2022-07-04, 14:38
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Ryssland behöver inte sympatier från homoglobomakterna i Väst, de har Kina på sin sida, och även Indien och andra. Det extrema rysshatet (som personer som du trumpetar ut, helt okritiskt) är helt och hållet en västerländsk affär. Övriga världen kommer fortsätta ha stabila relationer och bedriva normal handel med Ryssland, och det kommer även Väst att göra, sedan psykosen släppt om några år.

Geopolitik är inte din starka sida och inte Rysslands heller för den delen. Kina är relativt neutrala i denna konflikt, likaså Indien. Indien och Kina är inte vänner och således inte allierade så som du vill tro. Kina är extremt beroende av väst och vår konsumtion så Kina skulle aldrig öppet stödja Ryssland då de inte har råd att få sanktioner riktade mot sig.

Kina är förvisso en stormakt till skillnad från Ryssland så jag är rätt säker på att Kina tillslut kommer ha Ryssland som lydstat under sig, men knappast allierad.

Citat:
På så vis. Ukraina kommer alltså att ta tillbaka de territorier som Ryssland redan har erövrat?

Det återstår att se, hittills har man ju tagit tillbaka en del och mer lär det bli. Mycket beror ju på vad de har för kapacitet.

Citat:
Varför skulle man behöva hålla kvar vid en (påstått) ursprunglig plan för att sägas "vinna kriget"? Kriget är ju vad det utvecklas till. Det är talande att du måste leka med ord och semantik för att få din karta att stämma med verkligheten.

Påstått av Putin och Lavrov med flera, inte av mig. Det är väl inte semantik att referera till Putins egna ord och se hur det gick i praktiken med invasionen? "Det blir vad det utvecklas till" låter inte som en bra plan om du frågar mig.

Ska man kriga ska man ha mål med krigandet och misslyckas man med att nå sina mål så har man förlorat kriget. Eller menar du att Ryssland invaderade utan några som helst mål och bara gör det som en rolig grej?

Citat:
Sanktionerna skadar i huvudsak bara Väst, som vi kunnat konstatera för länge sedan. De stora vapenleveranserna skadar inte Ryssland nämnvärt, om något försvagar det Väst, då vapnen är extremt kostsamma. I somliga fall har de till och med hamnat i ryssarnas händer

Vilken oerhörd tur för Ryssland att vi i väst håller på med detta självskadebeteende då. Jag är dock för att fortsätta med sanktionerna oavsett om jag får betala mer för bensinen eller maten. Så bra att vapenleveranserna inte skadar ryssarna, även om jag tror att ryska soldater är av en annan åsikt. Då kan vi ju fortsätta skicka dessa vapen och skada oss själva lite mer.

Pajas!
Citera
2022-07-04, 14:41
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ryssland behöver inte sympatier från homoglobomakterna i Väst, de har Kina på sin sida, och även Indien och andra. Det extrema rysshatet (som personer som du trumpetar ut, helt okritiskt) är helt och hållet en västerländsk affär. Övriga världen kommer fortsätta ha stabila relationer och bedriva normal handel med Ryssland, och det kommer även Väst att göra, sedan psykosen släppt om några år.

På så vis. Ukraina kommer alltså att ta tillbaka de territorier som Ryssland redan har erövrat?

Varför skulle man behöva hålla kvar vid en (påstått) ursprunglig plan för att sägas "vinna kriget"? Kriget är ju vad det utvecklas till. Det är talande att du måste leka med ord och semantik för att få din karta att stämma med verkligheten.

Sanktionerna skadar i huvudsak bara Väst, som vi kunnat konstatera för länge sedan. De stora vapenleveranserna skadar inte Ryssland nämnvärt, om något försvagar det Väst, då vapnen är extremt kostsamma. I somliga fall har de till och med hamnat i ryssarnas händer.

Jag har inte ens tilltalat dig eller läst vad du har skrivit. Tror inte jag har missat något väsentligt.

Stackars Ryssland som bara vinner kriget på slagfältet och utökar sitt territorium i viktiga regioner, samtidigt som Väst själva lider ofantlig skada av de idiotiska sanktionerna.

Ren Bagdad-Bob-retorik från er.

Stackars oss som inte förstår att Rysslands ekonomi och armé blir starkare dag för dag.
Citera
2022-07-04, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Jag förstår inte Zelensky. Det här kan bara sluta i mer lidande. Ukraina har inget att vinna, bara att förlora.

Hej! Du har ännu inte svarat på om du känner till något annat land som givit upp enbart för att bespara folket mer lidande. Har du kommit på något land som gjort det?

Alltså inte länder som givit upp för att de bedömde fortsatt motstånd som utsiktslöst eller pga strategiska val, utan ett land som givit upp just för att bespara folket lidande. Kommer du på något sådant fall, säg, de senaste 1 000 åren?
Citera
2022-07-04, 14:43
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Alltid retar det någon och Putin måste bli totalt vansinnig om någon vågar berätta det för honom

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1543922304631160839
Haha, nu verkar det som att just den bilden är gammal iofs. Ghost of Snake island!!

https://twitter.com/lentilwallop/status/1543925292678500354
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Nej, allt går verkligen inte "ryssarnas väg".

