2023-03-24, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teufelchen
Medvedev förbereder beslut, beslut som behöver tas när Ukraina startar sin offensiv...
Är beslutet att avliva Putin eller utlämna Putin till ICC ?

https://tass.ru/politika/17360985

Medvedev har knappast någon makt över putlers öde, han är en nickedocka, putlers nickedocka.
Citera
2023-03-24, 21:31
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/ryssland-ratar-earth-hour-wwf-utl%C3%A4ndsk-agent/ar-AA192HCZ

Citat:
Beskedet kommer sedan Moskva tidigare i mars klassat Världsnaturfonden (WWF) som en "utländsk agent".

Inte för att jag släcker ned vid "Earth Hour"...men snälla.....Ryssland please.

Att stämpla WWF som utländsk agent är ju bara ett bevis på att Ryssland hårdnar i sitt debattklimat.
Citera
2023-03-24, 21:32
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
88 % av världens länder och dess befolkning är inte motståndare till Rysslands insats i Ukraina.

Nä. Fel. Majoriteten av världens länder är mot skurkstaten Rysslands oprovocerade attack mot Ukraina:

Citat:
General Assembly resolution demands end to Russian offensive in Ukraine

Known informally as the world’s “town hall”, the Assembly is where all 193 UN Member States have a voice. A total of 141 countries voted in favour of the resolution, which reaffirms Ukrainian sovereignty, independence and territorial integrity.

https://news.un.org/en/story/2022/03/1113152
Citat:
United Nations General Assembly Resolution ES‑11/1 is a resolution of the eleventh emergency special session of the United Nations General Assembly, adopted on 2 March 2022. It deplored Russia's invasion of Ukraine and demanded a full withdrawal of Russian forces and a reversal of its decision to recognise the self-declared People's Republics of Donetsk and Luhansk. The resolution was sponsored by 96 countries, and passed with 141 voting in favour, 5 against, and 35 abstentions.

https://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_General_Assembly_Resolution_ES-11/1
Citat:
FN:s generalförsamling fördömer Rysslands annektering

På onsdagen fördömde FN:s generalförsamling Ryssland annektering av de ukrainska regionerna Donetsk, Luhansk, Zaporizjzja och Cherson, skriver Reuters.

En majoritet i församlingen röstade också igenom en resolution för att bekräfta Ukrainas suveränitet, självständighet och territoriella integritet inom sina internationellt erkända gränser. 143 av 193 länder röstade för resolutionen. 35 länder, däribland Kina, avstod från att rösta och endast Ryssland, Nordkorea, Syrien, Nicaragua och Belarus röstade emot den.

https://www.dn.se/varlden/folj-det-sakerhetspolitiska-laget-i-europa/

Endast ett fåtal andra skurkstater, som t.ex Nordkorea och Syrien, står bakom Ryssland.
Citera
2023-03-24, 21:37
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Desperation ifrån Putins sida, blandat med att sätta sina egna väl, framför nationens. Ren egoism och makthunger dvs. Det är det enda logiska jag kan tänka mig. Det visar även att han som person.., inte känner samma sak för sitt folk som tex Zelensky.

Putin kan nog sin historia även, borde veta med sitt förflutna inom FSB om hur Kina ser på "ting och tang". Kanske även inbillar sig.., att Xi kommer att vara lika lätt att handskas med som statsöverhuvuden ifrån Eu ?

Men resten utav toppskiktet Kreml, hur ser de på saken ? Det sägs ju att det var ytterst få i kretsen som var invigda i det hela med att en invasion utav Ukraina skulle ske. Det visar även att Putin inte är en lagspelare, när "djärva" beslut skall tas. Han vet bäst. Samma svaghet som hos Trump.

Det bör finnas kritiska tankar hos dessa, och riskerna med vart det egna fosterlandet är på väg. Jag hoppas (inte bara för Ukraina, utan även för Rysslands bästa) att en kupp förbereds..

Ja. Jag håller med.

Och det kan mycket väl vara så som du skrev att Putin mfl underskattar Xi mfl.
Att de gör samma misstag som de gjorde med "Väst" förra året.

Hybris och desperation tillsammans.
En kombo som lätt resulterar i "feltänk" eller "error".

Och jag tror säkert många är djupt skräckslagna i RU när det gäller att bli beroende av Kina.

(På tal om det så läste jag en kul grej i höstas där rysk media ogenerat "mopsade" mot Kina
pga att de var sura för att Kina inte "gjorde dem till viljes" över något.
Ska se om jag kan hitta artikeln senare.
Rysk media hade då medvetet lagt in Japanska flaggan i bakgrunden i ett repotage om Kina
istället för den Kinesiska flaggan, hahaha.
Och kinesiska folket blev SUPER argt och det höll på bli "bråk".
Det slutade med att klagomålen ledde till en ljum ursäkt att det var ett misstag... my ass!!!
Det var garanterat sanktionerat uppifrån. :=)
Citera
2023-03-24, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Genant se lilltösen Meloni skämma ut sig på det där viset. Hon borde se och lära av den störste statsmannen i Europa just nu: Viktor Orban.

Bra tal av en konservativ kan jag tycka. Vad anser du var att skämma ut sig? Att angriparen måste upphöra med sin aggression?
Citera
2023-03-24, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore
Ja här håller jag med dig.

Ett övertramp som verkar ha fått de konservativa republikanerna på krigsstigen.

Rysslands sänkning av drönaren påminner lite om en spinkig kille som dansar runt och jabbar lite lätt mot muskelmonstret som står stilla och avvaktar.

