2022-12-14, 09:03
Medlem
vera.os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
13 moppedrönare attackerade Kyiv region i morse och samtliga sköts ner.

https://twitter.com/markito0171/status/1602931994752589825
Inga kryssningsmissiler?

Har de tömt lagren på dessa eller vågar de inte offra fler?

Ingen el eller vattenskott ut idag iallafall.

Anfallet kom också sent denna vecka och bara Kiev verkar ha attackerats.
Citera
2022-12-14, 09:06
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Inget behov. Missiler är billigare än flygplans bomber.
Tror du det?

Jag tror du just nu är ett av Ryssland-Ukrainaforumets största skämt. Du ljuger och har dig hela tiden. Dina inlägg tar bara upp plats utan att fylla någon funktions alls.

Jag förstår inte hur man kan vara pro-ryss och sälla sig till Solglasögats sida utan att skämmas.
Citera
2022-12-14, 09:17
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t.bundy
1. Vad tror du de där raketerna från flygplan kallas?

2.2. Flyget har knappt ens börjat sitt segertåg. Början av början.
Kommentar:
Att missiler skulle vara billigare än bomberna från stridsflyg stämmer givetvis om man jämför missil* mot flygplan. Men en intressant aspekt som PERUN tar upp i sin senaste YT-film är att Ryssland använder strategiskt bombflyg (som de har ganska få av) till att avlossa missiler inifrån Ryssland. Det gör att de faktiskt behöver ta kostnaden för flyget trots att vapenbäraren kan flyga in i Ukraina på egen hand.
Se https://youtu.be/CE6RINU8JLg
Sedan skulle Ryssland självklart flyga attackflyg varje dag över Ukraina om de kunde röja dess luftvärn ur vägen. Det begriper alla utan skygglappar i form av solbrillor.

Jag har inte förstått varför man inte kan avfyra kryssningsmissilerna från ramper på marken pss som man gör från fartyg. Kanske är det olika modeller, och att Ryssland har ett antal missiler som saknar raketsteg (motsv.) som krävs för avfyring från stillastående. Någon missil-kunnig utan solbrillor kanske kan upplysa oss.

Edit:
*) Mycket talat för att Ryssland har brist på missiler och inte kan attackera Ukraina så ofta de skulle önska, se YT-filmen ovan.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-12-14 kl. 09:27.
Citera
2022-12-14, 09:23
Medlem
Sgt.Blands avatar
Röda Armén har fortfarande inte gett upp att inta Bakhmut tydligen. I Skabeyevas show igår så uttalade sig en snubbe från militären som jag har sett tidigare. Han är nån sorts högre befäl iaf. Ryssen verkar säkra på att inta Bakhmut ändå. Slaget om Bakhmut har nu passerat 6 månader så det finns ju inte mycket kvar av stan. 99% av civila har flytt nu.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1602937434974601217
Senast redigerad av Sgt.Bland 2022-12-14 kl. 09:53.
Citera
2022-12-14, 09:25
Medlem
Undrar vad ryssens motdrag blir nu när Ukraina bevisligen får tillgång till vapensystemet patriot. Kommer Medvedevs eller lille Putin bröla än högre om jordens och då även fattiga Rysslands undergång än en gång månntro.
Och tänk, nu sker det som inte skett om Putin varit en för Ryssland ansvarsfull och politiskt skicklig ledare. Svaret från väst blev ju att Nato stärks med nya medlemmar samtidigt som Natos närvaro och försvar i östra Europa ökar och förstärks, Putin väckte upp en halvsovande Nato-björn. Samtidigt blöder Ryssland ekonomiskt av ett utdraget krig man ju inte har råd med. Och EU tackar dessutom för sig och sakta men säkert nu stryper importen av rysk olja. Och allt detta är Putin pappa till i sin orealistiska dröm om ett nytt Storryssland.

Visst var det bättre tider förr i Ryssland, typ före februari 2022.
Citera
2022-12-14, 09:26
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag har inte förstått varför man inte kan avfyra kryssningsmissilerna från ramper på marken pss som man gör från fartyg. Kanske är det olika modeller, och att Ryssland har ett antal missiler som saknar raketsteg (motsv.) som krävs för avfyring från stillastående. Någon missil-kunnig utan solbrillor kanske kan upplysa oss.
Alla missiler får kraftigt längre räckvidd när de avfyras från flygplan eller helikopter. Det var ju därför som man monterade Harm på gamla Mig-29. Sen finns det säkert missiler som enbart är gjorda för en sak också.
Citera
2022-12-14, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Det kommer bli en eskalering rätt snart verkar det som. Nu har marken fryst.

