2022-08-05, 22:57
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
När det gäller uppgifter överhuvudtaget så är det bättre och vänta lite och se om det är sant eller inte. FOG of WAR heter det. Så även när någon sida vill tala sanning så kan det vara fel.
Visst, det är sant. Kanske värt att förtydliga vad detta handlade om, eftersom jag svarar först nu, nästan en dag senare: Jag menade i går kväll att tidiga uppgifter från ryska och pro-ryska källor om ryska landvinningar tycks vara en indikator i det att det ofta visar sig stämma med tiden, och att det oftast dröjer lite innan ukrainska eller oberoende källor bekräftar.

Mariupol var kanske ett dumt exempel eftersom det faktiskt dröjde en månad från det att "Mariupol fallit" till det att det ukrainska motståndet upphört. "Hur många gånger har Mariupol fallit?" blev ett stående skämt i tråden, men även det skämtet tystnade.

Det är faktiskt flera händelser som inträffat flera gånger: officerare som dödats för att sedan mirakulöst uppstå, för att därefter dö igen, osv.
Citera
2022-08-05, 22:59
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddyduddy
Shevchenkove (Kharkiv Oblast) has been liberated from the ukrofascists!
https://t.me/chat_za_rus/391795

Vad är det för en grupp? Konkurrenter till Putins fascister?

Citat:
Yes, Putin and Russia are fascist – a political scientist shows how they meet the textbook definition

https://theconversation.com/yes-putin-and-russia-are-fascist-a-political-scientist-shows-how-they-meet-the-textbook-definition-1 79063
Citera
2022-08-05, 23:02
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Samhället som enligt rysstrollen redan är under orchernas kontroll tycks fortfarande försvaras av UAF.
https://twitter.com/WarMonitor3/status/1555648009400389632

Det ryktas även att ryssarna inte har full kontroll över Bilohorovka öster om Siversk. Den sista lilla orten i Lyshyshansk-provinsen.
Citera
2022-08-05, 23:03
Medlem
balthazar5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Kärnkraftverket är i Energodar, en stad som Ryssland redan kontrollerar. Finns ingen logik att ryssarna skulle ha attackerat ett kärnkraftverk i en stad som de redan kontrollerar och har många trupper i. Däremot kontrollerar Ukraina andra sidan floden och kan nå staden lätt med raketer.

Bara idiotiska ZZelenister tror på Ukrainas propaganda. Om man har lite koll och en hyfsad mängd användbara hjärnceller fattar man direkt.
Källkritiken verkar vara obefintlig, både här och hos MSM. Undrar hur rapporteringen kommer att gå till om det visar sig att ukrainska styrkor träffat kraftverket.?
Citera
2022-08-05, 23:04
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Men ett inlägg från en rysk propagandakanal på Telegram gör en sommar för dig? Går du på Nigeriabrev också?

Du pratade om Avdiivka igår. Det finns noll bevis på att ryssen har gjort framgång där.
Tror nog att jag läst att ryssarna befinner sig åtminstone i utkanten av Adiivka.

Du nämnde också Wagner och geopositionering: Om Wagner setts till 1,5 kilometer därifrån kan det bero på att de rensar kvarvarande motståndsfickor. Skitgöra som faller på dem.
Senast redigerad av Blot-Sven 2022-08-05 kl. 23:06.
Citera
2022-08-05, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jvstalin
Amnesty: "Jo nu har vi kritiserat Ryssland 200 miljoner gånger sedan februari och tänker i ett litet PM också nämna att vi råkade se en grej som vi tyckte var lite olämplig också från Ukrainas sida."

MSM, Paasikiivi, Flashback m.m.:

Amnesty har gjort bort sig. Sedan "rapporten" släpptes har den citerats flitigt av Kremls kreatur. Vad Amnesty skulle ha gjort var att ta upp denna fråga om ukrainska brister i en rapport angående Rysslands omfattande krigsbrott i Ukraina. Då hade inte ryssarna kunnat använda en enskild rapport som en del i sin sjuka propaganda. Amnesty får nu leva med att deras rapport ständigt kommer hänvisas till av folkmördarregimen i Ryssland. Ett gigantiskt misstag av en riktig klåparorganisation. Ett misstag som kan leda till ökat antal civila ukrainska offer. Tragiskt. Hoppas givarna till Amnesty stoppar sitt stöd och istället för över det till organisationer/ insatser som stöttar det ukrainska folket.
Citera
2022-08-05, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Ett litet PM? Det ska vara en rapport "författad under månader" av "forskare" med udden mot Ukraina. Anklagelserna är luddiga och författade av åskådare på höga hästar på tryggt avstånd. För att se om kritiken är befogad måste man se och väga varje situation huruvida kritiken har bäring eller inte. Exempelvis att Ukraina skulle använda skolor? Ja, pågår det undervisning mitt under brinnande krig kanske det inte är en god ide att installera en militärbas på en skola men det verkar vara information som utelämnas. Men man kan ju tycka att det ligger i Ukrainas intresse att rädda så många av sina egna som möjligt och inte använda dem som sköldar. Summa summarum är det vidrigt att Amnesty plockar dubiösa exempel i ett fullskaligt krig där de försvarar sig mot en hänsynslös invasiv parasit. Väldigt ofrächt att lägga skulden på offret istället för förövaren vilket denna fokusförflyttning leder till.

Amnesty bekräftar bara det vi alla med en halv hjärna och en gnutta källkritik vetat länge.

Du kan välja att rita om kartan i stället för att omvärdera din verklighetsuppfattning när dessa två inte stämmer överens. Det är vad idioter gör.
Citera
2022-08-05, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Tror nog att jag läst att ryssarna befinner sig åtminstone i utkanten av Adiivka.

Du nämnde också Wagner och geopositionering: Om Wagner setts till 1,5 kilometer därifrån kan det bero på att de rensar kvarvarande motståndsfickor. Skitgöra som faller på dem.

Och med rensar förmodar jag att du menar våldtar och mördar civila?
Citera
2022-08-05, 23:12
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Inte fan vet jag vad de gör. Jag har svårt att tro att de delar ut ballonger och slickepinnar.
Citera
2022-08-05, 23:13
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustalainen77
Amnesty bekräftar bara det vi alla med en halv hjärna och en gnutta källkritik vetat länge.

Du kan välja att rita om kartan i stället för att omvärdera din verklighetsuppfattning när dessa två inte stämmer överens. Det är vad idioter gör.
Ja, att du har en halv hjärna (pannloben?) kan jag gott tro.
Vi som har hela hjärnan intakt förstår att det är bullshit eller kritik som inte går att ta på allvar under de omständigheter som råder.
Citera
2022-08-05, 23:13
Medlem
doncroces avatar
Man förstår att det handlar om en sekt, när följande uttalande bemöts med så mycket ilska, fördömande och hat.

"Being in a defensive position does not exempt the Ukrainian military from respecting international humanitarian law."

Låt nu epiteten flöda fritt!
Citera
2022-08-05, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Snarare att röka ut krypskyttar ur deras hålor eller vindsvåningar, säkra byggnader osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in