2022-06-22, 20:52
Medlem
raskenss avatar
Rejäl tornflykt och ett pansarfordon som kör över tre minor på en gång. Ryssarna fortsätter leverera ekvilibristisk pansarunderhållning.

Förhoppningsvis dog minst 10 ryssfascister i dessa övningar

https://twitter.com/noclador/status/1539611494886871040?t=LwlYtmXioXr-AVCCLKXjEg&s=19
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du har inte förstått honom, han är inte pro-Putin. Mearsheimer förklarar bara att en stor krigsorsak är USA/NATO. Det är inte ett moraliskt ställningstagande i sig. Om man får ut några fördelar av ett krig i Ukraina kan man förespråka samma agerande. Eller om man tror att det går att trötta ut Ryssland (attrition).

Men om du har en hållning att "om man inte är med Väst så är man emot" så är det inte svårt att hitta fler professorer och experter som är mot Västs strategi, eller som är djupt kritiska till Ukraina. Direkta proryssar från västliga universitet har jag dock inte stött på vad jag kan minnas.

Jaha men nu är det kriget i Ukraina vi diskuterade. Inte en föreläsning från 2015.
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Nånting exploderade nyss i hamnen i Skadovsk, söder om Kherson. Oklart vad som hänt dock då det är långt från fronten.

https://twitter.com/UkraineNewsLive/status/1539679650963755009
Citera
2022-06-22, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du har inte förstått honom, han är inte pro-Putin. Mearsheimer förklarar bara att en stor krigsorsak är USA/NATO. Det är inte ett moraliskt ställningstagande i sig. Om man får ut några fördelar av ett krig i Ukraina kan man förespråka samma agerande. Eller om man tror att det går att trötta ut Ryssland (attrition).

Men om du har en hållning att "om man inte är med Väst så är man emot" så är det inte svårt att hitta fler professorer och experter som är mot Västs strategi, eller som är djupt kritiska till Ukraina. Direkta proryssar från västliga universitet har jag dock inte stött på vad jag kan minnas.
Jag bara måste få skratta åt denna utomordentliga grundstötning. "du har inte förstått honom"......Jo, TACK för att du upplyser oss att förstå rätt oh sailor. Är du ännu en av de som tror att mr Mearsheimer på något sätt förespråkar alla som har 'förstått'? I så fall kan jag meddela dig att han inte bara fick några suckar utan även huvudskaknigar tillbaks för stunden rådande tal. Det var inte nickanden nej, utan vänster till höger med ett återhållet skratt. OM du/ni måste visa fakta som ni tror återbördar er agenda, så gör det åtminstone på riktigt och med lite belägg och kunskap bakom det hela

EDIT - Nej han är inte pro någonting mer än sina egna tankar och en vedertagen narcissist därav. Men ibland är det roligt att titta på udda och konstiga saker.....som elefantmän och ihopväxta tvillingar. Denna circusen innefattar dock brutalt misshandlade och lemlästade oskyldiga, så att försöka klandra andra som tex USA eller EUROPA för detta är inte bara oförlåtligt utan dessutom infantilt förnekande utav verkligheten. Svinga på, men sanningen försvinner inte bara för att den göms för stunden. Priset är inte bara ett förlorat Ryssland, utan ett minne som kommer förtära många oskyldiga i decennier. Stoltheten väger tyngre för de som kallar varandra "kamrat" och skam ta mig fan skall de ha för det
Senast redigerad av OnceUponACreek 2022-06-22 kl. 21:03.
Citera
2022-06-22, 20:58
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det var inte riktigt det jag menade med PK. Det var att uppfattningen att Ukraina har någonting att vinna på fortsatta strider, som följer det politskt korrekta, trots att det är helt korkat sett ur ett ukrainskt medborgarperspektiv.

Vinna?
Det finns inga vinnare i ett krig.

Visst, Ryssland tar säkert Donbass. Men sedan då? Ryssland kan räkna med att flytta sina städer till öst, för i väst är dom inte välkommen.
Citera
2022-06-22, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nånting exploderade nyss i hamnen i Skadovsk, söder om Kherson. Oklart vad som hänt dock då det är långt från fronten.

https://twitter.com/UkraineNewsLive/status/1539679650963755009

Bra att du förser oss med positiva nyheter. Det skall bli en mycket kostsam ockupation. Så kostsam så att den speciella militära operationen till slut havererar!
Citera
2022-06-22, 21:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Du skriver bra inlägg! Jag beundrar ditt tålamod! Tänkte på "brända jordens taktik", fast i detta fall på längre sikt, när det gäller bombningarna av tex fält/åkermark mm. Jag ser det inte nödvändigtvis som en "missträff" utan som medvetet! Det har bombats och skjutits mot djur också, ex kossor och hästar vad jag minns från tråden.

