2022-07-03, 15:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jo, Ryssland utnyttjar ju inte ens sin (enorma?) produktionskapacitet, antagligen pga. landets finanser. Som ett exempel på dessa svårigheter i mindre skala har man fått skjuta fram den planerade serietillverkningen av Armata-stridsvagnen till i år, men det var innan kriget. Just nu verkar de göra bedömningen att det är osmart att dra igång krigsindustrin. På längre sikt kan det vara för sent, för det tar tid att komma upp i erforderliga volymer. Det fick Sovjetunionen erfara 1941. I t.ex. USA finns å andra sidan redan en helt ofantlig vapenindustri. Apropå det — tycker inte du, som inbiten Ukraina-supporter, att det är bekymmersamt att Biden utlovar fantasisummor i stöd till Ukraina, och så kommer två, tre Himars puttrande efter några veckor? Det verkar mer och mer som varken Ryssland eller Nato-länderna vill skala upp.

Jag kan inte så mycket om de aspekterna av krig ännu men jag tror leveranserna av vapen beror på många saker; de som står i förråd skall få service och kontrolleras noga. Man vill inte ge fler vapen än Ukraina har utbildade soldater som kan hantera så utbildningen påverkar (Dessa två gäller nog Ryssland också). Det är som vi nämnt tidigare så att de inte vill att vapnen slösas bort av Ukraina genom att ryssarna förstör dem enkelt (Så om Ukraina lämnade mycket vapen i Lysychansk så är det inte positivt när det gäller fler vapenleveranser). Kanske spelar logistik av ammunition in också; USA vill inte ge vapen fortare än att de vet att de kan förse dem med ammunition, ingen mening med att t.ex. artilleri kommer till Ukraina men blir oanvända för att det inte finns ammunition. Så det är många länkar i den militära kedjan som alla måste vara på plats för att få en fungerande kedja. De kanske också tror att de provocerar Ryssland mindre om vapenleveranserna ökar mycket långsamt. Jag tror inte det är ekonomi som håller tillbaka USA.

I ett krasst geopolitiskt perspektiv så tror jag väst är nöjda med att Ryssland så långsamt som möjligt avancerar men tar stora förluster. På det viset tar deras militär mest skada, sanktionerna hinner verka mer och ryska regering tar politisk skada. Om Ryssland skulle vinna fort eller dra sig ur Ukraina fort så tar Ryssland mindre skada. Samtidigt är risken mindre att Ryssland gör något drastiskt som att ta till kärnvapen om de inte snabbt och brutalt besegras på slagfältet. Tar det tid med en gradvis nednötning så kan en politisk förändring i Ryssland hinna före, och det blir aldrig det där avgörande ögonblicket av stort nederlag som motiverar ett drastiskt svar utan det är många små och gradvisa försämringar (Obs. det är vad jag tror väst gör, inte vad jag tycker är önskvärt för många dör ju under ett utdraget krig).
Citera
2022-07-03, 15:45
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Ja det gör det;

https://www.friatider.se/vastlander-vantas-sluta-stodja-ukraina-i-vinter

Västländer väntas sluta stödja Ukraina i vinter

Ryssland har inte bråttom, de har redan vunnit.

Fria tider har verkligen gått från kass till helt bisarr. En Ding Ding värld på nytt. De måste ha fått villkorad finansiering från Ryssland.
Citera
2022-07-03, 15:48
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag tror jag har debunkat den där tokigheten 30-40 ggr men pro-ryssarna fattar aldrig.

Fråga mig inte var fan alla pro-ryssar får just 14000 ifrån för alla får det antagligen från samma felaktiga källa för det är väldigt enkelt att googla på att det inte är 14000 civila som dött av Ukraina.

Men något systematiskt fel är det någonstans.

Det finns säkert något master-troll någonstans som sprider dessa siffror. Och sedan snappar de andra trollen, som befinner sig längre ned i hierarkin, upp detta och sprider det vidare.

Men själva siffran 14000 verkar vara totalt döda i det ukrainska inbördeskriget 2014-2021, inklusive soldater/militär och inklusive bägge sidor:

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

De ryska trollen verkar ha förvrängt detta till att antalet gäller samtliga döda civila ryssar. Men det är ju en lögn.
Senast redigerad av -Info- 2022-07-03 kl. 15:55.
Citera
2022-07-03, 15:49
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gottgodis
Och Ghost of Kiev är på riktigt!
Ghost of Kyiv var en bra moralhöjare för Ukraina. Den typen av propaganda är ytterst vanlig under krig och också en väldigt vänlig sådan.

Italienarna hade "The flying monk" under andra värlskriget exempelvis.
https://italiantribune.com/the-story-of-the-flying-monk-a-myth-a-legend-or-reality/

En bättre propaganda än exempelvis Ryssarnas sätt att påstå att alla Ukrainare är nazister. Eller deras förnekelser om allt jävelskap de ställer till med.
Senast redigerad av Conception 2022-07-03 kl. 16:06.
Citera
2022-07-03, 15:52
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abracadabra1619
Mitt inlägg handlade om Rysslands ineffektivitet. Du sa de är effektiva.
Ryssland är en katastrof och det är ett skämt att nämna Ryssland i kombination effektivitet.

