2023-01-14, 19:53
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag fattar inte varför ni envisas med att skriva sånt som "alla vet.." när tunga statsvetare som Mearsheimer säger motsatsen, liksom ledande diplomater (Kissinger m fl). Behöver du länkar?
"Alla vet" behöver inte bokstavligen avse varenda individ utan att alla vet att jorden är rund men det finns de som tror att jorden är platt, trots det är det allmän kännedom att jorden är rund.

Det blir bara larvig charader när Putin låtsas vara rädd för Nato helt plötsligt och påpassligt nog 2008 när hans två mandatperioder tog slut.
Sen så förstår tom en retard att Nato blir större och starkare när Putin blev våldsam så hans strategi för att bemöta Nato är så kontraproduktiv att det faller på sin egen orimlighet att Putin på riktigt skulle frukta Nato.
Citera
2023-01-14, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Jag bryr mig fan mer om ukrainska befolkningen än vad zelensky gör! Jag hade inte bannlyst oppositionspartier, censurerat media och bannlyst kyrkan! Det är zelensky som inte bryr sig ett SHIT om Ukraina, och du är bara hans jävla användbara idiot! FY FAN

Nej såklart du inte bryr dig om Ukraina ditt ryggradslösa svin!

Kom gärna med en källa till dina påståenden!
Citera
2023-01-14, 19:55
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Det är ju stödet till Ukraina som överträffat alla ryssarnas "förväntningar". Min tolkning är ju att ryssarna inte försökte ta Kiev, utan snarare visa att de menade allvar och skrämma till förhandling - alternativt en militärkupp eftersom militärerna förhoppningsvis förstod vad alternativet var. Putin missbedömde å det grövsta vilket stöd Ukraina skulle få, och vad det skulle göra för Zelenskys kalkyler.

Under de första veckorna när det var som mest kritiskt för Ukraina, så gick Zelensky ut med att säga att han ville träffa Putin på "tu man hand", flera gånger. Putin svarade inte ens på det. Så självsäker var han på resultatet. Du kommer nog ihåg själv.

Troligtvis..(om man ser i backspegeln)..så var detta Putins bästa chans att få mest ut av det han ville, men han tog den inte. Sen..så är det nog som du säger (med följande reservation) : Putin räknade med att kriget skulle vara över, innan ett vapenstöd ifrån väst skulle börja göra någon effekt att tala om.

För i början var det javelins, sedan artilleri, efter det HIMARS.., och nu ser det även ut att börja komma in tanks. Om jag till slut skall spekulera, så kommer det börja komma in flyg/helikoptrar vid nästa gång, detta inom ett halvår. Först då de polska Mig-29 som man inte fick skickat som tänkt (om det inte alleredan är på plats).
Citera
2023-01-14, 19:56
Medlem
Citat:
Det var en djärv gissning du har där, ska varsko släkt och vänner i Odense.

Skämt åsido (fattar, Odessa), så använder jag twitter (desktop-appen tweetdeck) för sånt. jag prenumererar inte på TASS eller Reuters, men det skulle man kunna göra.

Ja jäklar vad tokigt det blev, precis det var ju odessa det skulle stå där 😀

Känns som AlJazeera kan vara en bra sida dock osäker på ägarskap där förstås.
Citera
2023-01-14, 19:58
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Jag bryr mig fan mer om ukrainska befolkningen än vad zelensky gör! Jag hade inte bannlyst oppositionspartier, censurerat media och bannlyst kyrkan! Det är zelensky som inte bryr sig ett SHIT om Ukraina, och du är bara hans jävla användbara idiot! FY FAN

Om du bryr dig om Ukrainsk befolkningen varför säger du inte att rySSland ska dra sig tillbaka och lämna Ukraina i fred istället för att låta rySSnaZZarna mörda civila, våldta och tortera?
Citera
2023-01-14, 20:00
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Grattis! Du har lyckats hitta EN diplomat och statsvetare som talar för ryssjävlarnas sak. Undrar vad majoriteten av statsvetare anser?

Här har du en lista på fler diplomater: https://www.globalvillagespace.com/ukraine-invasion-was-inevitable-notable-strategists/

(Kissinger, Matlock, Burns, m fl).

Leland skrev: "Grattis! Du har lyckats hitta EN diplomat och statsvetare som talar för ryssjävlarnas sak. Undrar vad majoriteten av statsvetare anser?"

