2022-12-09, 08:54
Medlem
Putin, fd. KGB överste, whataboutism,
In action igår.

Om någon funderar på vad som händer och varför till exempel i detta forum.

https://www.google.com/search?q=whataboutism+svenska&client=ms-android-samsung-gs-rev1&prmd=inv&sxsrf=ALiCzsaZHrRgSZtsjmgqH3nLXW8G5Y WYcg:1670571854170&source=lnms&sa=X&ved=2ahUKEwiu0 8GPhez7AhULQfEDHT2vDD4Q_AUoAHoECAIQAA&biw=320&bih= 582&dpr=3.38

https://www.expressen.se/tv/nyheter/putin-till-angrepp-skalar-i-champagne/

Här en artikel från 2018 från SVT;
Väl värd att läsa nu och här:
https://www.svt.se/kultur/medier/trollsnack

Också väl värd att läsa nu från yle.

https://svenska.yle.fi/a/7-10014289
Citera
2022-12-09, 09:01
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Du får nog som jag sagt tidigare öka på din läsförståelse. Men jag har sen länge insett att de saknar lite grundläggande förmågor.
Skribenden jag citerade läkade till en militär begravning i Polen 2011, som bevis för att Polen har militär personal på plats i Ukraina och att många Polska Militärer avlidit.

Jag sa inte emot dig, det var ett försök att hålla mig i samma tråd. Jag tänker bara att där är chans att den här frågan är betydligt bättre utredd på "polack-nätet" än vad vi gör här. Om 1000 unga svenska män hade dött, så hade "vi" (själv utlandsbosatt) märkt det. Om de gör särskilda militärkyrkogårdar osv.

En liten benchmark är Finska vinterkriget. 40 svenskar stupade (under 1%). 8000 frivilliga. 22 000 stupade på finska sidan (cirka 10% av styrkan). Extremt låga siffror för frivilliga, jag antar att många av dem skötte vaktuppgifter bakom fronten och frigjorde finnar. Kanske det ser helt annorlunda ut i detta krig?
Citera
2022-12-09, 09:03
Medlem
Drozds avatar
Nu vänder det nog snart - AFU har fått sina nya, kompaktare HIMARS-system:

https://www.bitchute.com/video/d7BaQFl6kCCZ/
Citera
2022-12-09, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Om jag vore rysk planerare hade jag slagit där motståndaren är svag. Inte ödsla trupp bara av prestige-skäl.

Putin har ju bestämt sig för att gå "all in" i sin dyrkan av Hitler. Och det var ju Hitlers signum (från 1941 och framåt) att de mest absurda platser skulle intas eller hållas till vilket pris som helst. Stalingrad och Antwerpen två av de mest lysande dumheterna. Så Bakhmut är antagligen för Putin vad Stalingrad var för Hitler: "det här är min stad! Till varje pris!"
Citera
2022-12-09, 09:12
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Kanske snart dags att förbjuda rökning istället för bögeri i Nazi-Ryssland. Det small ordentligt för en stund sen utanför Moskva WTF!! Om det är sabotage så har det ju ändå relevans för kriget.

https://twitter.com/Tendar/status/1601094657748144128

Inget prat om sabotage tills nu iallafall :

Ifølge nødetatene skal årsaken til brannen være utstyrsfeil og brudd på brannsikkerhetsregler under arbeid, skriver RIA. Politiet har startet etterforskning av brannen.

Slukningsarbeidet er komplisert på grunn av bygningens utforming, melder Det russiske departementet for krisesituasjoner. Stor oksygentilgang førte til at brannen spredte seg raskt til et stort område, og taket på senteret kollapset.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/onMWwm/en-doed-etter-storbrann-i-russisk-kjoepesenter
Citera
2022-12-09, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Vem här är polack? Här måste rimligen finnas någon andra generations polack eller invandrare här.

Var på nätet diskuterar polacker kriget?

Här ett exempel på det jag postade sist:

Sakfrågan:
Någon (Saggi) försökte igår få igång att mängder av polacker krigade i Ukraina på Ukrainas sida. Postade en falsk bild.

Någon annan(Vattendealaren)postade en bild på döda polacker i kistor som "bevis" visade sig vara falsk.

psychicsailor följer upp polackspåret...

Snart följer tex Menea upp och startar ett inlägg i stil med "då det nu är bevisat att polacker strider i Ukraina osv osv"

Det är snart på g med ett angrepp på Polen, muntligt eller praktiskt, som skall visa varför Putin "tvingas" att vidta åtgärder mot Polen, som jag skrev igår.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Helt riktigt. Nato skulle kunna göra mos av rysslands arme ganska snabbt och kanske lika framgångsrikt som Hitler...

... nu är det så att Nato utrustat en proxy arme i Ukraina sedan 2014 och nu 2022 har den kommit i stor strid och det kriget har nu utvecklats till ett konventionellt frontkrig vad det verkar. Förhoppningarna på ett spektkulär ukrainsk Nato-offensiv blir för varje dag mindre. Ukrainarna för fram sina offensiva trupper att malas ned i Donbass-kvarnen och Nato-länder börjar prata om fred.

