Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Det är ju stödet till Ukraina som överträffat alla ryssarnas "förväntningar". Min tolkning är ju att ryssarna inte försökte ta Kiev, utan snarare visa att de menade allvar och skrämma till förhandling - alternativt en militärkupp eftersom militärerna förhoppningsvis förstod vad alternativet var. Putin missbedömde å det grövsta vilket stöd Ukraina skulle få, och vad det skulle göra för Zelenskys kalkyler.
Under de första veckorna när det var som mest kritiskt för Ukraina, så gick Zelensky ut med att säga att han ville träffa Putin på "tu man hand", flera gånger. Putin svarade inte ens på det. Så självsäker var han på resultatet. Du kommer nog ihåg själv.
Troligtvis..(om man ser i backspegeln)..så var detta Putins bästa chans att få mest ut av det han ville, men han tog den inte. Sen..så är det nog som du säger (med följande reservation) : Putin räknade med att kriget skulle vara över, innan ett vapenstöd ifrån väst skulle börja göra någon effekt att tala om.
För i början var det javelins, sedan artilleri, efter det HIMARS.., och nu ser det även ut att börja komma in tanks. Om jag till slut skall spekulera, så kommer det börja komma in flyg/helikoptrar vid nästa gång, detta inom ett halvår. Först då de polska Mig-29 som man inte fick skickat som tänkt (om det inte alleredan är på plats).