2022-12-09, 09:30
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Just nu verkar det ju faktiskt som om det är Ryssland som har initiativet i Bakhmut. Vissa framsteg tillsammans med åtminstone jämfört med tidigare mycket låga förluster. Ukraina verkar sakna pansarvärn för tillfället.

Ukraina har dock initiativet runt Kreminna, så det är lite otydlig bild. Trenden är att kriget börjar likna våren på så vis att där inte är några stora rörelser längre.

Min övergripande tolkning är att ryssarna fick ganska stora förluster (följd av dyra angrepp, för dyrt att försvara Kherson, allmänna förluster över hela fronten), som gjorde att de inte kunde hålla ett vettigt försvar. Nu strömmar det in nya soldater så läget från i våras "återuppstår". Uppenbarligen är där dock något som gör att ryssarna varit dåliga på att planera i förväg, eftersom de mobiliserade så sent. Så som vanligt de senaste 3 månaderna landar jag i att det är svårt att förutsäga vad som händer. Kanske ryssarna har mobiliserat och utrustat tillräckligt många soldater - kanske kommer det bara 20-30 000 med så hög kvalitet att de kan komma framåt, och de tar i så fall slut. Har man gjort misstag med mobiliseringen, kan man också ha gjort andra misstag som ännu inte syns. Så det är bara att vänta och se vad som händer, innan man kan säga något prediktivt.
Citera
2022-12-09, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Sexigt klipp på när Ryska reguljära tar över UAF positioner, ca 250.000 till av dessa sätts in den närmaste tiden. Nej, det är inte en action film från Hollywood - det är Rysk doktrin. URAA

https://t.me/zoka200/5234

Soldiers of the 155th Separate Naval Infantry Brigade of the Armed Forces of the Russian Federation liberate one of the settlements of the Donetsk People's Republic.

Hallå där! Har ryssarna inte längre kontroll över vad de själva redan bestämt? Den där "folkrepubliken" blev ju upplöst genom folkomröstning och presidentdekret i höstas. Så borde inte texten åtminstone lyda: "Soldiers of the 155th Separate Naval Infantry Brigade of the Armed Forces of the Russian Federation liberate one of the settlements in the Donetsk Oblast in the Russian Federation"?
Citera
2022-12-09, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Inget prat om sabotage tills nu iallafall :

Ifølge nødetatene skal årsaken til brannen være utstyrsfeil og brudd på brannsikkerhetsregler under arbeid, skriver RIA. Politiet har startet etterforskning av brannen.

Slukningsarbeidet er komplisert på grunn av bygningens utforming, melder Det russiske departementet for krisesituasjoner. Stor oksygentilgang førte til at brannen spredte seg raskt til et stort område, og taket på senteret kollapset.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/onMWwm/en-doed-etter-storbrann-i-russisk-kjoepesenter

Det ser konstigt och våldsamt ut för att vara en vanlig brand.

https://twitter.com/typicaldonetsk/status/1601078695778975744?s=20&t=jDFCwOGiesg3cWusf9FCLg

Vad kan få hela sidan att explodera så där med 3-5 stora explosioner som nästan ser ut som en kontrollerad demolering?
Citera
2022-12-09, 09:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Till skillnad från svenskar vilka nästan vara fåtaligare än 2014 så är det väldigt många polacker som åkt till Ukraina och krigar. Det har även anlänt trupper efter kriget början, riktiga västerlänningar har knappt gjort detta.

Om de strider i tjänst eller fått "tjänstledigt" från polska armen är ju på något sätt oviktigt eller tas emot som civila när de stupat eller inte. Ukrainska militärmakten står bakom dem liksom det där stackars förvirrade svenska homot marksoldat på en flygflottilj som stupade. **

Enligt ryska källor har det riktats stora robotangrepp mot polska trupper de senaste dagarna. De polska förlusterna är stora enligt ryssarna men är i alla fall vad jag tror mycket överdrivna. Men jag tror ändå de är rejäla.