Tvärtom så går det faktiskt helt åt pipsvängen för Ryssland. Det enda Ryssland har möjlighet att vinna är just kriget på slagfältet (som inte är avgjort än). Allt annat har Ryssland redan förlorat. Ryssland kommer aldrig att kunna vinna freden (man har skapat en hatiskt grannstat, gjort sig till ovän med NATO, EU och samtliga västliga stater), ekonomin och handeln är förstörd för åratal framöver, anseendet och förtroendet är raserat för årtionden framåt och framtiden för Ryssland är allmänt mycket mörk.

Om man ser "tillbaka till 30-talet" som något eftersträvansvärt, då kan man möjligen hävda att allt går ryssarnas väg.

Ryssland tar territorium och den ukrainska armén är i spillror. Hur kan det inte ses som att Ryssland vinner kriget?

EU och NATO kommer att försvagas efter det här, kanske rent av upphöra att existera. Bra tycker jag, jag gick inte på lögnen om att vi i Sverige skulle tjäna på att gå med i EU, den är till för bankerna, inte folket. Lika glad blir jag den dagen NATO försvinner. NATO är bankernas armé.

Att folk fortfarande tror att EU och NATO är någonting bra är för mig en gåta.
Citera
Medlem
Reimers avatar
Ukrainas viktigaste vapenleverantör

Citat:
The amount of captured Russian equipment is astounding.
The Russian military is still the biggest supplier of equipment to Ukraine😂

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1543930345493565441
Citera
2022-07-04, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Ryssland tar territorium och den ukrainska armén är i spillror. Hur kan det inte ses som att Ryssland vinner kriget?

EU och NATO kommer att försvagas efter det här, kanske rent av upphöra att existera. Bra tycker jag, jag gick inte på lögnen om att vi i Sverige skulle tjäna på att gå med i EU, den är till för bankerna, inte folket. Lika glad blir jag den dagen NATO försvinner. NATO är bankernas armé.

Det är helt meningslöst att vinna ett krig om man inte har en färdväg efter kriget.

Hur ska Ryssland få förtroende hos sina grannar, t ex?
Citera
2022-07-04, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Allt sådant där går över med tiden. Otroligt själviskt av Putin att göra detta. Han belönas med att bli inskriven i historien och kommer få en herrans massa monument uppkallade efter sig iom detta. Den yngre generationen som växt upp med västerländska varor och tjänster kommer få dras med detta resten av sina liv. Någon gång i framtiden kommer det att lugna sig, kanske gå tillbaka till hur det var för 10 år sedan. Kvar blir ett större Ryssland och ett sargat och decimerat Ukraina som plundrats på allt vad naturresurser heter. Då kommer man tycka att Putins krig var en vinst, vilket kommer att stå sig i historien.

Man måste nog, för att citera dig, ha en intelligenskvot lägre än en skostorlek, för att tro att det finns något sätt för Ryssland att komma ur detta "segrande". De har bränt sitt rykte för överskådlig framtid och inga utvecklade länder vill ha särskilt mycket med dem att göra. Ryssland kommer, om inget radikalt händer, förlora decennier av potentiell inkomst och tillväxt. Världen orkar inte med det psykotiska dampbarnet Ryssland och de flesta har insett att problemet behöver lösas nu så att vi inte har ett ryskt hot mot världsfreden i många år framöver.
Citera
2022-07-04, 14:51
Medlem
Nu taktar det på riktigt bra för Ryssland på alla fronter.

Citat:
WarMonitor🇺🇦 @WarMonitor3 2h
03/07/2022-Frontline Overview
Russian forces managed to capture more settlements west of Lysychans'k(Bilohorivka)
Russian forces made slight gains north of Kharkiv(Rubizhne)
Russian forces made slight gains south east of Bakhmut(Klynove)

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1543907218407542786
Citera
2022-07-04, 14:52
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Kolla efter 1 minut på denna video.
https://twitter.com/antiputler_news/status/1543729728783355907
Ojojoj, är det krigets största smäll hittills kanske?! Sommaroffensiven för Röda Armén är inställd kan man tänka!! Och flera attacker av UAF nu precis också på andra platser, bla i Yakovlivka.

https://twitter.com/fantomasvvs1/status/1543925596413202432
Citera
2022-07-04, 14:52
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz

Att folk fortfarande tror att EU och NATO är någonting bra är för mig en gåta.

Du verkar inte gilla väst, jag hoppas för din skull att du slipper bo här o misären.
Senast redigerad av sektledarenII 2022-07-04 kl. 15:28.
Citera
2022-07-04, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Det är helt meningslöst att vinna ett krig om man inte har en färdväg efter kriget.

Hur ska Ryssland få förtroende hos sina grannar, t ex?

Jag tror inte Rysslands anseende är speciellt skadat, inte i det längre loppet då deras naturtillgångar kommer köpa mångas välvilja. Man kan tycka vad man vill om Rysslands intåg i Ukraina men Europa behöver det Ryssland har och kommer uppträda därefter. Vi har ju inga problem att köpa olja av Saudiarabien trots att deras brist på mänskliga rättigheter. Money talks. Det är också det som kommer få EU och NATO att splittras. Tyskland behöver billig gas och råolja från Ryssland annars dör deras industri. Tror du Tyskland vill det? Tror du invånarna i Europa vill ha så höga priser på el och drivmedel att dom tvingas att sänka sin levnadsstandard?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in