Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Det stämmer nog av flera skäl
1 Ryssarna lär få betala för uppbyggnaden. Precis som de gör med Tjetjenien. Det är dyrt.
2 Sen är nog ryska soldater och rysk civilbefolkning, inte så glada att sina släktingar både biologiskt och andra fall kulturellt dödas.
3 Omvärlden blir ännu argare
4 Att bomba sönder ett folk kan få motsatt effekt. Försvarsviljan ökar
5 Det är dyrt. Varje pryl (bomb mm) som exploderar kostar pengar
Putin vill ha ett kort relativt oblodigt krig. Kommer det att lyckas? Mycket osäkert skulle jag säga. Det beror lite på hur lite Putin vill ha för vapenvila. Hur som helst Putin kommer kriga lite. Sen fråga Ukrainarna om de vill ge upp med X villkor. Om Ukraina säger nej så fortsätter man. Går kriget "dåligt" för Putin så kommer man nöja sig till slut med något minimum. Det finns flera risker för Putin.
Kostnadsfrågan, att de inte vill göra omvärlden argare så att det helt urartar ekonomiskt/militärt från omvärlden, samt att Putin inte önskar slakta civila tror jag på. De säger själva att de "bara" vill få till ett regeringsbyte i Ukraina som är mer ryssvänligt och som inte går globalisternas ärenden. Men intressant att höra andras vinklar, och vem vet var sanningen egentligen ligger. Jag tar MSMs propaganda med en liten nypa salt. Precis som jag gjorde med Donald Trump rapporteringen som var vinklad som anti-Trump.
Vilket minimum tror du att Putin kan nöja sig med från Ukraina? Tror du att Ukraina kommer gå med i Nato vilket Putin inte vill ska hända?
Citat:
Ursprungligen postat av
Bob-Dylan
Givetvis logiskt att de inte vill bomba sönder Ukraina. Men som det ser ut just nu så förlorar ryssarna betydande mängder soldater och pansar. Visst att ryssarna aldrig brytt sig om sina egna soldater och att de skickas in som kanonmat, men det finns väl en gräns där Putin känner att det går för långsamt och börjar se ut som ett misslyckande.
Civila kommer dö oavsett som i alla krig. Speciellt när Ukraina mobiliserar stora delar av den civila befolkningen så ser jag inte hur det ska undvikas.
Nu vet vi som sagt inte hur ryssarna tänker strategiskt, de kanske "känner efter" lite innan de går in på riktigt. Men jag tycker det ser ut som ett fiasko från rysk sida än så länge.
Jag tror dessutom förlusterna på båda sidor skulle bli färre om Ryssland gick in hårdare, då Ukraina antagligen skulle ge sig rätt omgående. Nu ser det ut att bli en långbänk och det har jag svårt att se vara till ryssarnas fördel.
Finns det några tillförlitliga rapporter om hur kriget går då? Om det är som du säger att det inte går bra för de ryska trupperna och att de lider stora förluster ja då hoppas man nästan på att de effektiviserar sig för att minska förlusterna. Fast egentligen vill jag inte att någon ska behöva dö. Stämmer det att Ukrainas president vill hålla på med diplomati i skrivande stund för att få slut på kriget? (Lite sent påtänkt dock) Såg något om det inatt. Och att Ryssland och Ukraina skulle kunna mötas i Minsk isf för samtal.