Ja ja... i Sverige diskuterar man om man skall sända ned de osäljbara Archer för att vända kriget och i Ukraina börjar civilbefolkningen få det riktigt svårt. Ni sitter här och gottar er över misstag Ryssarna gjorde för ett halvår sedan men förhoppningarna att Ukraina skall klara kriget NU börjar närma sig noll.

När man faktiskt är fiende till Sverige gottar man sig åt ynkedomen nu hos svenskarna. Snacka om bortskämt och förslappat folk. Här i byn är folk heligt förbannade på de ukrainska "flyktingarna" över att de klagar på dagpenningen (72:-) och att de är otacksamma nog att gnälla över möglig. förläggning.

Dina fantasifulla predikningar utan någon som helst subsatrans eller koppling till verkligheten är rätt tröttsamma. Gissar att du är en den där snubben på festen som alla himmlar med ögonen åt när du börjar snacka och sakta börjar lämna rummet till dess att en stackars sate sitter kvar och tvingas lyssna på ditt jävla dravel.
Citera
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Jag sa inte emot dig, det var ett försök att hålla mig i samma tråd. Jag tänker bara att där är chans att den här frågan är betydligt bättre utredd på "polack-nätet" än vad vi gör här. Om 1000 unga svenska män hade dött, så hade "vi" (själv utlandsbosatt) märkt det. Om de gör särskilda militärkyrkogårdar osv.

En liten benchmark är Finska vinterkriget. 40 svenskar stupade (under 1%). 8000 frivilliga. 22 000 stupade på finska sidan (cirka 10% av styrkan). Extremt låga siffror för frivilliga, jag antar att många av dem skötte vaktuppgifter bakom fronten och frigjorde finnar. Kanske det ser helt annorlunda ut i detta krig?

Vore det inte bättre du svarar den person som tog upp detta med polska militärer i Ukraina och som spred falska uppgifter?
Citera
2022-12-09, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Putin har ju bestämt sig för att gå "all in" i sin dyrkan av Hitler. Och det var ju Hitlers signum (från 1941 och framåt) att de mest absurda platser skulle intas eller hållas till vilket pris som helst. Stalingrad och Antwerpen två av de mest lysande dumheterna. Så Bakhmut är antagligen för Putin vad Stalingrad var för Hitler: "det här är min stad! Till varje pris!"

Just nu verkar det ju faktiskt som om det är Ryssland som har initiativet i Bakhmut. Vissa framsteg tillsammans med åtminstone jämfört med tidigare mycket låga förluster. Ukraina verkar sakna pansarvärn för tillfället.
Citera
2022-12-09, 09:17
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Vore det inte bättre du svarar den person som tog upp detta med polska militärer i Ukraina och som spred falska uppgifter?

Jo kanske det. Men hon läser nog i vilket fall som helst.
Citera
2022-12-09, 09:18
Medlem
Citat:

Polackspåret som Saggi startade igår visade sig ju vara ren lögn. Lägg ner!
Citera
2022-12-09, 09:28
Medlem
Citat:

I Finska Vinterkriget hann svensk trupp knappt till fronten innan det var över. Så det är inte så jämförbart.

Tror inte de nu stridande polackerna är jämnt fördelade över landet. Kanske flest i de områden dit de begav sig där sovjeterna drev bort dem. Alltså de områden tyskarna fick lämna. Jag var i vissa av dessa områden både i år och förfjol men funderade aldrig över detta. Däremot blev jag överraskad av krigshysterin och under fjolåret den öppna sympatin för Hitler och tyskarna och glömskan av att polackerna var "untermensch" de med.

Mest sorgligt i Polen var nog att kriminella missbrukare blivit ett allt vanligare inslag i stdsbilden även i mindre städer. På något konstigt sätt hänger detta ihop med Nato? Men minns väl: Under USA´s och sveriges ockupation av Afghanistan mångdubblades opieskörden. Jag tror den enda näringsgren som gick framåt om man inte räknar korruption som näringsgren. Första gången jag blivit scammad av ett företag var det med i Polen och jag har faktiskt rest i riktigt röriga länder utan att bli detta.

Nej, jag tror polackerna som nu strider i Ukraina fått "tjänstledigt" men det verkar faktiskt som stora delar av förband fått det så gränsdragningen blir svår. De frivilliga sätts in i riktiga offensiver, även som de påstått riktigt farliga sådana med dåliga artillerförberedelser och understöd, och det finns väl ingen anledning att polacker har en gräddfil? Dessutom finns det ju massmord på polacker i ganska nära historia utförda av ukrainare. De har ju faktiskt "hunsad och utnyttjad" minoritetshistoria gemensam. Hund biter hund. :-)

Ungefär som kurder som verkar vara ett ganska likt folk historiskt, de har väl även de inga färska statsbildningar att falla tillbaka på och lustigt nog strider ju dessa även nu för Nato.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in