2022-06-21, 22:41
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomSvenskDude
Exakt.. Ryssarna vann och fick sina landområden.

Nu återgår vi till vårt vanliga shit.

Du har fel. Kriget är bara en början.
Citera
2022-06-21, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jo det är mitt krig. För jag är en fri människa i den fria världen och Ukraina kämpar mot det förtryck och den ondska Ryssland står för; och som han vill utsätta alla oss fria människor för. Jag tycker inte man kan lägga sig i alla krig i världen, men i detta fall är det så tydligt vad som är gott och vad som är ond. Och ena sidan hotar Sverige och Finland med krig.
För mig är det inte lika enkelt att dela upp i gott och ont.

Tidigare Moskvaambassadören Bill Burns skrev i ett memo adresserat till Secretary of State Condoleezza Rice 2008:

”Ukrainian entry into NATO is the brightest of all redlines for the Russian elite (not just Putin). In more than two and a half years of conversations with key Russian players . . .I have yet to find anyone who views Ukraine in NATO as anything other than a direct challenge to Russian interests”

Till detta kan fogas att Angela Merkel och samma år blockerade ett ukrainskt Nato-inträde eftersom hon visste att Ryssland såg detta som en ren krigsförklaring. Nicholas Sarkozy hade samma uppfattning.
Varningssignalerna har varit många och mycket tydliga, och den USA stödda kuppen 2014 ledde till bildandet av utbrytarrepubliker, annekteringen av Krim och brutna fredsavtal, som enligt den tidigare presidenten Porosjenko aldrig planerades att uppfyllas, utan endast var till för att köpa tid för att rusta upp landet militärt i syfte att återta Krim. Detta parallellt med allt tydligare klargöranden från amerikanskt håll att Ukraina bara ska in i Nato.
Ett falskt löfte, eftersom det bara var ett sätt för USA att provocera ytterligare. Dom har aldrig varit aktuella för Nato.
Så hamnar vi då här efter åtta års krigande mellan Rysslandsstödda separatister och Natotränade nazister som under tiden blivit en reguljär del av den ukrainska krigsmakten.
Det kan inte vara så att detta inte varit en medveten politik från amerikanskt håll, för idioter är dom definitivt inte. Alla varningsklockor har ringt, och nu har de äntligen fått som de vill. Frågan är bara om utfallet blir som de tänkt sig, eller om de underskattat Putin?
En stor hjälp har de dock av västerländsk media, och västregeringar som bara lallar med allt tok som Biden och hans regering hittar på, och alla försöker de gemensamt pränta in ordet ”oprovocerat” som om det hela skulle ha kommit som en blixt från klarblå himmel.
Väst har nu en stor del av skulden till att den ukrainska civilbefolkningen dör. Allt är inte Rysslands fel, men eftersom de är angreppsparten så bör de ett tungt ansvar.
Citera
2022-06-21, 22:43
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ukraiina
Sjöattaché vid USA:s ambassad i Moskva, idiot-kapten First Rank Dale Samuel, som cyklade runt staden, stannade avsiktligt vid en stolpe där bokstaven Z klistrades och tog foto av hans långfinger.
https://t.me/russ_polit/1111

Snyggt! Nazi-mätken á la Putin.

Snacka om att Ryssland blev ett fascistiskt land trots allt.

Bra att detta uppmärksammas. Fler ryssar borde inse Ryssland är hatad av väst.
Citera
2022-06-21, 22:43
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Varför skulle USA vilja ha ett proxykrig mot Ryssland? Och hur kan man manipulera ett land till att anfalla ett annat? Ryssland är ingen stormakt eller konkurrent till USA. Världen var rätt nöjd med att Sovjet föll och att ett nytt land växte fram. Det fanns förhoppningar om att Ryssland med tiden kunde bli en riktig demokrati. Men istället för att utvecklas föll landet tillbaka i sina efterblivna tankegångar om att de skulle vara ett "master country" med en särskilt värdefull kultur/historia. Tankegångar som känns igen från....ja, ni vet vilket land/ diktator. Rysslands kultur och historia är inte mer speciell än vad andra länders är. Ryssarna måste lära sig leva med att större delen av världen (i princip alla utom ryssar) tycker på detta sätt. De får gärna älska sitt eget land, men de måste respektera att andra inte tycker på samma sätt.
Demokraterna i USA (framförallt Clinton-sfären) tror att det var Ryssland som hjälpte Trump att vinna valet. Det kan därför mycket väl vara någon slags hämnd för det, nu när demokraterna återigen har makten, då kriget startades bara lite efter att de hade kommit till makten. Sedan är det i vanlig ordning också kopplat till USA:s miltär industriella komplex. De tjänar pengar på att tillverka vapen hit och dit.
Citera
2022-06-21, 22:45
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Borde man inte kunna göra det även om man retirerar till en ny försvarslinje?

Man kan retirera men det lättar ju på trycket för ryssarna, så länge Ukraina biter sig fast måste ryssarna hålla allt de har där för att kunna gå vidare, det kommer att diskuteras mycket när allt är över men enligt min åsikt så gör Ukraina rätt, med lite tur nu så måste ryssarna göra hastiga omgrupperingar och då blir de väldigt sårbara.
Citera
2022-06-21, 22:45
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Nu ser man inbrytningen på kartan, men det står "contested". Hoppas de lyckas denna gång. https://deepstatemap.live/en#10.5/48.6785/38.2426

Jag oroar mig för Zolote-området i Donbas, ukrainarna är nästan helt inringade. De borde ha lämnat det området för flera dagar sedan.
Det går snarare tvärtom. Ryssarna trycker fram med allt dom har men lämnar inga trupper att täcka upp bakåt.

