Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Omvärldens stöd kommer nog i många olika former. Och det ser ut att bli massivt. Någon nämnde vapenfrakt från Frankrike (!). Stämmer detta, har vi påbörjat ett indirekt krig mellan Ryssland och EU.
Phu. Ukraina-invasionen kommer att bli en episk skitstorm. Nu fattas bara sönderfall i Ryssland, att missnöjda Ryssar vänder sig mot Putin.
Jag tror han gräver sin egen grav med grävmaskin...
Vi har aldrig varit närmre 3e världskrig än så här. Det känns oerhört skört.
Inget som uttalas och inget som indikeras, men jag tror många länder är fundersamma på vad som hänt med Putin.
Jag hoppas innerligt ryska landet imploderar av detta.
Det har varit känt sedan länge att Putin ej har folket med sig i sådana här ärenden. Ingen vanlig ryss är paranoid över väst-expanderingar, men denne vanliga ryss är genom generationer kuvad under Kreml.
Det är Kreml som lever kvar i Kalla Kriget, och ser Sovjetmodellen som det enda alternativet att bibehålla status som supermakt snarare än stormakt.
Vapenfrakt från Polen är ju bekräftad redan igår, och vore inget konstigt om även Frankrike skickar på.
Tycker även Sverige borde sända - Vi har ganska bra material för markstrids-scenarion och antipansar-system.
Något Ukrainarna kommer behöva i Kiev närmsta dagarna...