Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-27, 19:37
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Tycker lika synd om de ryska soldaterna som tvingas till fronten som jag tycker om det Ukrainska folket...

Att se döda européer ger ingen glädje precis.

Jag känner också ett stygn av sorg över de ryska mödrar som inom kort får begråta sina söner och de barnbarn de aldrig kommer att få. Däremot känner jag inget annat än förakt för de rasfanatiker och nassenötter, som applåderat Rysslands "vithet" och fortfarande överhopar Kreml-despoten med lovord. Om man på allvar oroar sig för den vita rasens framtid, är krig likt detta ungefär det värsta som tänkas kan.

Har den här artikeln uppmärksammats?
‘I’m panicking — where is my child?’ Conscript soldiers are being sent to fight against Ukraine, their relatives say. Here’s what their families told Meduza.
https://meduza.io/en/feature/2022/02/26/i-m-panicking-where-is-my-child

Citat:
Ursprungligen postat av Proklos
Otäckt hur länder som Sverige, Tyskland mfl göder denna våldsspiral.

Att våldsspiralen igångsatts någon helt annanstans känns inte lika äckligt?
Senast redigerad av Ördög 2022-02-27 kl. 19:44.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youholic
Det ända trösten i den är jävla soppan har väl varit att Ryssarna runt Kiev ännu verkar undvika att döda civila.

Så när den Ukrainska president uppmanar civila att attackera Ryska soldater så funderar jag om han blivit fullständigt galen? Den svenska polisen skulle väl tömma sina magasin av bara farten om de trodde sig bli beskjuta av någon i ett demonstrationståg. Så jag förstår inte ens hur presidenten kan hoppas på någon annan utgång än att civila dödas om de attackera soldater. När väl Ryssarna har passerat den gränsen riskerar det att bli mycket obehagligt.

Det känns som man själv tänker trappa ner, trappa ner trappa ner, medans resten av mänskligheten ropar trappa upp, trappa upp, trapp upp. Finns det andra på Flashback som känner lika eller har jag blivit fullständigt galen och bör lägga mig i Haldol bad ?

Upptrappningen är redan skedd i och med invasionen av ett neutralt land och indirekt hot om kärnvapen för de som lägger sig i.
Citera
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
Helt enig flertalet ryska soldater är helt inlurade och har ingen aning vart de ska eller vad de gör där och trodde på fullaste allvar att Ukraina skulle se dem som frälsare. Flertalet har kapitulerat utan strid och stridsmoralen är väldigt låg. Putin bär det stora ansvaret.

Håller med, jag lider lika mycket med unga ryssarna som offras som med det ukrainska folket, måtte detta få ett slut snart.
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Jag håller med. Sorgligt är det. Detta är pojksoldater i tonåren, många av dem tror att de är på en övning när de plötsligt ställs öga mot öga med en Ukrainsk robot.

Ukraina krossar det här. Moral är allt i krig, och dessutom har de hela världen på sin sida.

Ja man blir äcklad över att gubbar med ena foten i graven sitter skyddat och slänger in sina unga i döden utan att bry sig...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Börserna har skakat rejält hela 2022. I fredags när invasionen var ett faktum var det mycket som gick plus (förutom ryska indexet ner med nästan 40%).

Ja det är rena EKG-kurvan, hela tiden.
Jag tänkte främst på ryska företag, ryska indexet osv.
Invasionen kommer att skapa svallvågor överallt men värst blir det väl för Ryssland.
Det är ett hårt prövat folk, ryssarna, och det räcker med tobaksbrist eller kaffebrist, så blir det kaos.
Jag tror inte att Ryssland kommer att existera i sin nuvarande form särskilt länge.
Citera
2022-02-27, 19:38
Medlem
Vilka vapen har ryssarna? Från Sky News:

https://twitter.com/skynews/status/1497981948937089024?s=21
Citera
Medlem
boqpods avatar
Nu när vi ser allt som sker, blir det väldigt tydligt att Ryssland inte är ett skit utan sina kärnvapen.
Ingenting!
Citera
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
Den ryska björnen har visat sig vara en myt...
Nja, "myt" är nog att ta i för de har fortfarande en jämförelsevis gigantisk krigsapparat, enormt man-antal och en hyfsat effektiv avdelning för elektronisk krigföring och -propaganda?

Men kompetensen och beslutsfattandet inom dessa organ (eller ska man säga ledarskapet?) har nog definitivt överskattats av världens underrättelsetjänster, som nog kommer få upppdatera sina utvärderingar efter den här snöpliga och ärligt talat ganska patetiska ryska historien.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Ja, men om lagen samtidigt är sådan att det råder försvarsplikt så kan man ju bli inkallad. Detta är ju minsann inte Ukraina ensamma om på något vis.

Det trodde jag inte heller. Undrade mest om just tvånget och att man bara tilldelas ett vapen och skickas ut utan någon som helst kunskap, uniform eller en tydlig markering.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida

Svenska armen är faktiskt väldigt gott utrustad idag, vi har nya bra vapen, bra vapensystem, dessutom är det ett plus att vi har det klimat vi har i det här landet, vi måste köpa vapen som tål exempelvis kyla. Att vi dessutom har en lång historik av vapentillverkning i det här landet gör också att vi vet vad som är bra och mindre bra vapen.

Hur många patroner för AK4/AK5 har vi lagrade? Tillräckligt för en övning?
Citera
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Lite mer drönare från idag då det plockar rysk konvoj.

https://youtu.be/k8cv5O8690k

Den video har cirkulerat i denna tråd 411 ggr idag och alla säger lite mer drönare.... Läser du inte på innan du postar något? Kom med något nytt är du snäll.
Citera
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
England skickar dessa då dom tillverkarnas där

Nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto