Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-26, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Putin vill inte införliva Ukraina i Ryssland.

Han vill ha Ukraina som en buffertzon. Dvs NATO-fritt.

För säkerhetsläget spelar det ju ingen roll vad man kallar situationen - ockupation, statskupp, NATO-fri zon, who cares....

Putin vill bestämma militärt i ett land som gränsar till Polen/NATO. Hans gubbar kommer vara i Ukraina i flera år, kedjeröka, supa, kriga och plåga civilbefolkningen.

Det är en ockupation Putin håller på med.

Det finns inget förmildrande att säga.

Det mobiliseras såklart i Polen. Och att NATO tolkar invasionen som en provokation, är självklart.

Om Putin är provocerad av Ukraina, hur provocerat blir inte Polen, när Putin rycker närmare?
Citera
2022-02-26, 08:50
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Citat:

https://youtu.be/GjMnTo85S4A (blev RT eftersom jag inte hittade hela talet på Youtube när jag sökte).

Väldigt intressant tal må jag säga. Han säger många saker som är obekväma för den västerländska eliten. Ogillar Putin och hans styre men det värsta är att man kan hålla med i vissa saker han säger.
Oavsett var en invasion fel. Men rovdjuren (Ryssland och Kina) luktar väl blod i vatten med en svag ledare i USA. Uppenbart att väst inte har mycket att säga till om heller då sanktionerna är löjeväckande. Troligtvis för att vi har gjort oss beroende av rysk gas och olja. Mycket för att vi har börjat med vindsnurror istället för kärnkraft exempelvis.. detta tecken på svaghet kommer göra Kina manade att ta Taiwan. Om det händer kommer USA gå in i kriget (Taiwan tillverkar nästan alla chip och halvledare).

https://www.zerohedge.com/geopolitical/will-russian-invasion-ukraine-embolden-china

Will Russian Invasion Of Ukraine Embolden China?

Nu får man komma ihåg att ZH trots att de är pro-Putin många gånger så är de lika mycket fientliga mot Kina.

Jag tror tvärtom att ett av hindren för Putin har varit att Kina inte riktigt är med på sådant här. Man har inte mycket itll övers för separatister och man har dessutom sin non-interventionspolitk man brukar följa och ibland kritiseras för.

Det finns ingen omedelbar risk för Taiwan här skulle jag tro.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Var finns dessa rapporter Ivan?
Ivan? Din pajas

In a new video message on Friday, Ukraine's President Volodymyr Zelensky again called for direct talks with Russian leader Vladimir Putin.

Speaking in Russian, Zelensky said: "I would like to address the President of the Russian Federation once again. There is fighting all over Ukraine now. Let’s sit down at the negotiation table to stop the people’s deaths."

https://edition.cnn.com/europe/live-news/ukraine-russia-news-02-25-22/h_309d5dd81a3fcbb3b27886f13b2e3c5e
Citera
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zzzzorrro
Låter som en mild dom i mina ögon. Hoppas dom hänger alla huvudlösa lakejer som inte hunnit fly till Tel Aviv i lyktstolpar som tas ned först när det är dags att mata de herrelösa hundarna.

Detta är åter ett av USAs många proxykrig, denna gång gick man på bet efter att ha sugit ut och lurat skjortan av ukrainarna via lakejer.

Vilka satans onda smuts. Och svenskarna låtsats ha ideal samtidigt som dom stöttar denna ondska.

Ondskan är Putin. Han har nu förvandlats till 2000-talets Hitler.

De ryska soldaterna som stupar eldar han upp som sopor i sina mobila krematoriefordon. Soldatkistor som kommer från krig till Ryssland vill han inte visa. Och istället för att vara vid fronten så sitter han i sin källare, isolerad från alla (han litar inte på någon), och tittar på bögporr.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Ja det stämmer! USA har konfirmerat det dom har full koll på vad som händer och sker. Ryssarna får redigt med pisk . Många ryssar som deserterar.

Jag både tror och hoppas USA förser Ukrainas underrättelsetjänst med uppgifter bakom kulisserna.
Ukraina förtjänar all hjälp dom kan få i detta.

Det har rapporterats om flera framgångsrika bakhåll och det är egentligen anmärkningsvärt att Ukraina lyckas hålla ryssarna på detta vis.
Citera
2022-02-26, 08:51
Medlem
Zzzzorrros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
Jag antar att de så kallade rysstrollen har drabbats av sunk cost fallacy. Det vill säga att de investerat så mycket de senaste veckorna, månaderna eller åren på att Putin och Ryssland är bra, väst är dåligt att de inte klarar av att realisera för sig själva att det som sker nu är bananas.

Jag själv har alltid sagt hellre Ryssland än ISIS. Så tycker jag fortfarande. Men jag tycker verkligen inte hellre Putin än Maggan. Men jag vill verkligen inte ha Maggan heller. Så det är grader i helvetet.

