2022-07-04, 14:15
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Struntprat! Eller har du ett enda exempel på något jag ljugit om?

Jag orkar inte dra allt från 3D skrivare till en super Allians med Kina som ska förse er med teknik de varken kan eller vågar exportera till Ryssland ( flygplansdelar processorer osv osv )

Kina är inte så mäktigt eller står så pass teknologiskt på egna ben . Men om 10-20 år så på deras inslagna linje är Kina så pass mäktigt ( orkar Ryssland härda ut så länge och lever Putin så länge )
Citera
2022-07-04, 14:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
He, he, det är bara du och övriga rysstroll som tror på något som rapporteras från någon enda gren av den ryska Putinadministrationen. INGET de säger kan tas för fakta utan "Vi-har-inte-invaderat-Ukraina"-Ryssland är genuina serielögnare. Du/ ni som hanterar detta konto blir bara utskrattad i denna tråd, något som du/ ni i och för sig säkerligen vant dig/ er vid.

Det är för övrigt ingen som ifrågasätter att såväl många ukrainska soldater, som civila, mördats av Putins orcher i detta olagliga krig. Det är en tragedi och något som för alltid kommer solka Rysslands rykte.

Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Vad grundar du det fetstilta sista stycket på?
Men ni litar på Zelensky trots att t.o.m. TV4 rapporterar om att han går mot sin militärledning.

Russian MoD och Sjojgu har trots sinna brister aldrig direkt överdrivet siffrorna när det gäller Ukrainas förluster. De brukar ligga i underkant till de som flyter omkring därute. Kan vara det att det inte ligger i Rysslands intresse att överdriva antal döda bland ukrainska soldater på samma sätt som det är för Ukraina att överdriva ryska förluster.

Bara något jag noterat.
Citera
2022-07-04, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Kanske för att något sådant inte existerar.
Utveckla gärna!
Citera
2022-07-04, 14:18
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
3) Det är militärt dumt att säga för mycket om sina syften. Väst har stöttat Ukraina felaktigt med en del utrustning. Ukraina hade behövt mer artilleri och ammunition tidigt i kriget. Om de vetat med 100% säkerhet att Ryssland bara vill ha Donbass, hade Ukraina kunnat agera mycket smartare, de hade inte behövt skydda Odessa eller Kharkov så mycket (eller vad de nu vetat att Putin inte ville ha). [min favoritteori]

Men man sa för mycket. Putin själv faktiskt. Om han inte hade gått på om att avsätta regeringen, avmilitarisera hela Ukraina (Det är samma sak som att ta ifrån Ukraina all självständighet för utan en armé kan ju Ryssland fortsätta att ta bitar av Ukraina utan motstånd. T.o.m. Vitryssland har ju faktiskt sin egen armé), hade inte Putin sagt det hade senare ändringar i planerna verkat mer trovärdiga. Hade man bara sagt det jag skrev om Donbas, vatten till Krim och landkorridor till Krim så hade man ju senare kunnat säga att attacken mot Kiev bara var för att sprida ut Ukrainas försvar etc. Men nu var det för sent p.g.a. av vad Putin själv sagt.
Citera
2022-07-04, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Jag förstår inte Zelensky. Det här kan bara sluta i mer lidande. Ukraina har inget att vinna, bara att förlora.
Du vet vad som hände med människor som böjde sig för tyskarna i Norge efter andra världskriget? En ledtråd quisling. Alla som viker sig mot en invaderade makt ska avsluta sitt liv i en lyktstolpe. Skulle du resonera likadant om Putin sa att nu ska jag invadera Sverige också? Skulle Manskahahusvagn dra ner byxorna och lydigt låta Putin ta dig där solen aldrig skiner? Antagligen skulle dina skyddslingar afghanska flyktingbarn fly landet, så något positivt skulle det kanske vara ändå med detta
Citera
2022-07-04, 14:26
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Nej, allt går verkligen inte "ryssarnas väg".

Tvärtom så går det faktiskt helt åt pipsvängen för Ryssland. Det enda Ryssland har möjlighet att vinna är just kriget på slagfältet (som inte är avgjort än). Allt annat har Ryssland redan förlorat. Ryssland kommer aldrig att kunna vinna freden (man har skapat en hatiskt grannstat, gjort sig till ovän med NATO, EU och samtliga västliga stater), ekonomin och handeln är förstörd för åratal framöver, anseendet och förtroendet är raserat för årtionden framåt och framtiden för Ryssland är allmänt mycket mörk.

Om man ser "tillbaka till 30-talet" som något eftersträvansvärt, då kan man möjligen hävda att allt går ryssarnas väg.
Allt sådant där går över med tiden. Otroligt själviskt av Putin att göra detta. Han belönas med att bli inskriven i historien och kommer få en herrans massa monument uppkallade efter sig iom detta. Den yngre generationen som växt upp med västerländska varor och tjänster kommer få dras med detta resten av sina liv. Någon gång i framtiden kommer det att lugna sig, kanske gå tillbaka till hur det var för 10 år sedan. Kvar blir ett större Ryssland och ett sargat och decimerat Ukraina som plundrats på allt vad naturresurser heter. Då kommer man tycka att Putins krig var en vinst, vilket kommer att stå sig i historien.
Citera
2022-07-04, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Men ni litar på Zelensky trots att t.o.m. TV4 rapporterar om att han går mot sin militärledning.

