2022-07-03, 16:04
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRetarded
LDR/DPR har loggfört och samlat in bevis för alla brottsliga handlingar sedan 2014. Så många huvuden kommer rulla när Ukraina inte längre har kontrollen.

Om de dömmer utländska frivilliga till döden, föreställ dig straffen bl a Azovråttorna kommer få..

Hoppas det sänds live.
Citera
2022-07-03, 16:04
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fria tider har verkligen gått från kass till helt bisarr. En Ding Ding värld på nytt. De måste ha fått villkorad finansiering från Ryssland.

Eller så kan de inte blunda för verkligheten.
Citera
2022-07-03, 16:08
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemvandaren
De av NATO samband och taktiktränade ukrainska soldaterna har verkligen förökat sig i den ryska propagandan. De är alltså uppe i en miljon nu?

Blir de hela tiden fler för att de pinsamma ryska framgångarna blir mindre pinsamma om man ljuger allt man kan?

280.000 något (350.000 med t ex polis, militärpolis, underrättelsetjänst, hemlig polis m.m) yrkesmilitärer, 900.000 reservister som kallades in dagen efter invasionen.

Alla män mellan 18-60 förbjöds lämna landet, tvångsrekryteringar över hela landet. 5 mobiliseringar. Nu börjar kvinnor kallas in.

Ja, 1 miljon är lågt räknat.
Citera
2022-07-03, 16:08
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
I de här siffrorna, ingår de 50 personer som Ukraina stängde in i stadshuset och brände till döds i Odessa?

Om jag inte missminner mig så blockerade den ukrainska pöbeln alla försök från ryssar att ta sig ut från den brinnande byggnaden.

Kan du berätta om det massmordet finns med i FNs siffror?
Det skedde i en annan oblast.

Fåna dig inte.
Citera
2022-07-03, 16:09
Medlem
Starbacks avatar
Nu meddelar ryssen att man tagit fullständig kontroll över Luhanskregionen. Nu kommer man att skicka in den förkättrade Wagnergruppen för att avsluta med någras enklare upprensningsaktioner.
Citera
2022-07-03, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
I de här siffrorna, ingår de 50 personer som Ukraina stängde in i stadshuset och brände till döds i Odessa?

Om jag inte missminner mig så blockerade den ukrainska pöbeln alla försök från ryssar att ta sig ut från den brinnande byggnaden.

Kan du berätta om det massmordet finns med i FNs siffror?
Det skedde i en annan oblast.

Det tror jag inte. Euromaidan brukar anses ha skett innan kriget, med ”revolution of dignity” däremellan.
Senast redigerad av hemvandaren 2022-07-03 kl. 16:14.
Citera
2022-07-03, 16:10
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryssland har gjort 30 nya BTG-er som de kan skicka till Ukraina. Hur många soldater är det? 30000?

På pappret. De flesta nyuppsatta BTGs är underbemannade idag. De ligger på 400-600 man.
Citera
2022-07-03, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
280.000 något (350.000 med t ex polis, militärpolis, underrättelsetjänst, hemlig polis m.m) yrkesmilitärer, 900.000 reservister som kallades in dagen efter invasionen.

Alla män mellan 18-60 förbjöds lämna landet, tvångsrekryteringar över hela landet. 5 mobiliseringar. Nu börjar kvinnor kallas in.

Ja, 1 miljon är lågt räknat.

Och så någon form av källa på att hela miljonen var tränade av NATO…

I’ll wait…
Citera
2022-07-03, 16:11
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Eller så kan de inte blunda för verkligheten.

En (1) svensk ’analytiker’ menar att västländernas samarbete kan utsättas för prövningar och Fria tider - och uppenbarligen du - får det till att ’västländer väntas sluta stödja Ukraina’. Snacka om att göra en höna av en fjäder.
Citera
2022-07-03, 16:15
Bannlyst
The Days of Reckoning are comming...

Ett tecken i tiden kanske att WaPo publicerar denna artikel om att det kanske är dags att utvärdera de amerikanska insatserna. Det ser inte speciellt ljust ut kan jag hålla med om. Jag är ganska säker på att en rysk militär seger i Ukraina kommer att ruska om hela världspolitiken. Hur vågar jag inte gissa men det kommer säkert sätta sina spår:

As Ukraine war bogs down, U.S. assessments face scrutiny
The growing conjecture is fueled by U.S. assessments of other wars, notably Afghanistan, where officials habitually sidestepped questions of whether success was sustainable

Läs hela artikeln här:

https://www.washingtonpost.com/national-security/2022/07/02/ukraine-russia-us-assessments/
https://archive.ph/fa8l3

En liten godbit:
Rep. Ro Khanna (D-Calif.) said that while he applauds the administration’s objective in stopping Russia from seizing Kyiv, the United States cannot resign itself to a “prolonged, never-ending conflict that is wreaking havoc on the American economy and the global economy.”

I believe we should declare victory for the president’s efforts in standing up for a sovereign Ukraine. We should say we won. The Russians lost. They did not achieve their fundamental objective,” he said.
Citera
2022-07-03, 16:15
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemvandaren
Och så någon form av källa på att hela miljonen var tränade av NATO…

I’ll wait…

https://www.axios.com/2022/05/05/pentagon-details-us-training-of-ukrainian-forces

Pentagon details U.S. training of Ukrainian forces

"U.S. military officials overseeing the training of Ukrainian troops say the evolution of their mission since 2015 helps explain "to a significant degree" why Ukraine has had so much success against Russian forces on the battlefield."

https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/ukraine-holds-military-drills-with-us-forces-nato-allies-2021-09-20/

Ukraine holds military drills with U.S. forces, NATO allies

Mycket lägligt att USA/NATO var där och erbjöd Ukraina militärträning så nyligen efter en färgrevolution i landet.
Citera
2022-07-03, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sskrruvdrucken
Kan du förklara mer distinkt hur du menar när du säger att väst säkrat sin långsiktiga energiförsörjning.

Menar du utbyggnad av kärnkraften?

Förnyad satsning på kärnkraft kommer vara nödvändigt, ja. Sedan kommer incitamenten för teknikinnovation på energiområdet bli ännu fler när oljan och kolet blir för dyrt…både pengamässigt och säkerhetsmässigt. Solkraft från Nordafrika kommer vara en annan viktig pusselbit.

Men som jag sade: Det kommer bli dyrt för Europa men vi kommer hålla ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in