Det var nog ganska kalkylerat från Biden att inte svara med något särskilt för att republikanerna ska tycka att han är för vek mot ryssen. Ryssar fortsätter att skjuta sig i foten, gott så.
Citera
2023-03-24, 21:41
Medlem
Archer226s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Ja. Jag håller med.

Och det kan mycket väl vara så som du skrev att Putin mfl underskattar Xi mfl.
Att de gör samma misstag som de gjorde med "Väst" förra året.

Hybris och desperation tillsammans.
En kombo som lätt resulterar i "feltänk" eller "error".

Och jag tror säkert många är djupt skräckslagna i RU när det gäller att bli beroende av Kina.

(På tal om det så läste jag en kul grej i höstas där rysk media ogenerat "mopsade" mot Kina
pga att de var sura för att Kina inte "gjorde dem till viljes" över något.
Ska se om jag kan hitta artikeln senare.
Rysk media hade då medvetet lagt in Japanska flaggan i bakgrunden i ett repotage om Kina
istället för den Kinesiska flaggan, hahaha.
Och kinesiska folket blev SUPER argt och det höll på bli "bråk".
Det slutade med att klagomålen ledde till en ljum ursäkt att det var ett misstag... my ass!!!
Det var garanterat sanktionerat uppifrån. :=)
Ok vad vill du då säga med ditt inlägg ?

Tror du att ryssar och kineser kommer att omfamna varandra?
Citera
2023-03-24, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/ryssland-ratar-earth-hour-wwf-utl%C3%A4ndsk-agent/ar-AA192HCZ

Inte för att jag släcker ned vid "Earth Hour"...men snälla.....Ryssland please.

Att stämpla WWF som utländsk agent är ju bara ett bevis på att Ryssland hårdnar i sitt debattklimat.

Men det är lustigt. Av allt ryssarna kan lägga energi på. Tyder väl på att krigstillståndet med extrem censur inte bara kommer bestå men också hårdna betänkligt.

Kgb/fsb har nog glada dagar, dock.
Citera
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Archer226

Knappast.
Som bäddat för "katastrof".

Trodde jag har varit tydlig men jag vet dock att jag ibland kan bli lite väl "babblig".
Kanske poängen ej går fram då.

Sorry.
Senast redigerad av Gracefulmind 2023-03-24 kl. 21:51.
Citera
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Genant se lilltösen Meloni skämma ut sig på det där viset. Hon borde se och lära av den störste statsmannen i Europa just nu: Viktor Orban.
Han är onekligen tjock och fet.
Fantastiskt bra tal av Meloni.
Citera
2023-03-24, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Karl Marx: "Historien upprepar sig alltid två gånger - först som tragedi, sedan som fars".

1240 erövrades Ryssland av mongolerna och fick lyda under den asiatiska knutpiskan under flera hundra år. Det är svårt för oss riktiga européer att fatta det, men det mongoliska oket satte en outplånlig stämpel på den ryska folksjälen - ett outplånligt Kainsmärke.

Ryssland blev en stat styrd och befolkad av slavar som på alla sätt förhåller sig väsensskilda från oss i det fria väst och våra samhällen av autonoma medborgare.

Nu är det dags igen, fast på ett närmast löjeväckande sätt, då orienten den här gången bemäktigar sig den ryska ekonomin, den strategiska infrastrukturen och alla naturresurser, och i gengäld låter ryssarna få producera tv-program tillsammans med CCTV i Peking.

Det egendomliga är att ryssarna inte fasar för att återigen fjättras av Asiens bojor; istället kysser de sina kedjor och spottar på oss här i väst som så länge sträckt ut en nyckel till frihet.

De hatar oss mer än sina orientaliska blodsfogdar eftersom vi aldrig blev slavar som dem - och därför hatar de också Ukraina än mer: Ett folk som de såg som bröder, men som valde friheten i väst, istället för bojorna öst.

Likt en gång Bibelns Kain ser nu ryssen bara en utväg då han står inför Herrens bortvändhet: Den oskyldige brodern Abel måste dräpas, för att inte genom sitt fortsatta liv bli en evig påminnelse om den egna förtappelsen. Därför måste Ukraina tillintetgöras.

När man tittar på de sk rysstrollen i tråden så kan man slås av hur enkelspårigt dom resonerar, många av dom är svenskar och jag har mött flera av samma sort, framförallt efter pandemin som var lite av en vattendelare.

Det verkar inte finnas någon som helst sympati med det ryska folkets välmående utan det handlar om putlers oinskränkta makt över ryssarna och framtida erövringar.
Putlerister?

Under tiden så tar Kina över denna enorma landmassa sakta men säkert genom ”investeringar” inom råvarusektorn och propagandaorganen.
Lite Kurosawa-klassiker till Xi för att ha lagt putler som en matta(björnfäll) för sig själv.

Detta sker alltså samtidigt som väst anklagas i ryssland och bland putleristerna för att försöka stjäla ryska råvarutillgångar och ha iscensatt kupper, skapat masspsykos och biovapen(wuhan anyone?),spridit hbtq, judendom och nazism.

Det är ett stooort Nordkorea så det är ju i den mån väldigt viktigt för Kina. Man kan nog få ryssen att acceptera att leva som den fattigaste kines.. det är ju verkligheten för många av de ryska soldaterna redan.
Citera
2023-03-24, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Archer226

Nu när ryssen återigen hittat hem till fascismen så blir de nog rätt såta vänner. Problemet är väl att ryssen känner sig som bättre än andra folkslag.

(Jo, jag vet att de utåt bekänt sig till andra ideologier)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in