Så, nu kan vi konkludera att det finns hundratals statsvetare och i alla fall cirka ett halv dussin diplomater som säger att Nato är problemet. Sen kan det ju diskuteras om det är "ryssjävlarnas sak". Många är motvalls kärringar. Om ryssarna säger en sak, tror de tvärtom.
Senast redigerad av psychicsailor 2023-01-14 kl. 20:16.
Citera
2023-01-14, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Jo, jag kollar en del på liveuamap och klickar på källan och länkar den då till telegram så blir man ju skeptisk

Telegram är bara en app. Det kryllar av pro-ukrainska konton och NATO-propaganda där också, men viss yttrandefrihet råder så pro-ryska, eller neutrala, konton tillåts också.

På youtube är censuren total och på twitter är det fortfarande hård censur. Elon Musk har än så länge inte levererat någon yttrandefrihet att tala om.
Citera
2023-01-14, 20:02
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det ser ut som om det blir Britterna som bryter isen. Det kan komma att underlätta för andra länder att följa efter.

Citat:
”I ett samtal med Ukrainas president Volodymyr Zelenskiy bekräftade premiärministern för första gången att det var Storbritanniens avsikt att tillhandahålla ett litet antal Challenger 2-stridsvagnar för att hjälpa till att stöta tillbaka Rysslands invasion. Det skulle göra Storbritannien till den första västmakten att förse ukrainarna med huvudstridsstridsvagnar, som skulle användas för att träna ukrainska trupper.”

https://www.theguardian.com/world/2023/jan/14/rishi-sunak-offers-tanks-ukraine-russian-troops-challenger-2-volodymyr-zelenskiy
Äntligen nån som tar tag i saken. Förhoppningsvis är snart alla pansarfordon från Sovjet ersatta med bättre grejer från väst i UAF. 4 Challenger MBT bör räcka för att skrämma slag på ryssen haha.

https://twitter.com/ukraine_map/status/1614192433226473474
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-01-14 kl. 20:10.
Citera
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Jo, det kan vara som du skriver. Ett större fel i mitt exempel tycker jag i så fall är att medelåldern för en död ukro-soldat är mycket högre. Det är mest sättet att räkna som är intressant och som jag vill "sälja", inte den exakta multipeln. Man glömmer lätt att en "ung man är död väldigt länge".

Hur ser din kalkyl ut om du skulle göra den, i samma modell?
Har inte samma störning eller behov som Du av att relativisera folkmord eller bestämma andras lidande eller livskvalitet, ej heller att det ens skulle finnas ett behov för det. Du är verkligen unikt empatilös!
Citera
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
"Alla vet" behöver inte bokstavligen avse varenda individ utan att alla vet att jorden är rund men det finns de som tror att jorden är platt, trots det är det allmän kännedom att jorden är rund.

Det blir bara larvig charader när Putin låtsas vara rädd för Nato helt plötsligt och påpassligt nog 2008 när hans två mandatperioder tog slut.
Sen så förstår tom en retard att Nato blir större och starkare när Putin blev våldsam så hans strategi för att bemöta Nato är så kontraproduktiv att det faller på sin egen orimlighet att Putin på riktigt skulle frukta Nato.

Om det är larvig charader, varför tror du många experter tror något annat? Såna som Mearsheimer och Kissinger är kompetenta människor. De kan ha fel. Men din attityd är snarare sektig, ignorant och Dunning-Kruger-aktig. Intelligenta motståndare ska man ta seriöst.
Citera
2023-01-14, 20:04
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Här har du en lista på fler diplomater: https://www.globalvillagespace.com/ukraine-invasion-was-inevitable-notable-strategists/

(Kissinger, Matlock, Burns, m fl).

Grejen är ju det att många är generösa med andras pengar...

Kissinger är ju Jude : Skulle han vad generös med Israels egna landområde ?

(nej, är ingen antisemit, tar det som ett exempel)
Citera
2023-01-14, 20:04
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Under de första veckorna när det var som mest kritiskt för Ukraina, så gick Zelensky ut med att säga att han ville träffa Putin på "tu man hand", flera gånger. Putin svarade inte ens på det. Så självsäker var han på resultatet. Du kommer nog ihåg själv.

Troligtvis..(om man ser i backspegeln)..så var detta Putins bästa chans att få mest ut av det han ville, men han tog den inte. Sen..så är det nog som du säger (med följande reservation) : Putin räknade med att kriget skulle vara över, innan ett vapenstöd ifrån väst skulle börja göra någon effekt att tala om.

För i början var det javelins, sedan artilleri, efter det HIMARS.., och nu ser det även ut att börja komma in tanks. Om jag till slut skall spekulera, så kommer det börja komma in flyg/helikoptrar vid nästa gång, detta inom ett halvår. Först då de polska Mig-29 som man inte fick skickat som tänkt (om det inte alleredan är på plats).

Nja, det är nog lite missvisande. Där var ju en massa förhandlingar i vitryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in