03-25, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Vad jag tycker är bisarrt är att man filmar detta hotet för allmän beskådning?
Det hade inte hänt under Sovjet, KGB hade fått fullständigt psykbryt om såna är anlägenheter fångades på film.

Håller med, det är väldigt konstigt men Medvedev är en bisarr galning.

Vi får väl se vad det blir av det. Produktionsmålen kommer ju inte nås till 100%, det är ju trots allt ryssland det handlar om.. där blir det pannkaka av det mesta.

Hur agerar man då? Visar att det bara var tomma hot? Eller avslöjar sig som anstiftare till mord?

Galet korkat t.o.m. för vara Medvedev? Han förutspådde iofs att gaspriset skulle ligga på €2.000 nu..

https://twitter.com/DarthPutinKGB/status/1628338628291076103
Citera
2023-03-25, 15:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Intressant är också tidpunkten, detta offentliggörs under mötet med Putin. En öppen förolämpning av Ryssland, från Kinas sida. Tror att Xi anser Putins agerande vara rent idiotiskt.

Ja Kina är nog mycket irriterade på Putin och ryska regeringen. Och de kommer att utnyttja situationen maximalt till sin egen fördel.
Citera
2023-03-25, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av systernbolaget
Precis. Godmorgon Yxskaft.
Linjerna börjar dras upp och motståndarna har tröttnat på vår hybris och översitteri och vi står ev inför ett kraftigt geopolitiskt bakslag.

Och Europa riskerar dessutom skicka soldater att dö i en konflikt mellan två gamla sovjetstater.

Jippi!! Bra jobbat!

Du är alltså inne på att Kina håller på att ta kontrollen över ryssland? Borde det inte vara ryssarna som drabbas värst av ett sådant geopolitiskt bakslag?
Citera
2023-03-25, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
"Ukraine is preparing a powerful counteroffensive that will shock the whole world,” said Dan Rice, adviser to the Commander-in-Chief Zaluzhnyi. Rice is an American combat veteran who last spring was appointed special adviser to the Commander-in-Chief Valerii Zaluzhnyi.

https://twitter.com/NOELreports/status/1638991197782921248?cxt=HHwWwMC-3fDz7r4tAAAA

Prigozhin verkar hålla med och varnar för att Ukraina även går in i Belgorod.

https://twitter.com/wartranslated/status/1638939229156769792

”Prigozhin claims that he knows about the Ukrainian plan to deal 3 blows and liberate the territory to the 1991 borders. He states that Ukraine concentrated 200,000 of reserves in the Donbas, with 80k of them being near Bakhmut. Plans include invading the Belgorod region to be used in exchange, then cutting "L/DPR" into two, and finally, liberating Crimea.”

Ukraina vilar inte utan bidar sin tid. Man utbildar och organiserar, mängder av vapen är på väg in i landet och snart är lersäsongen förbi.

Enligt Igor Girkin har Ukraina redan tagit emot runt 100 Leopard tanks men det är inget man berättar för världen.

Frågan är om någon vågat berätta det för putler?

Det är helt uppenbart att Ryssland av någon anledning önskar att Ukraina/Nato går tillm offensiv som de hela tiden utlovar för att lösa det besvärliga läget i Bakhmut.

Zelenski ger sig ut nära fronten i Donbass och utlovar motoffesnsiv för att lösa det trängda läget i Bakhmut. Det är cirka 10-000 ukrainska soldater inne i staden men ryssarna fortsätter att trycka på. Den här situationen blir faktiskt ohållbar om inte ukrainska armeledningen agerar.

Frågan är: Har ikrainska armen kraft nog att gå till motoffensiv i Donbass sanmtidigt som de flörbereder offensiv mot Kriim? Jag tror alltfler ukrainare och ryssar tvivlar.

