2022-02-26, 09:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKamrat
Många är redan där, Många är redan döda

De som dog, dog i en heroisk insats och fler nya attacker kommer att komma.
Citera
2022-02-26, 09:04
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Frågan är ju vem som rapporterar detta. Och samtidigt inte redogör för förluster för Ukraina.

Fast fordonen kan du ju knappast förklara bort. Visst är det möjligt att alla brinnande APCs var tomma när de övergavs men det är ganska otroligt. Jag har sett bilder på hundratals brinnande APCs. Även om det bara satt tre stycken soldater i dem blir det tusentals döda.
Citera
2022-02-26, 09:05
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKamrat
Många är redan där, Många är redan döda

Dessa är de första som ryker. Det är en klassisk strategi från Julius Ceasars tid – betala / tvinga någon barbarisk stam att strida för ens sak så man slipper offra för många av sina egna. Ingen bryr sig om dessa grottmänniskor, det är ingen förlust.

Tänk er dessa "hunters" springa runt med sina talibanskägg i Kiev och ducka från kulor och molotovs från fönstrena. Myz!
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Omvärldens stöd kommer nog i många olika former. Och det ser ut att bli massivt. Någon nämnde vapenfrakt från Frankrike (!). Stämmer detta, har vi påbörjat ett indirekt krig mellan Ryssland och EU.
Phu. Ukraina-invasionen kommer att bli en episk skitstorm. Nu fattas bara sönderfall i Ryssland, att missnöjda Ryssar vänder sig mot Putin.
Jag tror han gräver sin egen grav med grävmaskin...

Vi har aldrig varit närmre 3e världskrig än så här. Det känns oerhört skört.
Inget som uttalas och inget som indikeras, men jag tror många länder är fundersamma på vad som hänt med Putin.

Jag hoppas innerligt ryska landet imploderar av detta.
Det har varit känt sedan länge att Putin ej har folket med sig i sådana här ärenden. Ingen vanlig ryss är paranoid över väst-expanderingar, men denne vanliga ryss är genom generationer kuvad under Kreml.
Det är Kreml som lever kvar i Kalla Kriget, och ser Sovjetmodellen som det enda alternativet att bibehålla status som supermakt snarare än stormakt.

Vapenfrakt från Polen är ju bekräftad redan igår, och vore inget konstigt om även Frankrike skickar på.
Tycker även Sverige borde sända - Vi har ganska bra material för markstrids-scenarion och antipansar-system.
Något Ukrainarna kommer behöva i Kiev närmsta dagarna...
Citera
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Bra och balanserat skrivet av dig som vanligt!
Jag är väldigt ledsen över det här och jag vill bara det bästa för Ukraina som land. Jag har personliga erfarenheter och minnen (som barn) av kalla kriget och jag vill inte till några som helst pris att något sånt ska ta över Europa igen!
Jag HATAR krig!
Jag hoppas nu bara att Putin som jag har stor respekt för, vet vad i helvete han håller på med och att det här tar slut MYCKET snabbt. Sen att en plan skapas som gör att Ukraina kan få det bättre - SNABBT!

Jag har även jobbat ungefär 6 månader i Vitryssland och måste säga att det var betydligt bättre där än i Ukraina. Mer värdighet för folket. Sen om stora statliga företag verkligen är en modell som funkar i dagens ekonomi, låter jag vara osagt. Likaså Lukashenkos sovjetiska kolkhozlirar-stil - huruvida det verkligen är något för 2000-talet.

Men stabilitet är i princip ALLTID bättre än revolutionerna som Ukraina genomlidigt - och oförmågan att välja en inriktning och sen följa den... Eller acceptera sin historia och sitt geografiska läge + respektera folks rättighet att prata sitt infödda språk i sitt eget födelseland...

Iom att Putin slog in på den här vägen så MÅSTE han nu se till att Ukraina är ett bättre land med bättre ekonomiskt läge om 5 år. Annars är invasionen ren rysk egoism. Jag tror han kan åstadkomma förbättringen... MEN - the proof is in the pudding och jag avvaktar tills vi ser hur det här går. Stora civila förluster eller döda ryska 18-åringar är inget jag försvarar!

