2023-03-24, 22:46
Medlem
Archer226s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Snarare förbannade, lär bli ett motdrag när ryssen gör något oförsiktigt.
Ja givetvis
,

Den som fantiserar om nåt annat kommer nog att bli besviken
Citera
2023-03-24, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Medvedev har knappast någon makt över putlers öde, han är en nickedocka, putlers nickedocka.

Medvedev är bitter, mycket bitter, han verkar inte ha varit med i den inre cirkeln för special operationen, han levde ett liv i internationella kretsar, och är nu förpassad till att vara, som du skriver Putins bitch. Han ser det nog som att han har mycket att vinna på att sidsteppa Putin.
Citera
2023-03-24, 22:50
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Var den bra dock? Kanske hygglig för sin tid, antalet var väl det som var bra, tänker jag.

Det är nog rätt irrelevant idag hur bra den var en gång i tiden, det intressanta är hur bra den är idag, d.v.s. inte alls bra. Och inte ens finns att tillgå ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Archer226
Nej deras 3000 T-90 som enligt foliehattar i tråden fantiserat om ännu inte dykt upp från färden från uralbergsförråden ännu inte efter 7 månader verkar ha nått fram. Då måste man väl förstå att dessa 3000 T-90 inte finns?

De vill nog tro det. Det sägs ju att hoppet är det sista som överger en människa.
Citera
2023-03-24, 22:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Archer226
Ja givetvis
,

Den som fantiserar om nåt annat kommer nog att bli besviken

Trist att det blivit en sådan katt och råtta lek. Jag hoppas ukrainarna har fått ordning på sina grejor och nu dumpar sovjetdoktrinen en gång för alla och verkligen anammar västs tänk och fullständigt mosar ryssen på slagfältet. Vill helst slippa se en konfrontation mellan USA/Nato vs Ryssland, det kan bli hur illa som helst. Sen kan man ju se det på olika sätt, vi behöver en minskning av jordens befolkning, men på det här sättet? Bättre att låta moder jord sköta det med en pandemi eller nåt, nu gick det ju i och för sig si och så för henne sist. Jag har levt mitt liv under kalla kriget och ser helst att mina och andras barn slipper det. Vi behöver en öppen och samstämmig värld där vi alla kan frodas och må bra. Död åt diktaturerna!
Citera
2023-03-24, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Snarare förbannade, lär bli ett motdrag när ryssen gör något oförsiktigt.
RAF hälsade på vid Krim idag med en RC-135 Rivet Joint och två Typhoon. Ryssarna var som väntat väldigt passiva.

Det blir förmodligen fler sådana utflykter nu, lite dyrare men mindre möjlighet för ryssen att tramsa.
Citera
2023-03-24, 22:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Bra att vi fått en försvarsminister med kunskap!

Själv hade jag gärna sett att han var några decimeter längre och kraftigare!

Pål ska ju ändå vara kustjägare och är säkert den tuffaste ministern.
Synd att han har så låg pondus.

Huvudsaken är att han är positiv till våra vapenleveranser till Ukraina!

Man ska inte döma en man för sin längd utan för vad han åstadkommer. Napoleon var väl ingen jätte precis?

För första gången någonsin sen 1991 är jag stolt över vår försvarsminister, han verkar vara ytterst kompetent för sin position.
Citera
2023-03-24, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
RAF hälsade på vid Krim idag med en RC-135 Rivet Joint och två Typhoon. Ryssarna var som väntat väldigt passiva.

Det blir förmodligen fler sådana utflykter nu, lite dyrare men mindre möjlighet för ryssen att tramsa.

Sedär!! Redan?
Kommer mera
Citera
2023-03-24, 23:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag

Jag gillar inte sådan katt och råtta lek, men ryssarna verkar respektera det och gör det själva. Jävla omoget beteende egentligen. Problemet är att det kan alltid gå snett och eskalera, dumt. Det är bara att förbereda sig om det skulle gå åt helvete, än finns det tid.
Citera
2023-03-24, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Du gillar inte demokrati? Folket i oblasterna vill ju tillhöra Ryssland. De har blivit illa behandlade i USA-styrda Ukraina.

Du gillar demokrati? Så du menar att om folket på Taiwan röstar för självständighet så har Kina inte rätt att ta ön och Rysslands erkännande av Kinas rätt till ön är inte längre gällande? Eller är det bara ryssar som har rätt att rösta om vilket land de vill tillhöra?
Citera
2023-03-24, 23:07
Medlem
Ken Drydens avatar
Den ryska vinteroffensiven började den 26 januari. Den bestod av en serie operationer på bred front längs med kontaktlinjen i oblasten Luhansk och Donetsk med syfte att rulla tillbaka de ukrainska linjerna och säkra territoriell kontroll över just dessa oblast.

Resultatet har blivit magert.

Nu verkar luften gå ur hela företaget och jag börjar faktiskt tro att offensiven efter två månader är helt slut om ett par dagar. Jag tror heller inte att ryssarna kommer att lyckas ta Bachmut, trots de oerhörda ansträngningar som gjorts för att nå detta mål.

Jag tyckte att det var dåraktigt av Zelenskyj att hålla fast vid denna stad utifrån rent militära bevekelsegrunder. Det var inte värt det. Förlusterna skulle bli för stora. Men kanske borde jag ha kommit ihåg lite bättre vad jag läste hos Clausewitz om att ett politiskt mål ibland övertrumfar ett militärt mål under ett krig - och att Zelenskyj därigenom kanske gjorde rätt som stod fast vid beslutet att hålla staden.

En seger i Bachmut hade inte betytt någonting militärt för någon av parterna, däremot blev slaget om staden av politisk vikt - och det var det som det till sist handlade om.
Citera
2023-03-24, 23:09
Medlem
Sarumans avatar
Som säkert alla här redan vet så fotograferades nyligen 70 år gamla ryska T-54 och T-55 på tåg på väg till Ukraina. De kommer från ”den 1296:e basen för reparation och förvaring av stridsvagnar” i Arsenyev nära Vladivostok i östra Ryssland. De ser ut att ha väldiga mängder stridsvagnar där. Men stridsvagnar som stått utomhus i decennier kan inte vara lätta att starta upp igen.

Här är Googles satellitdata från platsen:
https://www.google.com/maps/place/44.125997,+133.281907/@44.1259777,133.281853,19z/data=!3m1!1e3!4m4!3m3!8m2!3d44.125997!4d133.281906 7
Citera
2023-03-24, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Alltså, vi snackar om 80 år gamla tanks.
Hur kan de överhuvudtaget vara i funktion? De kan ju inte ha servats i 80 år.
Att det går att fjutta igång dem, det tvivlar jag inte på. Det är bara enkel mekanik.
Men vilket j-a jobb, som att renovera veteranbilar.
Och även om man oljar igång och tankar skiten, är ju dessa sardinburkar totalt värdelösa i strid.
Det är såna där tanks man brukade langa ner molotowcocktails i, på 1900-talet....
När man väl klättrat upp på vagnen, var besättningen barbeque.

Tror (tyvärr) inte de är värdelösa. Kommer väl stå en bit bak och tjänstgöra som granatkastare typ. Kanske hjälpligt ersätta lite artilleri om det är ont om. Inte ett vasst vapen, men säkert irriterande för Ukraina om de står och lobbar in 100mm granater. Extra granater för Ryssland, extra jobb för Ukraina. Samma som med vattenkylda kulsprutor från 1910, de är nog bra så länge man inte behöver flytta på dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in