2022-12-09, 09:49
  #271861
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Idag på tv4 nyheterna sade reportern "Rysslands diktator Vladimir Putin", på vilket sätt är han en diktator? är detta något nytt svenskt media ska börja använda?

Ja det alldeles för mycket nonsens i väst och media..Inte allt såklart men oftast är det
sån extrem propaganda och det är så tröttsamt. Kolla bara inlägget jag skrev igår och jämförde Rysk och Svensk media.
Hur det visas.. https://www.flashback.org/p82685117#p82685117

Man får tänka att det är en del av krigspropagandan..
Citera
2022-12-09, 09:50
  #271862
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Vem här är polack? Här måste rimligen finnas någon andra generations polack eller invandrare här.

Jag har släkt där, är det något du undrar över så kan jag kolla upp det?

Citat:
Var på nätet diskuterar polacker kriget?
Facbook och reddit tydligen.

Tror inte du skulle trivas, det är ont om rysstroll och folk som tar kremlprogpanda på så stort allvar att den diskuteras öht.

Och nej, polska armen eller polska främlingslegionen dör inte i drivor i ukraina, däremot har enstaka friviliga (en del ukraina-polacker 1/2 gen) dödas i strid. men det är precis som du kan se i rysstrollkanalerna, enstaka inte som i sagortexterna 100/1000/100000 tals....
Citera
2022-12-09, 09:51
  #271863
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
+3

Pinsamt... De borde bli varnade för trams!

Det strider tusentals polacker på den ukrainska sidan i bla Internationella brigaden och de olika miliserna.

Om dessa polacker tjänstgör i polska armen eller fått tjänstledigt är egentligen ganska oviktigt.

Det lilla fåtal svenskar som anslöt sig som frivilliga gjorde det mest de första dagarna av kriget och verkar en minst sagt "blandad skara".

Ni som käbblar om de tas emot som soldater eller inte till polen när de kommer tillbaka är de som tramsar.

Ja, senaste tiden har frivilliga varit aktiva vid fronterna och även utsatts för enligt motståndaren förödande robotangrepp. I går påstod ryssarna att de dödat närmare 100 polacker vilket jag personligen tror är lögn och stor överdrift. Men man vet aldrig och jag tror båda sidor är lögnare om sådant i detta krig.

Hur är det egentligen? Har "Mozart" dragits tillbaka från Bakhmut av sin ägare - en amerikan? Detta påstår ryZZarna och kom med ett svar!
Citera
2022-12-09, 09:59
  #271864
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Jag har släkt där, är det något du undrar över så kan jag kolla upp det?


Facbook och reddit tydligen.

Tror inte du skulle trivas, det är ont om rysstroll och folk som tar kremlprogpanda på så stort allvar att den diskuteras öht.

Och nej, polska armen eller polska främlingslegionen dör inte i drivor i ukraina, däremot har enstaka friviliga (en del ukraina-polacker 1/2 gen) dödas i strid. men det är precis som du kan se i rysstrollkanalerna, enstaka inte som i sagortexterna 100/1000/100000 tals....

Du kan ju fråga dem hur många som uppskattas kämpa i Ukraina. Är det 100, 1000, 10 000, 30 000 eller 100 000 ?
Citera
2022-12-09, 10:02
  #271865
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja det alldeles för mycket nonsens i väst och media..Inte allt såklart men oftast är det
sån extrem propaganda och det är så tröttsamt. Kolla bara inlägget jag skrev igår och jämförde Rysk och Svensk media.
Hur det visas.. https://www.flashback.org/p82685117#p82685117

Man får tänka att det är en del av krigspropagandan..

Hur vet du att TV4 faktiskt sa så?
Personen har inte lämnat någon källa och inlägget är borttaget.
Citera
2022-12-09, 10:03
  #271866
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är talande för dig och din inställning till kriget att när ett klipp på ”begravning av polska soldater stupade i Ukraina” visar sig vara från 2011, då fortsätter du som inget hänt. Samma påståenden om att polska soldater slåss i Ukraina, samma brist på källor. Vattnet är inte delat, det rinner mot Kreml varje dag.

Som flera påpekat: att polska frivilliga slåss mot Rysslands invasion av grannlandet är inte konstigt alls. Det finns historiska band och många hatar Ryssland av samma historiska skäl. Dessutom vet de att det bästa försvar mot Ivan de kan ha är ett fritt Ukraina.

Nu har du tagit miste.

Det absolut enda klipp jag under de senaste dagarna kommenterat är när en Nato-rukare försökte bevisa att ett helt annat klipp var falskt genom okunniga påstående och försökte sedan gå in på själva sakfrågan: Att klippet uppvisade ett krigsbrott.

Han som jag tjafsade med visste inget om maskinhallar och murgröna. :-) Djävligt OT diskussion som så mycket annat Nato-runkare ägnar sig åt.

