Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-26, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandskille88
Nog händer det grejer nu, smäller på en helt annan nivå än tidigare. Finns nog ganska stor risk nyheten om att presidenten och hans ledare bombats till aska under dagen. Kiev ungefär när kameran gick ner: https://youtu.be/3mjFlGJlG7s

Skitsnack, det där hände för cirka 4-5 timmar sedan.
Citera
2022-02-26, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandskille88
Nog händer det grejer nu, smäller på en helt annan nivå än tidigare. Finns nog ganska stor risk nyheten om att presidenten och hans ledare bombats till aska under dagen. Kiev ungefär när kameran gick ner: https://youtu.be/3mjFlGJlG7s

Det är ganska långt bort det där. Ungefär som att man skulle säga att man strider i centrala Stockholm men slåss söder om Södertälje, närmare Nyköping, för att ge en referens.
Citera
Medlem
Någon som har koll vad Ukraina har att försvara sig med vs Ryska?

Av någon anledning så dominera inte ryska flyget luften helt.

Så hur mycket flyg har Ukraina och tanks osv?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Mina böner går till det ukrainska folket i Kiev. Tyvärr kommer de inte kunna hålla emot i det långa loppet

Vi kan vara säkra på att många Ukrainska prickskyttar ligger redo att knäppa ryssar och deras befäl i första hand. Kriget börjar på riktigt om ryssarna vill kontrollera städer gata för gata. Det kommer dö ryssar i drivor och det är Putins fel som föraktar människoliv. Varje död eller invalidiserad rysk soldat är en seger just nu.
Citera
2022-02-26, 06:32
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Om strömförsörjningen är kaputt i Kiev då fungerar inte flyglarmet längre va?
Citera
Medlem
t.bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Japp. Har även många ryska vänner som tycker detta är skit jobbigt. De flesta bor i Moskva eller riktigt långt bort i obyggden.
De tycker det här är idioti och nästan skäms för att vara ryssar, men det var som jag beskrev igår i ett inlägg, att i princip alla har blivit helt avtrubbade under Putin, man har gett upp att kunna leva mer fria liv och alla har blivit "drönare".

Oavsett, striderna är ganska långt ifrån centrala Kiev, man slåss ca 3-4 mil ifrån stadskärnan.

Det jag säger om ryssar är för att få några att vakna. Det är regimen som är problem. Givetvis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Nej, den där videon är många timmar innan DWs kamera gick ner. Framförallt kan du inse det eftersom det är mörkt. Detta är av allt att döma från striderna kring peremohyallén tidigare i natt, och den framryckningen verkar ha slagits tillbaka. Självklart kan det ha hänt mycket hemskt sedan kameran på torget försvann, men detta hände alltså flera timmar innan.

Det är längre bort än så. Det är ca 5-6 mil utanför centrum. Skall fråga vart kameran sitter.
Citera
2022-02-26, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Vad är egentligen den genomsnittliga ryska soldatens motivering? Jag har svårt att tro att majoriteten av dem inte frågar sig "Varför?" när de tvingas döda och ser sina kamrater stupa.
Japp, vilka är det som skulle lägga ned vapnen? Jo det är dom ryska babianerna. Dom beter sig som barbarer och är lakejer i ett styre som är korrupt. Det är sanningen.
Citera
2022-02-26, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Kanske inte fast det känns ju som en risk man tänker på när man förbereder ett flyglarm.
Citera
2022-02-26, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia

Jag antar att iallafall vissa av dom går på generatorer.
Citera
2022-02-26, 06:34
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.von.Svensson
Var rysk fria media är? Vad har det med mitt inlägg att göra? Lille vän, du får nog uttrycka dig lite mer nyanserat om du vill få några mer svar från mig :-)

Ditt inlägg var långt, och ... fullständigt innehållslöst. Fanns inget att diskutera där.
Citera
2022-02-26, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Någon som har koll vad Ukraina har att försvara sig med vs Ryska?

Av någon anledning så dominera inte ryska flyget luften helt.

Så hur mycket flyg har Ukraina och tanks osv?

Ingen kan dominera ett luftrum i dagens krig utan att ha kontroll på marken.

Luftvärns systemen är så sofistikerade att det är rent farligt att använda sina resurser så.

Helikoptrar i blkxtattacker är en sak dock som är gångbar, och det gick ju..... Sådär för ryssen milt sagt dag 1.

Ukraina har ungefär samma grejor som ryssarna, lite modernare Luftvärns prylar men lite äldre plan och tanks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in