Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-26, 15:37
Medlem
Många tror och dom flesta hoppas på att Putin har tagit sig vatten överhuvudet när han nu attackerat sitt grannland Ukraina och att det över tid kan slå mot honom då en redan ansträngd rysk ekonomi kan bli än värre och drabba redan hårt drabbade ryssar om kriget eller snarare "efterkriget" blir utdraget över flera år med enorma kostnader som följd och allt fler ryssar får göda Ukrainas enorma sädesfält.

Vad jag förstår av sanktionerna som nämns (kan ha fel) så får eller kommer ingen ryss längre att få röra sig fritt i Europa. Det behagliga lyxlivet i väst kan alltså vara över på obestämd tid för Putins gäng av oligarker, alltså dom som han är så beroende av.

Stödet för Ukraina växer snabbt så vad som än händer så har Ukraina i alla fall visat upp ett mod och en stake som lille Putin bara kan drömma om.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Hur mycket kostar det för Ryssland att hålla igång kriget i Ukraina per dag? Även om det fanns olje/gaspengar så måste detta tära starkt på ekonomin.

Ja, fast de tjänar också på att priset på olja och naturgas går upp p.g.a. kriget.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Javisst. Men då kommer inte heller världen att existera på grund av kärnvapnen som detonerats.

Det där är bara tomma hot. Går Putin in i Baltikum kommer han och Ryssland inte dö pga ekonomi, utan pga av bomber.

Om inte Putins AIDS dödar honom först.

Men det är fint att du tror Putin är en galning.
Citera
Medlem
Maackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Nu händer det grejor.

Delar av den stora konvojen från norr, som Putin hade i Belarus och som var påväg mot Kiev, även kallad Den Norra Axeln, blev totalt sönder bombad för ca 30min sedan...

Hur det gick till är oklart. Detta blev högst spännande nu.

Intressant!
har du källa?
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Även om det nu stämmer att Putin är en psykopat, det vet jag inget om och kan inte uttala mig om der för jag är inte en expert psykolog inom kluster B.
Vilket du nu uppenbarligen är?
Ja det är jag. Det är också väldigt lätt att känna igen psykopater, så det är bara att läsa på och jämföra med Psykopat-Putins beteende.

Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Hur som helst, även om han nu är det så är det väldigt långsökt att dra parallellen att anledning till att "Putin Oprovocerat går in i krigar med Ukraina är för att han är psykopat" end of story..
Psykopater är inte ologiska på det sättet.
Inte en chans..
Ingen människa startar krig helt Oprovocerat..
Jo. Precis såhär beter sig psykopater. Det är ologiskt för normal-empatiska personer. I psykopatens huvud är det helt rimligt. En normalempatisk person kan inte förstå en psykopat.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Du måste ju vara helt blåst. Det här är traditionell krigspropaganda som används av båda sidor. Folk med ett vapen mot sitt huvud säger vad som helst. Herregud alltså.

Du tror att det är så? Kan vara, det vet vi ju inte.
Citera
2022-02-26, 15:38
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Kan du utveckla vad du menar med "Demokratisk regering"..
vore mycket intressant att få det beskrivet av dej..
Fritt demokratiskt val där folk väljer sina företrädare. Du får googla vad det innebär – vet att man inte sett det i Ryssland på många år.
Citera
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Jag kan inte se vad problemet skulle vara för ett land som Ryssland att lansera iväg 100-200 Kalibr missiler. Att de tar tid visst.

"Lansera" mot vad då? Ukrainska städer, på måfå?

För övrigt så kostar Kalibr en jävla massa pengar, närmare bestämt runt 12 miljoner SEK/styck. Ryssland har inte mer än några hundra Kalibr i förband, var av hälften tillhör Norra flottans ubåtar.
Citera
Medlem
EthanMarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
"Mamma hjälp, jag är fången i Ukraina, ni måste göra något!"

- Vad gör du i Ukraina?

"Dom sa att vi skulle åka dit och då gjorde vi det."

Det där var ju ingen bra reklam för den hjältemodiga ryska arméen, direkt!

Hahaha! Patetiskt 😂

Landet och deras militär är ett stort skämt 😂
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
? Jo om man invaderar ett annat land med makt och kontroll som enda motiv och en dröm om att återupprätta Sovjet så är det en oprovocerad attack. Sedan kan man ju hitta på en massa anledningar för att det ska lite bättre ut eller låte lite bättre. "Denazification", "Säkerthet" eller vad man vill men det är mest fanatiska putinister som sväljer dom argumenten.

Fast det är ju inte riktigt varför han gått in i krig heller. Iallafall inte officiellt. Sen visst, money talks. Väst är knappast ett undantag när det kommer till den biten heller.
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shizukesa
Kiev must fall! Kiev must fall! Vilket händer k natt!

Nej Kiev måste inte alls falla, däremot måste kriget upphöra. Putin måste dra tillbaka sin attack.

Ukrainare och Ryssar ska inte döda varandra. Detta krig är orättfärdigt och onödigt. Det skapar bara änkor, änkemän och föräldralösa barn.
Citera
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Jag har funderat på detta. Drar den fredsbevarande insatsen ut på tiden, så kanske Ukrainarna bosätter sig i EU...miljoner och ingen stat kommer att vägra dem uppehållstillstånd och asyl.

Flyktingar från Ukraina består av kvinnor och barn, till skillnad från när ett arabiskt land invaderas, då är det männen som flyr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in