Russian MoD och Sjojgu har trots sinna brister aldrig direkt överdrivet siffrorna när det gäller Ukrainas förluster. De brukar ligga i underkant till de som flyter omkring därute. Kan vara det att det inte ligger i Rysslands intresse att överdriva antal döda bland ukrainska soldater på samma sätt som det är för Ukraina att överdriva ryska förluster.

Bara något jag noterat.

Vad du noterar eller inte kring Ukrainakriget är av rätt så ringa värde eftersom du medger, öppet, att du har visst förtroende för Putinregimen. Det är en mikroskopisk andel svenskar som har något som helst positivt att säga om Putinregimen och det visar inte på att man är en omdömesgill och analytisk person om man tillhör denna lilla klick.

Det som händer i Ukraina har inget att göra med om man "tror på Zelensky" eller inte. Det kablas ut bilder och uppgifter 24/7 om Ukraina och all fakta visar entydigt samma sak: Ryssland har olagligt anfallit och invaderat sitt fredliga grannland Ukraina och som en följd av att de ryska orcherna dragit fram har städer ödelagts, civila dödats (varav mängder av barn) samt krigsbrott begåtts. Det är omöjligt, jag repeterar omöjligt, för en sund person att i nuläget hysa positiv inställning till den ryska regimen eller Ryssland.
Citera
2022-07-04, 14:31
Medlem
leachs avatar
Ammunition warehouse of Russian forces exploded at Yakovlivka village in Donetsk region
https://liveuamap.com/en/2022/4-july-ammunition-warehouse-of-russian-forces-exploded-at
Citera
2022-07-04, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Ryssland dominerar på vissa frontavsnitt pga 20:1-förhållande där när det gäller artilleri. I övrigt så gör Ryssland inga framsteg. Tvärtom så trycks de tillbaka på vissa andra frontavsnitt.

Ryssarna är, rent generellt, dåliga soldater. Men det kompenserar de genom ha mycket material. Ryssland största styrka i detta krig är deras oändliga förråd av vissa typer av material. som t.ex artilleripjäser.

Så Rysslands fire-power ska inte räknas in i det hela?
Jag har iofs hört att Ryssland använder andra frontavsnitt som regulator för Lysychansk så att Ukraina flyttar runt sina trupper.
Hur som helst så sitter NATO i rejält i skiten nu för att man underskattade Ryssland. Bara det äju väldigt oprofessionellt av NATO.
Citera
2022-07-04, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Ryssland behöver inte sympatier från homoglobomakterna i Väst, de har Kina på sin sida, och även Indien och andra. Det extrema rysshatet (som personer som du trumpetar ut, helt okritiskt) är helt och hållet en västerländsk affär. Övriga världen kommer fortsätta ha stabila relationer och bedriva normal handel med Ryssland, och det kommer även Väst att göra, sedan psykosen släppt om några år. [.......]

Stackars Ryssland som bara vinner kriget på slagfältet och utökar sitt territorium i viktiga regioner, samtidigt som Väst själva lider ofantlig skada av de idiotiska sanktionerna.

Normal handel mellan Ryssland och andra länder? Nu är det ju så att de flesta av dessa länder är, liksom Ryssland, råvaruexportörer. Menar du att Ryssland ska sälja olja till Iran och Iran sälja olja till Ryssland? Eller Ryssland sälja vete till Mali och Mali sälja sand och dadlar till Ryssland? Jag skulle inte kalla sådant för "normal handel".

Är det något land som behöver utöka sitt territorium är det knappast världens till ytan största land, som dessutom råkar vara ett av de mest glesbefolkade länderna på planeten. Viktig region var det kanske innan Ryssland sköt sönder den med sitt artilleri. Det är tveksamt om Ryssland med sin sargade ekonomi kommer att kunna reparera husen den närmaste 50 åren. Som någon skrev häromdagen i tråden, så är det nog mer sannolikt att Ryssland genom detta krig vill förbättra sin demografi, genom att utöka befolkningen med fler vita européer.
Senast redigerad av Auric 2022-07-04 kl. 14:37.
Citera
2022-07-04, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Ammunition warehouse of Russian forces exploded at Yakovlivka village in Donetsk region
https://liveuamap.com/en/2022/4-july-ammunition-warehouse-of-russian-forces-exploded-at

Vänta lite nu. Jag hänger inte med. Är detta en ny händelse. Som jag vet har vi angrepp mot vapen-ammunitiondepåer i Snizhne och Izium. Har vi ännu en attack?
Citera
2022-07-04, 14:38
Medlem
realthugs avatar
Videos som sprids i Lycshansk hur Ukrainare firar att Ryssarna har tagit över området. Vilket bra slut för dessa människor som levt under ett Nazistiskt förtryck sekel.

Go russia!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in