2023-02-28, 07:30
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen
Chrusjtjov skyllde på Stalin, Breznev skyllde på Chrusjtjov ... Gorbatjov skyllde på Brezjnev ...
Alla skyllde på "mentalitet kvar sedan tsartiden"
Ok, får de en sansad ledare efter Putin så kanske det är en möjlighet.

Men frågan är om mentaliteten hos den ryska befolkningen kommer att förändras ändå. Det är inhamrat i rysk befolkning att allt som är fel med landet är västs och USAs fel. Dock hoppas jag starkt på den yngre befolkningen. De visar i många fall att de förstår att deras ledning ljuger för dem.
Citera
2023-02-28, 07:37
Medlem
Starbacks avatar
I det ryska lägret står skratten högt i tak. EU:s sanktioner driver man friskt med. Råa skämt på EU:s bekostnad drar ner skrattsalvor. man gör EU:s ledargarnityr till åtlöje och flera råa skämt dras om dess representanter.

Ja. EU:s högtidliga sanktionsbeslut är sannerligen ett skämt. Här tuffar ett fartyg lastat med rysk gas in mot en svensk hamn för att lossa sin last. Europas företagare är bundna av mångåriga kontrakt som inte går att bryta ens i krig. Det blir för dyrt och dom konkar. Alltså: bussines as usual.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ab3mnL/mp-vill-ha-svar-varfor-sverige-koper-rysk-gas
Citera
2023-02-28, 07:45
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
I det ryska lägret står skratten högt i tak. EU:s sanktioner driver man friskt med. Råa skämt på EU:s bekostnad drar ner skrattsalvor. man gör EU:s ledargarnityr till åtlöje och flera råa skämt dras om dess representanter.

Ja. EU:s högtidliga sanktionsbeslut är sannerligen ett skämt. Här tuffar ett fartyg lastat med rysk gas in mot en svensk hamn för att lossa sin last. Europas företagare är bundna av mångåriga kontrakt som inte går att bryta ens i krig. Det blir för dyrt och dom konkar. Alltså: bussines as usual.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ab3mnL/mp-vill-ha-svar-varfor-sverige-koper-rysk-gas
Kan du då svara på varför ett av kraven från Ryssland för ett avslut på kriget är att lyfta sanktionerna????

Har du någon bra förklaring på varför rysk bilindustri gått ner 99%?

Skrattar bäst som skrattar sist kanske.

EDIT: Börja med att titta här så får du skratta vidare sen.
https://www.youtube.com/watch?v=QU0resswOds&ab_channel=DWNews
Senast redigerad av Conception 2023-02-28 kl. 07:50.
Citera
2023-02-28, 07:55
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Nej, istället för att överanalysera allt och relativisera allt, så väljer jag vilka situationer som är värda att relativisera.

Innan kriget började så var jag sympatisk mot Putin, men när fasaden rämnade och kejsaren blev naken så kom jag efter mycket personligt tvivel fram till att Ryssland är parten som varit högst ansvarig, mest brutal och orsakat enormt mycket mer lidande än någon. Då blir det irrelevant och farligt att relativisera sönder detta då det enbart ger den brutala och aggressiva partern mer spelutrymme att utöva sina övergrepp

Även om du nu faktiskt är neutral, så är det underligt att dina slutsatser och relativiseringar oftast antingen indirekt gynnar ryssland eller rimmar direkt med pro-ryska åsikter. Detta är varför så många irriterar sig på dig, du hamnar i ett svart hål av oändlig diskussion där dina slutsatser oftast hamnar i det pro-ryska lägret samtidigt som du spelar oroad och påstår dig vara neutral.

Att fastna i att alltid försöka komma fram till en slags matematisk ekvation i optimal analytisk slutsats är extremt autistiskt och leder sällan någon vart i dessa självklara situationer. Ibland krävs försiktig analys, ibland krävs det starka reaktioner där man metaforiskt sätter ner foten

Något jag har lärt mig är att "neutral" är en rätt dålig beskrivning av mig. Som du märker är det snarare andra i tråden som hela tiden tjatar om att jag är neutral.

Jag är inte neutral i meningen att jag väljer att min analys ska sluta i en neutral slutsats. Om min slutsats gynnar Ryssland så är det inget som gör att jag tänker "oj, det måste vara fel". Jag är neutral i meningen att jag anser att Sverige borde ha en politik som i sina ukrainakrigspolitiska mål mer liknar t ex Ungerns. Jag är heller inte neutral i meningen att jag försöker kritisera alla lika mycket, varför ska jag göra det? Det kan vara ett bra mål för en tidning, förlag eller liknande. Men inte för mig. Varför? För jag tror att svenskar och väst behöver inse att Natos nuvarande konstruktion fram leder till krig, och att ryssarna, även om de gör fel när de invaderar, har en förståelig oro över Nato och USA.

Jag tror det leder till bättre utveckling för världen, och för Europa. Men det är en dålig etikett. Jag är heller inte neutral moralmässigt. Jag anser att både Putin och USA gjort fel.

Där är inget konstigt med att du ibland får ett överlappande mål med folk som har en helt annan ideologi, metod och information. Eller hur?