Det verkar visst sant att de där Mozart-fjantarna dragits till baka från Bahkmut och att ägaren uttalat sig att de blev tvungna eftersom ryZZarna försökt döda dem. Eller hur?

(du verkar bra på att googla och ägaren av de trupperna är amerikansk så du behöver inget översättningsprogram)

(** Är sex mellan soldater tillåtet bland de frivilliga i Ukraina? När du ändå är igång och googlar eller du kanske kan fråga Kenneth Grägg eller den där Trelleborgsbon som nu också utbildar araber gissningsvis.)
Det är talande för dig och din inställning till kriget att när ett klipp på ”begravning av polska soldater stupade i Ukraina” visar sig vara från 2011, då fortsätter du som inget hänt. Samma påståenden om att polska soldater slåss i Ukraina, samma brist på källor. Vattnet är inte delat, det rinner mot Kreml varje dag.

Som flera påpekat: att polska frivilliga slåss mot Rysslands invasion av grannlandet är inte konstigt alls. Det finns historiska band och många hatar Ryssland av samma historiska skäl. Dessutom vet de att det bästa försvar mot Ivan de kan ha är ett fritt Ukraina.
Citera
2022-12-09, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
I Finska Vinterkriget hann svensk trupp knappt till fronten innan det var över. Så det är inte så jämförbart.

Tror inte de nu stridande polackerna är jämnt fördelade över landet. Kanske flest i de områden dit de begav sig där sovjeterna drev bort dem. Alltså de områden tyskarna fick lämna. Jag var i vissa av dessa områden både i år och förfjol men funderade aldrig över detta. Däremot blev jag överraskad av krigshysterin och under fjolåret den öppna sympatin för Hitler och tyskarna och glömskan av att polackerna var "untermensch" de med.

Mest sorgligt i Polen var nog att kriminella missbrukare blivit ett allt vanligare inslag i stdsbilden även i mindre städer. På något konstigt sätt hänger detta ihop med Nato? Men minns väl: Under USA´s och sveriges ockupation av Afghanistan mångdubblades opieskörden. Jag tror den enda näringsgren som gick framåt om man inte räknar korruption som näringsgren. Första gången jag blivit scammad av ett företag var det med i Polen och jag har faktiskt rest i riktigt röriga länder utan att bli detta.

Nej, jag tror polackerna som nu strider i Ukraina fått "tjänstledigt" men det verkar faktiskt som stora delar av förband fått det så gränsdragningen blir svår. De frivilliga sätts in i riktiga offensiver, även som de påstått riktigt farliga sådana med dåliga artillerförberedelser och understöd, och det finns väl ingen anledning att polacker har en gräddfil? Dessutom finns det ju massmord på polacker i ganska nära historia utförda av ukrainare. De har ju faktiskt "hunsad och utnyttjad" minoritetshistoria gemensam. Hund biter hund. :-)

Ungefär som kurder som verkar vara ett ganska likt folk historiskt, de har väl även de inga färska statsbildningar att falla tillbaka på och lustigt nog strider ju dessa även nu för Nato.

Väldigt mycket spekulationer och långa utlägg om Polackernas vara eller icke vara. Kan den/de som hävdar att polska soldater regelmässigt fått tjänstledigt från polska försvaret för att strida i Ukraina lägga fram bevis på det tack. Alltså inte långa haranger med spekulationer, sannolikheter, logiska/ologiska resonemang, hänvisningar till andra krig etc. Faktiska bevis med verifierade källor vore trevligt.
Citera
2022-12-09, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Hade NATO varit inblandat i attacken så hade det inte funnits ett enda fungerande flygplan kvar på flygplatsen.

Vi vet att träffarna var "near hits" och orsakade inga stora skador på flygplanen.