Tror för min del att Ukraina/Nato blir bortgjorda av ryskt långsiktigt militärt tänkande. De val ukrainas militärledning nu har är som att de skall äta kakan men ha den kvar för storoffensiven som skall ge Nato valuta för pengarna.

Men men... man har väl haft fel förr. :-)
Citera
2023-03-25, 16:04
Medlem
veni.vidi.vomuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Andra fördelar med en offensiv söderut är att ryssarna har svårare att försörja trupperna där (järnväg endast via Krim), det finns en aktiv partisanrörelse där och det är av stor ekonomisk vikt för Ukraina.
Järnvägen verkar fortfarande vara avstängd över bron.
Film på skadorna:
https://twitter.com/Tendar/status/1639601407597633536
Citera
2023-03-25, 16:05
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Det är helt uppenbart att Ryssland av någon anledning önskar att Ukraina/Nato går tillm offensiv som de hela tiden utlovar för att lösa det besvärliga läget i Bakhmut.

Zelenski ger sig ut nära fronten i Donbass och utlovar motoffesnsiv för att lösa det trängda läget i Bakhmut. Det är cirka 10-000 ukrainska soldater inne i staden men ryssarna fortsätter att trycka på. Den här situationen blir faktiskt ohållbar om inte ukrainska armeledningen agerar.

Frågan är: Har ikrainska armen kraft nog att gå till motoffensiv i Donbass sanmtidigt som de flörbereder offensiv mot Kriim? Jag tror alltfler ukrainare och ryssar tvivlar.

Tror för min del att Ukraina/Nato blir bortgjorda av ryskt långsiktigt militärt tänkande. De val ukrainas militärledning nu har är som att de skall äta kakan men ha den kvar för storoffensiven som skall ge Nato valuta för pengarna.

Långsiktigt militärt tänkande tror jag inte Ryssland har, det finns ingen plan, knappast kapacitet och heller inte tillräckligt modern utrustning. Om det var Rysslands offensiv vi såg ni i början av året så talar mycket för ett det inte lär hända något mer fram till sommaren. Ukraina däremot kommer ta tillbaka Krim och stora delar av Luhansk och Donetsk innan sommaren. Gissar att försvarslinjerna är riktigt tunna bakom fronten och att det finns mängder av svaga punkter som Ukraina har vetskap om. Vi kommer se en samordnad ukrainsk offensiv som inkluderar alla delar av armen.
Citera
2023-03-25, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren

Jag har ingen aning om hur en kommande offensiv kommer att se ut men jag gissar att förutsättningarna för att befria Krym kan komma att förbättras som ett resultat av en offensiv. Inte att det sker simultant. Lite som prigozhin själv verkar mena.

Har svårt att se att Ukraina skulle gå in i ryssland/Belgorod tex. Antar att prigozhin försöker skrämma upp ryssar bara.

Jag ser inte Bakhmut som något som har mer än en marginell betydelse i en offensiv. Alltså att syftet med en offensiv inte är att befria just och endast Bakhmut.

Vet inte varför så rysstrogna verkar ha snöat in på det faktiskt?

Nato är inte involverade öht utöver att Natoländer ger stöd i form av materiel, utbildning och viss underrättelse.
Senast redigerad av EnoughisEnough 2023-03-25 kl. 16:14.
Citera
2023-03-25, 16:09
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Måste vara en parodi Ryssarna klarar inte av att göra propaganda på så hög nivå.

Ja det är en parodi. Gjord år 2020 i Ryssland just som parodi på Putins reklamkampanjer som faktiskt ibland kan vara nästan så extrema.
Citera
2023-03-25, 16:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Polen mångfaldigar ammunitionsproduktionen till stöd för Ukrainas frihet liksom EU och Norge
https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e
Polen som i många fruktansvärda år levt under förtrycket av den ryska fotsvettiga stöveln.

Det gäller att vara beredda på att Kina börjar ge ammunition till Ryssland. Då måste väst ha en stor produktion för att producera mera än Kina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in