Notera att de som stör sig mest är alltid pro-ukraina. De gillar inte folk som kommer med underbyggda argument. En del av dem provoceras också över att jag är en svensk. Hur kan en Svensk komma till slutsatser som inte gynnar Ukraina? Några tiltar helt.
Citera
2023-02-28, 07:56
Medlem
Conceptions avatar
Citat:

Läste nu din artikel och vad jag ser nu så handlar det om ca 1 miljard kronor i intäkter för Ryssland under 9 månader.

Du är i varje fall duktig på att välja dina artiklar och tro att de betyder något.

A-50 Mainstay planet som förstördes igår värderas till ca 3 miljarder kronor. 1 miljard kronor är inte så mycket i det avseendet.
Citera
2023-02-28, 08:01
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:

Ja dom avtalen är ju tråkiga men vi ser ju i alla fall att inkomsterna för ryssens gas minskat med 40%.

Så att dom skrattar åt sanktionerna kan du ju bara drömma om!

De mesta av gasen levererades ju via pipe lines till EU. Några fartyg men LNG gör ingen större skillnad.
Citera
2023-02-28, 08:02
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Kan du då svara på varför ett av kraven från Ryssland för ett avslut på kriget är att lyfta sanktionerna????

Har du någon bra förklaring på varför rysk bilindustri gått ner 99%?

Skrattar bäst som skrattar sist kanske.

EDIT: Börja med att titta här så får du skratta vidare sen.
https://www.youtube.com/watch?v=QU0resswOds&ab_channel=DWNews
Jag kan men vill inte svara. Du skulle då bara bli ännu snedare. Din länk ligger där osedd och min uppfattning om detta proxikrig ligger bergfast. Jag vidhåller att EU:s sanktioner är ett skämt i Kreml.
Citera
2023-02-28, 08:05
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jag kan men vill inte svara. Du skulle då bara bli ännu snedare. Din länk ligger där osedd och min uppfattning om detta proxikrig ligger bergfast. Jag vidhåller att EU:s sanktioner är ett skämt i Kreml.
Perfekt motargument du kommer med!

www.tinyurl.com/2c8seu7d
Citera
2023-02-28, 08:16
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ja prutte och erdogan lurade in oss i Nato det känns stabilt att dom får som dom vill.
Putin ville absolut inte att vi gick med. Erdogan har en helt annan agenda. Men hela påståendet är helt fel.
Enligt konspirationsteorin, ska det vara USA som startade kriget för att utöka Nato och krossa Ryssland.

Men i verkligheten var det Putin som själv, genom sitt handlande, som orsakade det han själv ville undvika med kriget.
Natos utvidgning.
Citera
2023-02-28, 08:21
Medlem
Ingen ukrainsk kniptång på de kartor och twitter jag brukar kolla. Betyder inte att det inte händer....
Citera
2023-02-28, 08:23
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Något jag har lärt mig är att "neutral" är en rätt dålig beskrivning av mig. Som du märker är det snarare andra i tråden som hela tiden tjatar om att jag är neutral.

Jag är inte neutral i meningen att jag väljer att min analys ska sluta i en neutral slutsats. Om min slutsats gynnar Ryssland så är det inget som gör att jag tänker "oj, det måste vara fel". Jag är neutral i meningen att jag anser att Sverige borde ha en politik som i sina ukrainakrigspolitiska mål mer liknar t ex Ungerns. Jag är heller inte neutral i meningen att jag försöker kritisera alla lika mycket, varför ska jag göra det? Det kan vara ett bra mål för en tidning, förlag eller liknande. Men inte för mig. Varför? För jag tror att svenskar och väst behöver inse att Natos nuvarande konstruktion fram leder till krig, och att ryssarna, även om de gör fel när de invaderar, har en förståelig oro över Nato och USA.

Jag tror det leder till bättre utveckling för världen, och för Europa. Men det är en dålig etikett. Jag är heller inte neutral moralmässigt. Jag anser att både Putin och USA gjort fel.

Där är inget konstigt med att du ibland får ett överlappande mål med folk som har en helt annan ideologi, metod och information. Eller hur?

Notera att de som stör sig mest är alltid pro-ukraina. De gillar inte folk som kommer med underbyggda argument. En del av dem provoceras också över att jag är en svensk. Hur kan en Svensk komma till slutsatser som inte gynnar Ukraina? Några tiltar helt.

Etiketten på dig bör innehålla:
Hatar USA
Hatar Nato
Hatar EU
Hatar alla ovan eller minst 2.

Därför landar dina slutsatser, där de landar. För din bas enligt ovan slår igenom.

Det är inte rimligt i att den invaderade, ska stå för notan.
Den som invaderar, ska få förtjänst av sitt agerande.
Inte bara jag och andra här anwer detta. Även FN har röstat.

Så mycket för dina neutrala "analyser".
Citera
2023-02-28, 08:23
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:

Ja det går jättebra för rysk export av gas och olja... Ner 46% YoY.
Det blir spännande att se siffrorna för februari.

https://interfax.com/newsroom/top-stories/87697/

Revenues in January were 1.356 trillion rubles, 35% less than revenues received a year earlier. Oil and gas revenues were 426 billion rubles, down 46% from January 2022. This is primarily due to a decrease in prices for Urals crude and a decrease in natural gas exports, the ministry said. Non-oil revenues were 931 billion rubles, down 28%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in