Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-26, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nfl
Skulle va najs att rensa ut alla henfjollor som dig med i samma veva.

Vad är en hen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Frågan är ju vem som rapporterar detta. Och samtidigt inte redogör för förluster för Ukraina.
Som jag sade tidigare, det är ukrainska försvaret som rapporterat detta som pressmeddelande. Egna förlusten kan/vill man som jag tidigare förklarade inte lämna på samma gång. Det tar längre tid att verifiera, de döda ska inte bara räknas utan även identifieras och anhöriga ska underrättas. Så det är en eftersläpning där.

Är siffrorna tillförlitliga? Njae, inte direkt, men de bör vara "ballpark", överdrivna men inte monstruöst.

Ett problem man alltid har i krig, oavsett om man är en skurkstat som medvetet vill ljuga eller en stat som anstränger sig för att vara ärlig, är dubbelregistrering och verifikation. Två grupper kan ha bekämpat samma flygplan/helikopter/stridsvagn och vips är det "två", i stället för en. "Jag sköt och helikoptern försvann" kan också registreras som en lyckad bekämpning, men i själva verket dök den av annan orsak och kom undan, osv.

Den mest vederhäftiga siffran brukar vara egna förluster, men det är också siffran med mest eftersläpning. Dvs det kan vara svårt att få fram "förlorade mannar i natt", men däremot "förlorade mannar i tisdags", eftersom dylikt tar tid att räkna. Sedan ankommer det på myndigheter hur offentlig man är med dessa siffror. Ryssarna är t.ex. erbarmligt dåliga på att erkänna förluster och det är en "förmån" som enbart diktaturer har i någon större utsträckning.

När jag skrev sist så svarade du "smart!", som om du förstod vad jag sade. Sedan tog du snabbt bort inlägget. Det blir lite misstänkt när du nu ställer frågan om "varför redovisar man inte förluster" när du både fått det förklarat för dig, och visat att du förstått svaret.

De verkliga siffrorna, från båda sidor, verifierade av oberoende källor osv, kommer dröja månader eller år.
Citera
Medlem
Overminds avatar
Jag är förvånad att Ryssen inte omringat Kiev ännu. Som någon skrev tidigare så skulle ju de omringa Kiev med hundratals stridsvagnar och andra pansarfordon.

Vad det ända som har hänt under hela natten är lite småskaliga strider med ordinära automatvapen soldater emellan och någon artilleriattack.

Vad är det för plan Ryssen har??

Kiev och Zelensky lär va tagna och prioritet för dem.
Citera
Avstängd
Påståenden om tjetjener verkar vara en trådsanning. Finns inga seriösa nyhetskällor som stödjer det.
Citera
Medlem
OM man ser på kartan där man försöker uppskatta vad ryssarna har erövrat så är det tydligen inte så mycket terräng ännu. Ukraina är stort.

Det verkar som att ryssarna istället fokuserar på vissa städer och då speciellt Kiev. Då är det ganska troligt att regeringen är ett av huvudmålen.

Jag saknar information hur väl ryssarna har erövrat områden i utbrytarregionerna. Det bör väl vara andra huvudmålet så att säga.
Citera
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballongmannen2
De har runt miljonen aktiva soldater i sin arme. De kan göra vad som helst om de vill och detta blir för utdraget.
Hur mycket stridserfarenhet tror du dessa har? Mellan tummen och pekfingret?

Detta är även ett av skälen till varför supergangstern Putin önskar kriga. Armén förblir liksom skapligt oduglig om den ej får kunskap från slagfältet.
Citera
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Ja, men om du kollar på Twitter så ser du hela videon. En rysk lastbil stormar in i ett bostadsområde och blir omringat av Ukrainska soldater och dödade, i bakgrunden kör den har "Pansarvagnen " Över en bil sedan så slutar striderna. Sedan blev det bekräftat att föraren tappade kontrollen.

Här vinklar man det som att en random Anti Air Strela bara random kör över folk mitt i Kiev. Helt själv med.

Länka är du snäll.
Citera
2022-02-26, 09:15
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
De dog inte utan gav upp och blev tillfångatagna. Kommer dyka upp i rutan snart - men ignoreras av mainstream i Västeuropa.
https://www.rt.com/russia/550603-snake-island-border-guards/
Du gick på krigspropaganda. Det är en cool historia - men den är inte sann.
Ryssland vill inte ens döda soldater! Det kan vara en kusin eller ett barnbarn till någon i Ryssland - vilket är fallet med större delen av befolkningen i Ukraina. Tänk lite logiskt här.

Värst vad bra insyn du har i förhållandena på den ryska sidan.