Och angående gifter i marken/kontaminerad jord: kommer osökt att tänka på Roberto Saviano som berättade hur Italienska maffian dumpade avfall som deras firmor fått betalt för att på säkert sätt hantera. Vilket resulterade i att diverse grödor blev cancerogena osv. Bland annat tomater...
Som används till bland annat krossade tomater-som exporteras. Vidrigt är som sagt att detta har långtidspåverkan och om det INTE är ett misstag utan medvetet-så säger det någonting om deras plan/mål.

De gör det säkert medvetet för att förstöra så mycket som möjligt. Men de verkar generellt hata allt liv. De har bombat ett stall så att alla hästar dog, och en djurpart i Kharkiv. Där dog inte så många djur för de flesta hade evakuerats till västra Ukraina. Här är några de lyckades rädda undan de ryska bomberna:
https://twitter.com/KevinRothrock/status/1510309994436210690
https://twitter.com/Den_2042/status/1507679835925188608
Tapirer och kängurur, de är väldigt snälla när de åker bil, de kanske förstår att de måste fly.
Citera
2022-06-22, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Listan är lång. Indien, Pakistan, Sydafrika,Mexico, Brasilien, Syrien, Eritrea, Nicaragua, Venezuela för att nämna några demokratier.

Jag kan bara säga att flera av dessa knappast kvalar in som demokratier på min lista. Men du kör väl enligt rysk standard, och då kvalar ju alla in.
Citera
2022-06-22, 21:07
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
"Det var Ryssland som började"

Mitt intryck är att Ryssland skulle respektera västvärlden om västvärlden respekterade Ryssland. De primära konflikthökarna hittar man i "The Swamp" i USA.
Det låter på dig som om Ryssland är värsta spännturken. Lättkränkt (vem glor du på?), hetsig, våldsam och kräver respekt trots att spännisen är både kort och klen.

Min fulla övertygelse är dock att Putin fruktade att Ukrainas närmande av väst hotade hans egen position som Rysslands envåldshärskare och därför måste Ukraina falla under Rysslands.
Att specialoperationen är Putins soloprojekt styrks av att resten av ryssarna i Putins hov och hans adel verkade vara helt oförberedda på tsarens krig.
Citera
2022-06-22, 21:09
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Jag kan bara säga att flera av dessa knappast kvalar in som demokratier på min lista. Men du kör väl enligt rysk standard, och då kvalar ju alla in.
Han glömde Putins egentliga enda vän Demokratiska Folkrepubliken Korea. Undrar varför.
Citera
2022-06-22, 21:13
Medlem
Putin har gjort vissa val vad gäller vilka han ska alliera sig med som för alltid diskvalificerar ryZZland från alla internationella samarbeten och marknader i decennier. Det är så extremt förundrande hur han lyckats devalvera sitt och sitt lands värde till mer eller mindre noll på rekordtid. Det är nazistwagner med den stirrande swastikapundaren i första led, militanta islamistiska shariatjetjener strax bakom, lönnmördande tandlösa mongoler på utflykt, afrikanska barnsoldater, Assads dieselbombsstyrkor mm. Hur kan en ledare som tidigare sågs som en maktfaktor i världen sjunka såhär lågt? Varför är det bara världens avskum som kan tänka sig hjälpa putin just nu?
Citera
2022-06-22, 21:16
Medlem
Pojkrumsromantikers avatar
Vad säger ni? Kan någon förklara varför Ukraina verkar utöva statiskt istället för elastiskt försvar kring Sievierodonetsk/Lysychansk? Om de inte evakuerar trupperna blir snart Sievierodonetsk avskuret bakifrån.

Varför offrar de massor av trupp för att slåss för varje centimeter av Donbas, om de ändå förväntas fösa rySSen ur landet i en senare offensiv? Jag får intrycket att de behandlar mängden ej förlorad terräng som viktigt för framtida förhandlingar. Vilket spelar feg-orcherna rätt i händerna. RySSarna verkar endast intresserade av att binda upp så mycket ukrainska trupper som möjligt i Donbas där de på så liten yta som möjligt kan samla sitt överväldigande övertag i eldkraft/artilleri.

Slava Ukraini
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in