Jag har svårt att förstå hur du kan ha respekt för Putin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Kan det vara så att Kiev blir Stalingrad på steroider inom en snar framtid? Tänk om Ukraina bygger upp en styrka utanför staden medan en styrka håller staden och när de fått ihop tillräckligt stor styrka slår de till och omringar ryska trupperna?

Det som säger emot är att drönare och satelliter existerar nu

De kommer dra till med sjuka drönare och missiler om det går segt inne i Kiev.

Tro inte på allt ni läser att "ryssarna håller på att få pisk", de har en av världens största armeer och har flest atombomber på planeten.
Citera
Medlem
JamesWebbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Bra och balanserat skrivet av dig som vanligt!
Jag är väldigt ledsen över det här och jag vill bara det bästa för Ukraina som land. Jag har personliga erfarenheter och minnen (som barn) av kalla kriget och jag vill inte till några som helst pris att något sånt ska ta över Europa igen!
Jag HATAR krig!
Jag hoppas nu bara att Putin som jag har stor respekt för, vet vad i helvete han håller på med och att det här tar slut MYCKET snabbt. Sen att en plan skapas som gör att Ukraina kan få det bättre - SNABBT!

Jag har även jobbat ungefär 6 månader i Vitryssland och måste säga att det var betydligt bättre där än i Ukraina. Mer värdighet för folket. Sen om stora statliga företag verkligen är en modell som funkar i dagens ekonomi, låter jag vara osagt. Likaså Lukashenkos sovjetiska kolkhozlirar-stil - huruvida det verkligen är något för 2000-talet.

Men stabilitet är i princip ALLTID bättre än revolutionerna som Ukraina genomlidigt - och oförmågan att välja en inriktning och sen följa den... Eller acceptera sin historia och sitt geografiska läge + respektera folks rättighet att prata sitt infödda språk i sitt eget födelseland...

Iom att Putin slog in på den här vägen så MÅSTE han nu se till att Ukraina är ett bättre land med bättre ekonomiskt läge om 5 år. Annars är invasionen ren rysk egoism. Jag tror han kan åstadkomma förbättringen... MEN - the proof is in the pudding och jag avvaktar tills vi ser hur det här går. Stora civila förluster eller döda ryska 18-åringar är inget jag försvarar!

Förstår inte hur han ska lyckas med det. Finns det något land som har invaderat ett annat land och lyckats bygga upp en fungerade lydstat på 5år det senaste århundradet? Tänker på Irak, Vietnam och Afghanistan där både Sovjet och USA misslyckas
Citera
2022-02-26, 09:06
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alvid
Ser lungt och stilla ut. Enligt TV4-nyheterna nu så är det "hårda strider" inne i Kiev.

Bara bullshit inga hårda stridigheter alls
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shizukesa
Många som vill pippa på den ukrainska fittan.

12 000 tjetjenska krigare är på väg till Ukraina.

Blir många nya Tjejener gjorda snart Hoppas de lämnar något till oss också efter kriget.
Citera
Medlem
Citat:
Ser lungt och stilla ut. Enligt TV4-nyheterna nu så är det "hårda strider" inne i Kiev.

Ryska soldater tycks ha gjort några tafatta försök att ta sig in i Kiev under natten men fick snabbt stryk. Nu positionerar sig ryssarna i utkanten av Kiev samtidigt som man lägger tyngre fokus på Odessa.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:

Ljudmässigt är det ej lugnt i Kiev. Svårt att plocka upp i kamera-mikrofonen, men där hörs att strid pågår emellanåt.
Citera
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Nej, men om vi har amerikansk trupp här i landet så skulle USA kanske tycka att det var lite tråkigt om de fick en rysk Iskander i huvudet och möjligen reagera på det. Förstår du nu eller skall jag rita en teckning åt dig?

Ryssen skall inte avgöra om vi är alliansfria eller ej. Ukraina var alliansfritt, se hur mycket ryssen respekterade det. Hade baltstaterna inte varit Natoländer så hade Putler kört samma sak mot dem.
Förstår du inte hur lång tid en ansökan behandlas? Det kommer dessutom påverka finland som har en lång gräns till ryssland.

Du kan inte jämföra ukraina och baltstaterna med oss. Vi ingår inte i putins intressesfär så länge vi inte yppar oss om att gå med i nato.

Att gå med i nato är det dummaste vi kan göra. Men sånt här får folk att tänka med arslet och känslorna istället för att tänka till en vända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in