Men räknar med att du håller med, eftersom du inte bemöter inlägget .

Hur många veckor tror du det hade tatt för USA/NATO att plöja igenom Ryssland? 1-2 tänker jag då man besitter effektiv logistik och militär strategisk kompetens.

Ptja, med tanke på att ca 1 miljon(lågt räknat) NATO tränade Ukrainare med vapen från de samma (inte så många kvar) inte kunde motta 200.000 Ryssar finner jag sannolikheten att NATO styrkor ens skulle komma till Belgorod innan de gör en "taktisk reträtt".
Citera
2022-07-03, 15:53
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
"Jag litar mer på Ryska källor" fick nog många att brista ut i skratt i denna tråd...

Nästa lika roligt som "Vi har inte invaderat Ukraina" som Lavrov sa i våras:

Men för att blanda in lite allvar, så får vi inte glömma:

Ryssarna ljuger i stort sett alltid. Det är en del av deras krigföring - att ljuga och desinformera.
Märkligt när hela världen vet att dom blåljuger. Döp om Ryssland till landet Mytomania. Att det inte är ett krig eller invasion backas upp med mångårigt straff om du avslöjar lögnarna. Vad är det för stollar som dras till sånt.
Citera
2022-07-03, 15:53
Medlem
Citat:
Jag litar mer på Ryska källor i detta avseende då deras fiender (dina källor) vägrade ens erkänna folkmordet och mig veterligen förnekar det ännu idag.

Lyckligtvis har Ryssarna i Ukraina fränder som kom till deras undsättning.

Ok. Då väntar vi på en officiell rysk källa (mod, kremlin etc) som hävdar 14.000 döda etniska ryssar.

Hoppas du förstår att din trovärdigt går från i princip noll till absolut noll om du inte kan få fram den.
Citera
2022-07-03, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det kan vara dags att klarlägga den där "14 000 döda-frågan" en gång för alla.

Siffrorna härrör från FN och gäller samtliga stupade i strider från 2014 och fram till krigsutbrottet i februari i år.

Breakdown ser ut som följer:

Stupade ukrainska soldater: 4 400
Stupade separatister och ryska soldater: 6 500
Stupade civila på separatistsidan: 1 900
Stupade civila på ukrainska sidan: 1 300
Dödade i MH17: 300

Siffrorna handlar alltså inte om att 14 000 "etniska ryssar" skulle ha mördats av "Azovbataljonen" och "Zelenskyjs nazicronies" för att de är "ryssar". Detta är bara rysspropaganda.

Case closed.

I de här siffrorna, ingår de 50 personer som Ukraina stängde in i stadshuset och brände till döds i Odessa?

Om jag inte missminner mig så blockerade den ukrainska pöbeln alla försök från ryssar att ta sig ut från den brinnande byggnaden.

Kan du berätta om det massmordet finns med i FNs siffror?
Det skedde i en annan oblast.
Citera
2022-07-03, 15:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Ryssland har gjort 30 nya BTG-er som de kan skicka till Ukraina. Hur många soldater är det? 30000?
Citera
2022-07-03, 16:00
Medlem
Citat:
Ptja, med tanke på att ca 1 miljon(lågt räknat) NATO tränade Ukrainare med vapen från de samma (inte så många kvar) inte kunde motta 200.000 Ryssar finner jag sannolikheten att NATO styrkor ens skulle komma till Belgorod innan de gör en "taktisk reträtt".

De av NATO samband och taktiktränade ukrainska soldaterna har verkligen förökat sig i den ryska propagandan. De är alltså uppe i en miljon nu?

Blir de hela tiden fler för att de pinsamma ryska framgångarna blir mindre pinsamma om man ljuger allt man kan?
Citera
2022-07-03, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryssland har gjort 30 nya BTG-er som de kan skicka till Ukraina. Hur många soldater är det? 30000?

Det är ca 800 man och 50 fordon i en btg, så runt 24.000 man då.
Citera
2022-07-03, 16:02
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
"Jag litar mer på Ryska källor" fick nog många att brista ut i skratt i denna tråd...

Nästa lika roligt som "Vi har inte invaderat Ukraina" som Lavrov sa i våras:

Men för att blanda in lite allvar, så får vi inte glömma:

Ryssarna ljuger i stort sett alltid. Det är en del av deras krigföring - att ljuga och desinformera.

Verkligheten avgör sanningen. Ni säger att Ryssland förlorar, verkligheten säger tvärtom.

Ni ljuger

Eller som Joe Bidens gamle klasskamrat Saul Alinsky skrev i sin kommunistbok "Rules for Radicals" - "Anklaga din fiende för vad du själv gör!"

"Ryssarna våldtar civila!" (Azovråttor våldtog systematiskt civila)

"Ryssarnas ekonomi kraschar!" (Aldrig varit starkare!)

"Det blir lite dyrare vid pumpen ett tag för att lära Putin en läxa!" (Hyperibflation påväg)

"Ukraina trycker tillbaka Ryssen!" (Luhansk är numer 100% befriat).

Kan fortsätta hela dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in