Jag för min del tycker att det är lite skrämmande vilken upplösning av krigslagars följande vi ser i detta krig - då är det bara det som filmas vi ser. Skjuts och torteras nog många soldater där nu och jag tycker faktiskt detta är hemskt vem som än utsätts för det.

Det sistnämnda: Tycker du det är OT?
Citera
2022-12-09, 10:04
  #271867
Medlem
Blot-Svens avatar
Undrar vad som hänt med medlemmarna i the usual suspects från kriget i Donbass. Till exempel:

Aidar
Sparta
Rusich
Tornado
Citera
2022-12-09, 10:09
  #271868
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Nu har du tagit miste.

Det absolut enda klipp jag under de senaste dagarna kommenterat är när en Nato-rukare försökte bevisa att ett helt annat klipp var falskt genom okunniga påstående och försökte sedan gå in på själva sakfrågan: Att klippet uppvisade ett krigsbrott.

Han som jag tjafsade med visste inget om maskinhallar och murgröna. :-) Djävligt OT diskussion som så mycket annat Nato-runkare ägnar sig åt.

Jag för min del tycker att det är lite skrämmande vilken upplösning av krigslagars följande vi ser i detta krig - då är det bara det som filmas vi ser. Skjuts och torteras nog många soldater där nu och jag tycker faktiskt detta är hemskt vem som än utsätts för det.

Det sistnämnda: Tycker du det är OT?
Det här blir bara snurrigare och snurrigare. Svarade du på fel inlägg?

Jag påpekade att du och andra baserade dina idéer om polska soldater i Ukraina bl.a på ett fejk-klipp av en militärbegravning som visade sig vara från 2011. Lite pinsamt kan man tycka, men du drar i stället upp ett annant fejkat klipp du också gick på som påstods vara från december men där en normalbegåvad ser att det är färsk grönska på marken. ”Murgröna”… Jo men visst.

Vad krigsbrott har att göra med just denna diskussion om polska soldater vet jag inte. Du får berätta.
__________________
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-12-09 kl. 10:25.
Citera
2022-12-09, 10:11
  #271869
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du kan ju fråga dem hur många som uppskattas kämpa i Ukraina. Är det 100, 1000, 10 000, 30 000 eller 100 000 ?


1000-2000, fler totalt sen kriget började ,men en del har ju kommit hem, och nya har åkt dit, finns tydligen ingen "enskild" polska brigaden heller , utan de är mixade, men det är bra folk (dvs yrkesmilitärer)

desto fler voläntärer civila dock.

det behövs visst något godkännande från polska försvarsmakten för att få ta värvning i ukrainas främlingslegion. Så vi ska inte bli förvånande om vi ser "militära begravningar" från poland i tv/internet.

tydligen så är det inte helt ovanligt med "militärliknande" begravningar för Pensionerade soldater heller (du måste alts inte ha dött i strid....)

Det har däremot åkt över en Jävla massa Ukrainare som levt i poland länge (1/2 gens innvandrare) tydligen har polska hantverkare tvingats börja jobba i poland istället för i sverige och tyskland.... (lät som ett skämt, men någonstans har ju skämtet börjat)
__________________
Senast redigerad av slö 2022-12-09 kl. 10:15.
Citera
2022-12-09, 10:15
  #271870
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Det strider tusentals polacker på den ukrainska sidan i bla Internationella brigaden och de olika miliserna.

Om dessa polacker tjänstgör i polska armen eller fått tjänstledigt är egentligen ganska oviktigt.

Det lilla fåtal svenskar som anslöt sig som frivilliga gjorde det mest de första dagarna av kriget och verkar en minst sagt "blandad skara".

Ni som käbblar om de tas emot som soldater eller inte till polen när de kommer tillbaka är de som tramsar.

Ja, senaste tiden har frivilliga varit aktiva vid fronterna och även utsatts för enligt motståndaren förödande robotangrepp. I går påstod ryssarna att de dödat närmare 100 polacker vilket jag personligen tror är lögn och stor överdrift. Men man vet aldrig och jag tror båda sidor är lögnare om sådant i detta krig.

Hur är det egentligen? Har "Mozart" dragits tillbaka från Bakhmut av sin ägare - en amerikan? Detta påstår ryZZarna och kom med ett svar!

tusentals tjetjenska och vitryssar strider också i Ukraina.

Ryssar som strider mot ryssar.

Kan du inte berätta lite om detta fenomen också?
__________________
Senast redigerad av CanisMinor 2022-12-09 kl. 10:18.
Citera
2022-12-09, 10:15
  #271871
Medlem
bralesss avatar
Nån på min fb skrev precis om en svensk volontär som avled precis, någon som vet mer om det?
Citera
2022-12-09, 10:16
  #271872
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Pratar inte om själva vapnet i detta läge utan annat dom säkert hjälpt till och stöttat.

Vad skulle vara nytt och kontroversiellt med det. Alla vet att väst hjälper och stöttar Ukraina.
Vad är det du vill ha sagt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in