Citat:
Ursprungligen postat av
Pilla74
Frågan är ju vem som rapporterar detta. Och samtidigt inte redogör för förluster för Ukraina.
Som jag sade tidigare, det är ukrainska försvaret som rapporterat detta som pressmeddelande. Egna förlusten kan/vill man som jag tidigare förklarade inte lämna på samma gång. Det tar längre tid att verifiera, de döda ska inte bara räknas utan även identifieras och anhöriga ska underrättas. Så det är en eftersläpning där.
Är siffrorna tillförlitliga? Njae, inte direkt, men de bör vara "ballpark", överdrivna men inte monstruöst.
Ett problem man alltid har i krig, oavsett om man är en skurkstat som medvetet vill ljuga eller en stat som anstränger sig för att vara ärlig, är dubbelregistrering och verifikation. Två grupper kan ha bekämpat samma flygplan/helikopter/stridsvagn och vips är det "två", i stället för en. "Jag sköt och helikoptern försvann" kan också registreras som en lyckad bekämpning, men i själva verket dök den av annan orsak och kom undan, osv.
Den mest vederhäftiga siffran brukar vara egna förluster, men det är också siffran med mest eftersläpning. Dvs det kan vara svårt att få fram "förlorade mannar i natt", men däremot "förlorade mannar i tisdags", eftersom dylikt tar tid att räkna. Sedan ankommer det på myndigheter hur offentlig man är med dessa siffror. Ryssarna är t.ex. erbarmligt dåliga på att erkänna förluster och det är en "förmån" som enbart diktaturer har i någon större utsträckning.
När jag skrev sist så svarade du "smart!", som om du förstod vad jag sade. Sedan tog du snabbt bort inlägget. Det blir lite misstänkt när du nu ställer frågan om "varför redovisar man inte förluster" när du både fått det förklarat för dig, och visat att du förstått svaret.
De verkliga siffrorna, från båda sidor, verifierade av oberoende källor osv, kommer dröja månader eller år.