Citat:
Ursprungligen postat av
Vattendealaren
Det är helt uppenbart att Ryssland av någon anledning önskar att Ukraina/Nato går tillm offensiv som de hela tiden utlovar för att lösa det besvärliga läget i Bakhmut.
Zelenski ger sig ut nära fronten i Donbass och utlovar motoffesnsiv för att lösa det trängda läget i Bakhmut. Det är cirka 10-000 ukrainska soldater inne i staden men ryssarna fortsätter att trycka på. Den här situationen blir faktiskt ohållbar om inte ukrainska armeledningen agerar.
Frågan är: Har ikrainska armen kraft nog att gå till motoffensiv i Donbass sanmtidigt som de flörbereder offensiv mot Kriim? Jag tror alltfler ukrainare och ryssar tvivlar.
Tror för min del att Ukraina/Nato blir bortgjorda av ryskt långsiktigt militärt tänkande. De val ukrainas militärledning nu har är som att de skall äta kakan men ha den kvar för storoffensiven som skall ge Nato valuta för pengarna.
Men men... man har väl haft fel förr. :-)
Jag har ingen aning om hur en kommande offensiv kommer att se ut men jag gissar att förutsättningarna för att befria Krym kan komma att förbättras som ett resultat av en offensiv. Inte att det sker simultant. Lite som prigozhin själv verkar mena.
Har svårt att se att Ukraina skulle gå in i ryssland/Belgorod tex. Antar att prigozhin försöker skrämma upp ryssar bara.
Jag ser inte Bakhmut som något som har mer än en marginell betydelse i en offensiv. Alltså att syftet med en offensiv inte är att befria just och endast Bakhmut.
Vet inte varför så rysstrogna verkar ha snöat in på det faktiskt?
Nato är inte involverade öht utöver att Natoländer ger stöd i form av materiel, utbildning och viss underrättelse.