Слава Україні!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Vi har aldrig varit närmre 3e världskrig än så här. Det känns oerhört skört.
Inget som uttalas och inget som indikeras, men jag tror många länder är fundersamma på vad som hänt med Putin.

Jag hoppas innerligt ryska landet imploderar av detta.
Det har varit känt sedan länge att Putin ej har folket med sig i sådana här ärenden. Ingen vanlig ryss är paranoid över väst-expanderingar, men denne vanliga ryss är genom generationer kuvad under Kreml.
Det är Kreml som lever kvar i Kalla Kriget, och ser Sovjetmodellen som det enda alternativet att bibehålla status som supermakt snarare än stormakt.

Vapenfrakt från Polen är ju bekräftad redan igår, och vore inget konstigt om även Frankrike skickar på.
Tycker även Sverige borde sända - Vi har ganska bra material för markstrids-scenarion och antipansar-system.
Något Ukrainarna kommer behöva i Kiev närmsta dagarna...

Tack för seriöst inlägg, bland allt svammel.

Ja oron är enorm. Och alla verkar ha vaknat och agerat samtidigt. Det händer saker överallt i Europa. Oerhört skört läge.

Ja Putin och hans gäng lever kvar på 1900-talet. De har en mentalitet vi inte kan greppa. En snubbe som Putin kan mycket väl ha torterat och mördat människor personligen, i yngre dagar. Man fattar inte.

Rysslands sönderfall blir ju ingen tebjudning heller...

Oj Polen också? Ja men då rullar ju storkonflikten igång.
Trodde Putin verkligen att Väst skulle skita i Ukraina?

Det här kriget har bara börjat.
Citera
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noooooo
När man sparkat ut USA lakejerna i Kiev så är det nog dags att börja rensa ut resten i varenda europeiskt land. Hade varit gott att göra sig av med en del folk. Jag här välkomnat Ryssland med öppna armar. Dags för en ny världsordning där NATO och USA på riktigt trycks tillbaka.

Jag vet inte om du trollar, är uppriktig eller försöker vara rolig.

Vad är det du tycker med Ryssland som är så fantastiskt att du vill att vi skall leva i liknande samhällen. Vodkan? Militären?

Eller en kombination av dem?
https://youtu.be/ZNSBzXZbqCw
Citera
Medlem
JamesWebbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
Det ligger en del i vad du säger. Då lär man ju ha tryckt på bromsen i utkanten av staden för att invänta nästa moment, vad det nu blir.

Ja, detta kan inte sluta bra. 18000 ak47 har delats ut till civila som vill strida.
Jag föreställer mig själv hur Putin omringer Stockholm med pansarvagnar, och vad som skulle hända om regeringen delade ut vapen till allt ifrån gamla jägare, alkoholiserade nationalister, kaos blattar osv. Och sedan måste ryssarna gå från dörr till dörr och ska genomsöka alla hem. Kan inte se hur det ska bli en snabbt slut på detta krig..
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Bra och balanserat skrivet av dig som vanligt!
Jag är väldigt ledsen över det här och jag vill bara det bästa för Ukraina som land. Jag har personliga erfarenheter och minnen (som barn) av kalla kriget och jag vill inte till några som helst pris att något sånt ska ta över Europa igen!
Jag HATAR krig!
Jag hoppas nu bara att Putin som jag har stor respekt för, vet vad i helvete han håller på med och att det här tar slut MYCKET snabbt. Sen att en plan skapas som gör att Ukraina kan få det bättre - SNABBT!

Jag har även jobbat ungefär 6 månader i Vitryssland och måste säga att det var betydligt bättre där än i Ukraina. Mer värdighet för folket. Sen om stora statliga företag verkligen är en modell som funkar i dagens ekonomi, låter jag vara osagt. Likaså Lukashenkos sovjetiska kolkhozlirar-stil - huruvida det verkligen är något för 2000-talet.

Men stabilitet är i princip ALLTID bättre än revolutionerna som Ukraina genomlidigt - och oförmågan att välja en inriktning och sen följa den... Eller acceptera sin historia och sitt geografiska läge + respektera folks rättighet att prata sitt infödda språk i sitt eget födelseland...

Iom att Putin slog in på den här vägen så MÅSTE han nu se till att Ukraina är ett bättre land med bättre ekonomiskt läge om 5 år. Annars är invasionen ren rysk egoism. Jag tror han kan åstadkomma förbättringen... MEN - the proof is in the pudding och jag avvaktar tills vi ser hur det här går. Stora civila förluster eller döda ryska 18-åringar är inget jag försvarar!
Du fantiserar. Inte en chans att Putin kommer förbättra ekonomin i Ukraina. Antagligen har du köpt den stora delar av den ryska desinformationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in