Vart har den fryst? Mer norrut i inlandet?
Sen helgen har det varit lite varmare i stort och till nästa helg väntas det bli +10°C i södra delarna.
Man hade ett fönster med minusgrader på ca 10 dagar men inget större hände.
Får nog vänta till efter helgen för en temperatur konstant under nollan.
Citera
2022-12-14, 09:30
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Alla missiler får kraftigt längre räckvidd när de avfyras från flygplan eller helikopter. Det var ju därför som man monterade Harm på gamla Mig-29 r. Sen finns det säkert missiler som enbart är gjorda för en sak också.
Aha, så du menar att missilerna i allmänhet skulle kunna avfyras från marken?

Då tänker jag att det vore billigare och säkrare att rulla in dem i Belarus och skjuta mot Kiev därifrån. Men det kanske har med programmera, avfyrning och ledning att göra.
Citera
2022-12-14, 09:31
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Vart har den fryst? Mer norrut i inlandet?
Sen helgen har det varit lite varmare i stort och till nästa helg väntas det bli +10°C i södra delarna.
Man hade ett fönster med minusgrader på ca 10 dagar men inget större hände.
Får nog vänta till efter helgen för en temperatur konstant under nollan.

ja det är nog mer norrut. Kiev får ner mot -10 grader i veckan. Donbass denna vecka rätt milt, sen börjar det frysa nästa vecka.
Citera
2022-12-14, 09:35
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Aha, så du menar att missilerna i allmänhet skulle kunna avfyras från marken?

Då tänker jag att det vore billigare och säkrare att rulla in dem i Belarus och skjuta mot Kiev därifrån. Men det kanske har med programmera, avfyrning och ledning att göra.
Ryssen har avfyrat massor av missiler från Belarus men man verkar ha slutat med det. Iskander missilerna kanske är slut? De kryssningsmissiler man använder nu avfyras från fartyg (Kalibr) eller flygplan. Ryktet säger också att flygplanen avfyrar missilerna över vatten för att minska riskerna med "häxpipor". Flera Iskander gick som häxpipor ju.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2022-12-14 kl. 09:38.
Citera
2022-12-14, 09:36
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Röda Armén har fortfarande inte gett upp att inta Bakhmut tydligen. I Skabeyevas show igår så uttalade sig en snubbe från militären som jag har sett tidigare. Han är nån sorts högre befäl iaf. Ryssen verkar säkra på att inta Bakhmut ändå. Slaget om Bakhmut har nu pasererat 6 månader så det finns ju inte mycket kvar av stan. 99% av civila har flytt nu.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1602937434974601217
Ryssarna har tagit sig in i Ö Bakhmut igen. ”Champagne-fabriken” skall ha intagits enligt ryska källor citerade i ISWs senaste rapport. Om jag fattat rätt så är detta samma område som cementfabriken som Ukraina erövrade i sept-okt någonstans varpå ryssarna retirerade öster om staden. I så fall är det Ö om kanalen och 2 km från stadskärnan.
https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-december-13
Citera
2022-12-14, 09:37
Medlem
Citat:
Kommentar:
Att missiler skulle vara billigare än bomberna från stridsflyg stämmer givetvis om man jämför missil* mot flygplan. Men en intressant aspekt som PERUN tar upp i sin senaste YT-film är att Ryssland använder strategiskt bombflyg (som de har ganska få av) till att avlossa missiler inifrån Ryssland. Det gör att de faktiskt behöver ta kostnaden för flyget trots att vapenbäraren kan flyga in i Ukraina på egen hand.
Se https://youtu.be/CE6RINU8JLg
Sedan skulle Ryssland självklart flyga attackflyg varje dag över Ukraina om de kunde röja dess luftvärn ur vägen. Det begriper alla utan skygglappar i form av solbrillor.

Edit:
*) Mycket talat för att Ryssland har brist på missiler och inte kan attackera Ukraina så ofta de skulle önska, se YT-filmen ovan.
CSIS har sammanfattat Rysslands robotsystem enl. länk. Den svarar inte på alla frågor vad beträffar avfyrningssystem men ger en liten fingervisning.

https://missilethreat.csis.org/country_tax/russia/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in