Pratar inte om själva vapnet i detta läge utan annat dom säkert hjälpt till och stöttat.
Citera
2022-12-09, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag sa inte emot dig, det var ett försök att hålla mig i samma tråd. Jag tänker bara att där är chans att den här frågan är betydligt bättre utredd på "polack-nätet" än vad vi gör här. Om 1000 unga svenska män hade dött, så hade "vi" (själv utlandsbosatt) märkt det. Om de gör särskilda militärkyrkogårdar osv.

En liten benchmark är Finska vinterkriget. 40 svenskar stupade (under 1%). 8000 frivilliga. 22 000 stupade på finska sidan (cirka 10% av styrkan). Extremt låga siffror för frivilliga, jag antar att många av dem skötte vaktuppgifter bakom fronten och frigjorde finnar. Kanske det ser helt annorlunda ut i detta krig?

Vad gäller finska vinterkriget så är det ju som så att det varade i endast 100 dagar.
Dom frivilliga hann ju knappt dit innan det var över. Det har inget att göra med att dom sötte uppgifter bakom fronten.
Det tar lite tid att organisera en styrka.
Citera
2022-12-09, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
"Ukraina-vännen" LOL! Du skämtar väl? Häxan Nuland var arkitekten bakom statskuppen 2014 som sen ledde till inbördeskriget och dagens krig. Finns ingen som är så skyldig till kriget som den satmaran. Hon ser jäkligt läskig ut, ser ut som hennes uppsvullna ansikte ska explodera av hat och ondska.

Du borde gilla Nuland, rysstrollen ville väll inte heller ha radikala nationalister i ukrainas Duma eller maktpositioner?
Citera
2022-12-09, 09:44
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Pratar inte om själva vapnet i detta läge utan annat dom säkert hjälpt till och stöttat.
Det hoppas jag verkligen att de gör.

Jag kan tillägga att stötta med information och uppgifter är inte att medverka i kriget om du trodde det. Militära underrättelser mellan länder sker ständigt.
Citera
2022-12-09, 09:47
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
"Ukraina-vännen" LOL! Du skämtar väl? Häxan Nuland var arkitekten bakom statskuppen 2014 som sen ledde till inbördeskriget och dagens krig. Finns ingen som är så skyldig till kriget som den satmaran. Hon ser jäkligt läskig ut, ser ut som hennes uppsvullna ansikte ska explodera av hat och ondska.

Källa på denna arkitektur? Hallå?
Citera
2022-12-09, 09:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det ser konstigt och våldsamt ut för att vara en vanlig brand.

https://twitter.com/typicaldonetsk/status/1601078695778975744?s=20&t=jDFCwOGiesg3cWusf9FCLg

Vad kan få hela sidan att explodera så där med 3-5 stora explosioner som nästan ser ut som en kontrollerad demolering?

Det är väl Ikeas fina varuhus i Moskva som brinner? I Ryssland använder man gas överallt till uppvärmning, säkert gasbehållare som exploderar.
Citera
2022-12-09, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det andra klippet är märkligt på flera plan. Det enda skälet jag kan komma på varför någon skulle ligga nedkrupen i en grop utan tak eller tältduk är om det är ett skyttevärn i frontlinjen. Men dessa har ju ingen som vaktar, inga vapen framme och heller inga tyngre vapen. Så vad i h-e pysslar de med?

Det är ju helt galet att någon militärt utbildad låter sina underställda sova under bar himmel på vintern. Ingen överlever det någon längre tid. Var är tälten eller bivacken? Som jag ser det säger dessa klipp ett ton om det usla förhållandena i den ryska armen. Inget utbildat förband skulle någonsin hamna i situationen vi ser, i synnerhet inte när man inte är omringad eller utan möjlighet att förbättra sin situation.

Samsyn!
Terrängen ser likadan ut runt hela Bakhmut, se klipp nedan. Detta är ingen miljö där infanteriet glänser, här är det pansar som gäller. Storma skiten ur dom ba!

https://twitter.com/NOELreports/status/1600916205690589184
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in