2022-02-26, 16:04
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Ryska försvarsministeriet anklagar nu oberoende ryska media för att de sprider fejknyheter. Nästa steg kan bli att sajterna blockeras i Ryssland.

Försvarsministeriet skriver:

– Vissa ryska nyhetssajter och framför allt Novaya Gazeta har inte lyssnat på oss. De sprider aktivt fejkinformation, påhittad av nationalisterna inom den ukrainska säkerhetstjänsten. De sprider fejkinformation direkt efter att den har publicerats i sociala medier.

Dmitrij Muratov, som är Novaya Gazetas chefredaktör och fick Nobels fredspris förra året, svarar att tidningen bara publicerar "kontrollerade fakta".

Pulter krig går dåligt.
Länk? Hittar inget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fokuserapafakta
Allvarligt talat, vad kan man göra för att bidra till att sådant här - som visas på detta tweet - kan hända IMORGON! https://twitter.com/michaelh992/stat...16271016316946

Dvs. hjälpa barn på plats direkt. Inte vänta och utreda utan skicka pengar så att de kan få det något drägligare DIREKT? NU! De har ingen skuld i det här! De förtjänar inte lidande. Att kunna få se lite film och spela dataspel vore väl ändå bra. Någon bok. Lite godis. Ett gossedjur! HUR fan kan vi hjälpa på plats på något sätt? Är det verkligen helt omöjligt då tex Kiev nu är omringat?

Att skicka pengar till Röda korset känns vanskligt, pengarna hamnar varsomhelst och bla bla bla.
Att skicka pengar hit: https://bank.gov.ua/en/news/all/nats...potrebi-armiyi ... känns också svårt att veta om det är pengar som Putin tar om Ukraina faller.

Vet någon allvarligt talat hur man direkt nu kan swisha pengar - till en TILLFÖRLITLIG mottagare - på något vis - för att åtminstone barnen ska få det bättre? Det finns säkert mängder med bluffgrejer nu så, frågan är - hur ... hjäpa ... direkt ... och inte bli lurad?

Sverige har tagit emot flyktingar i åratal. Hur kommer det sig att inte fått ordning på att kunna hjälpa PÅ PLATS! Fort... Någon sorts nätverk genom SIDA?

Ukrainas embassad i Sthlms hemsida ligger nere. Dvs. går inte att hjälpa därigenom. Vet någon om insättning till https://www.raddabarnen.se/vad-vi-go...nen-i-ukraina/ går direkt till Ukraina eller till någon sorts stort svart hål? Jag vill hjälpa barnen i Ukraina - skulle vilja att de som förlorar sina föräldrar, som behöver sitta i tunnelbanan eller vara på flykt fick det drägligare redan ikväll. Hjälpa på plats!!!

Någon som vet mer här?
Citera
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Och i min kaffesump i morse kunde jag utläsa att det hela slutar med att Putin skjuter sig i huvudet.

Hoppas du har rätt, vore det bästa för alla!
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Jaha och ? En psykopat går inte in i krig helt planlöst och ologiskt bara av den enkla anledningen att han är en psykopat..
Psykopater förstår konsekvenser, särskilt när pengar, makt och livet hotas.
Psykopater har också grandios världsbild vilket innebär att de tror sig vara mer kompetenta än vad de i själva verket är. I Psykopat-Putins huvud skulle det vara lätt att slå ut Ukraina.
Citera
Medlem
Rosa Luxemburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Ryktas nu att det är helt fake news.

Vilket?
Citera
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Jo, det vet vi.
Sen att du inte vet det köper jag till 100%

Du försöker få Putin att framstå som en normal politiker. Vad gör du på Flashback? Om du tycker om diktaturer så hör du inte hemma i ett demokratiskt land.
Citera
Medlem
Citat:
Jaha och ? En psykopat går inte in i krig helt planlöst och ologiskt bara av den enkla anledningen att han är en psykopat..
Psykopater förstår konsekvenser, särskilt när pengar, makt och livet hotas.

Psykopater förstår konsekvenser enbart ur deras eget perspektiv. De kan inte sätta sig in i hur normala människor fungerar. De tror att känslor är svagheter, vilket blir till deras eget förfall.

Om Putin är Psykopat är oklart, dock inte alls otänktbart.
Citera
Avstängd
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jo, det är intressant information det där.

Även om det inte skulle stämma (dvs komma från den källa som anges) så är jag övertygad om att Putin underskattade beslutsamheten i Ukraina att slå tillbaka anfallet. Jag tror också han underskattade reaktionen hos väst som han anser som svaga och korrupta.
Har du köpt jodtabletter än?

Jag tror inte alls han underskattat Ukraina. Tvärtom, en anledning till hans handlingar är just att han bedömt situationen så allvarlig att det inte kunde vänta helt enkelt.

Och har man satt sig för som han säger att inte skada civila mål och människor och kanske inte heller armén med inkallade soldater så går man nog försiktigt fram.

Och jag tror att han fullständigt har räknat med reaktionerna från väst vi nu ser. Och tyvärr tyder allt på att våra europeiska ledare är just svaga och korrupta. Jag finner det faktiskt märkligt att just du inte ser det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Vi är inte i krig med Ryssland för tillfället men är vi i krig med Ryssland så kan du knappast räkna med att passera förbi en massa NATO länder utan att någon skjuter ner ditt flygplan då NATO aldrig kommer låta ryssen ta över Gotland.
Varför skulle NATO hjälpa Sverige? De hjälper inte Ukraina. Som sagt går Sverige ut i krig mot Ryssland så kan du räkna med 99% att inga NATO länder kommer att lägga sig i. Vi till hör ej NATO
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grovtbrott
https://www.mirror.co.uk/news/world-...roops-26150282[/b]

Det låter positivt.[/quote]

och där börjar WW3
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjollahopp85
Tror ni det ligger någon sanning i det här?
https://mobile.twitter.com/RihoTerra...37193346220038
Jag tror det kan stämma att Ryska armén inte är så vass som många verkar tro.

Svårt att veta, kan vara propaganda också. Men det skulle förklara varför de inte skickar mer robotar; de har ont om dem och måste spara på dem. Annars tror jag det stämmer att de räknade med att folk i östra Ukraina skulle stödja dem och ge sig. Om brevet stämmer så är Putin slut, Ryssland kommer förfalla totalt tills han är borta från makten. Hoppas bara han inte tar till kärnvapen.
Citera
Medlem
guldkorns avatar
Ett bra konto att följa på twitter: @erikliljengren uppdaterar om läget regelbundet och på svenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in