Men när man är mitt i en sunk cost fallacy så tänker man inte så. Och en hel del av Putinvännerna är också bara dumma i hela jävla huvudet.

Nästan som typer som du & bundy är immuna för sanning & verklighet och endast mottagliga för propaganda...

Hur kommer det sig måtro 🤔🤔🙄🙄🙄

https://mobile.twitter.com/natashabertrand/status/1496849053824471041
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Rysslands blitzkrieg verkar inte ha gått riktigt så bra som man har tänkt sig, enligt ukrainska försvarsministeriet håller nu ryssarna på att flytta sina reservstyrkor emot Ukraina. Striderna runt om i Kiev verkar handla om små trupper av fallskärmsjägare och infiltratörer.

Kan bli ett flera månader långt krig med stora förluster det här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Mainstream media skriver detta - inklusive alla engelsktalande stormedia, och DN / SVT (som oftast direktöversätter från engelsktalande källor).

Majoriteten som skriver här på FB förstår inte att narrativet som pumpas i dessa är krigspropganda - MOT RYSSLAND. De är inte ett dugg mer ärligare om det här än de är om svensk mångkultur eller BLM i USA.
Helt enkelt inte sant. Detta narrativ är "Ryssland bombar civila med flit " (självfallet inte sant - som jag skrev, halva Rysslands befolkning har släkt och vännner i Ukraina). Eller uttalanden om nedskjutna helikoptrar och plan som det inte finns några bilder på.

Rysk media är inte sämre de! De är extremt sparsamma med kommentarer och uppger mest att "allt går enligt planerna" och rapporterar om civila som skjutits i Donbass. Man ignorerar protester på hemmaplan (precis som jag fick uppleva i London i samband med Irakkriget som HELA befolkningen var emot. I Ryssland skulle jag gissa att hälften till 2`/3 stödjer de här av principskäl - de litar på Putin. Det kan vända om civila ukrainare dör.. Detta vet Putin).

Ryssarna lyckades försvara Assad mot ISIS utan i princip några truppförluster alls! Sannolikt blir det likadant här även om några stackare kanske tvingas betala för det här med sina liv. Då hoppas jag att det inte blir värnpliktiga utan grabbar som är professionella och vet vilka risker deras jobb medför - typ specialförband.

Ja det är mycket dubbelmoral bland idioterna här inne. Det är synd om ukrainarna, men inga konstigheter när USA slaktar civila runt om i världen, eller att ryssar ska slaktas
Citera
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Jag är imponerad över ukrainabornas moral och kämpavilja, från presidenten som ger sig ut på gatorna för att bli filmad med sina närmaste män, till soldaterna på snake island som dog med ett fuck you till ryssarna.
Den kvinnliga (och snygga) politikern som för första håller i ett vapen.

Ryssarna kommer att vinna inom några dagar men de kommer aldrig kunna känna sig trygga i det landet, de får alltid vara beredda på ett nackskott när de minst anar det.

Hon var djävligt snygg. Finns många, många snyggisar i Ukraina. Hon är modig också, nu blir hon väl måltavla för ryska prickskyttar.
Citera
2022-02-26, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
Det talades igår om att ryska pansardivisioner var på väg mot Kiev. Dom måste ju vara framme vid det här laget men vart tog dom vägen?

Har dom tryckt på bromsen för att omringa staden eller kör dom redan runt inne på gatorna.

Alla kan ju inte ha skjutits sönder av försvararna.

Det är lite svårt att bilda sig en korrekt uppfattning då mediarapporteringen snarare är upprepande än aktualiserande. Men min uppfattning är att rysk militär försöker omringa Kiev.
Citera
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Ivan? Din pajas

In a new video message on Friday, Ukraine's President Volodymyr Zelensky again called for direct talks with Russian leader Vladimir Putin.

Speaking in Russian, Zelensky said: "I would like to address the President of the Russian Federation once again. There is fighting all over Ukraine now. Let’s sit down at the negotiation table to stop the people’s deaths."

https://edition.cnn.com/europe/live-news/ukraine-russia-news-02-25-22/h_309d5dd81a3fcbb3b27886f13b2e3c5e

Så ditt ”nu” är alltså igår? Ok Ivan.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Och vad sa han då? Innan attacken? Minns du det?

Sen kanske vissa länder trodde Putin va lite klarare i huvudet än såhär. Men aldrig någonsin kan jag tänka mig att Ukraina trodde, eller underskattade, ryssen.
"Ni kommer att få se militärtekniska operationer som kommer att göra er förvånade".

Här ser du den enorma ryska invasionen av Ukraina i dagsläget:

https://pbs.twimg.com/media/FMgUnvQXoAIwmgt?format=jpg&name=large

Åsikten på Twitter just nu är att Ryssland förlorar stort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in