Citat:
Two ruscists in an intercepted call discuss the current situation on the front line. One of the interlocutors is trying to find out if they are going to be rotated from the front line and says that he is afraid of their units being encircled by Ukraine’s Armed Forces. ‘I have a feeling they will soon encircle us. They are moving around us on all fronts. We are moving forward, and they are pushing toward us from the sides. Both east and west. Everyone gathered in one place,’" the report says, citing one of the soldiers as saying in the call.

https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3511987-russian-soldiers-concerned-about-possible-encirclement-intercept.html
Citera
2022-06-21, 22:46
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tror att det är för svårt. Hoppas inte att man prövar sig där...än.., blir för kostbart. Hellre Kherson.., när man är "uppbulkade anabolt" med vapen. Eller på ett annat ställe.

Ukrainas offensiver måste vara kortare och billigare, än ryssarnas sakta utnötning framöver.
UAF måste anfalla på flera fronter så att inte Röda Armén kan lokalisera sina trupper på få ställen. Varför tror du cirkusdirektören Lukashenko stationerar lite trupper närmare gränsen till Ukraina? Han vågar givetvis aldrig anfalla Ukraina utan det är ju enbart för att UAF då måste stationera trupper där också.
Citera
2022-06-21, 22:47
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Det ser ut som att Ryssland har de områden de ville ha. Det är påväg mot sitt slut, och Europa får välja på rysk kol, rysk gas eller att frysa i vinter. Putin har börjat stänga kranarna. Våra politiker är clowner.

https://www.bbc.com/news/world-europe-60506682.amp
Hur vet du vilka områden Ryssland "ville ha"?
Vad är de som de vill ha enligt dig och vad baserar du det på?
Citera
2022-06-21, 22:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ukraiina
An incredibly sobering account of the battle of Severodonetsk from an American volunteer with the Ukrainian army.

Det ligger nog mycket i det men det är antagligen helt normalt i denna typ av krig. Jag har en bekant som är där och han säger att västerlänningar som åker dit är helt ovana vid att inte ha flygstöd och artilleristöd överallt hela tiden medans fienden inte har varken flyg eller artilleri. Det är för de har tidigare krigat i Afghanistan t.ex. där de varit helt överlägsna och det mer varit en modern armé mot gerillakrigare. Därför åkte många hem i början. Men jag tror detta kaos han beskriver är det normala när det är två stora arméer med modern utrustning som krigar. Det var nog så i andra världskriget också.
Citera
2022-06-21, 22:50
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyEyes
Jag vet att det är Ryssland som ligger bakom kriget på ett så sätt att de är dem som har attackerat. Jag tror bara att det finns amerikaner som har provocerat fram det, för att kunna grinda ner Ryssland över tid.

Varför vänta tills nu? Bara för några år sen gjorde Obama narr av Mitt Romney för att Romney var rädd för Ryssland. Tror du USA väntade tills 2022 att sänka Ryssland när de hade kunnat göra det enklare tidigare? Varför skickade USA inte vapen till Georgien?

Citat:
Om det nu är som du säger, att Ryssland utnyttjade sociala medier för att hjälpa Trumps kampanj, så är det kanske inte så konstigt att demokraterna (där Clinton fortfarande har mycket inflytande) vill krossa Ryssland? Hämnd??? De kanske tom tror på den "Russia-hoax" som jag trodde att de pushade bara för att krossa Trump.

Lite fånigt sätt att göra det på. Inte statsmannamässigt och heller ingenting som man kan visa att man gjort. Reaganadministrationen planerade Sovjetunionens fall men det var ingenting som de kunde bevisa att de gjort i efterhand och nu 30 år senare är Reagans parti GOPs nya partislogan "Hellre ryss än demokrat". Vet inte hur logiskt det låter för dig men politiska väljare har ett väldigt kort tidsperspektiv.
Citera
2022-06-21, 22:51
Medlem
Citat:
Demokraterna i USA (framförallt Clinton-sfären) tror att det var Ryssland som hjälpte Trump att vinna valet. Det kan därför mycket väl vara någon slags hämnd för det, nu när demokraterna återigen har makten, då kriget startades bara lite efter att de hade kommit till makten. Sedan är det i vanlig ordning också kopplat till USA:s miltär industriella komplex. De tjänar pengar på att tillverka vapen hit och dit.

Men HUR skulle USA ha fått Ryssland att samla ihop 100 000 soldater för en "militärövning" som sen övergår i ett storskaligt anfall på Ukraina? HUR har USA fått Putin att svamla om att Ukraina inte bör existera? HUR har USA fått Ryssland att hota omvärlden med kärnvapen samt att hota t ex Sverige & Finland? Det faller på sin egen orimlighet att någon annan än Ryssland är ansvarig för denna shit show.
Citera
2022-06-21, 22:53
Medlem
Teus avatar
Citat:
Putin är den nya Trump för er, eller hur? Ni bryr er inte om vad som egentligen har hänt eller händer. Detta handlar bara om att ha någon att hata, eller hur?

1. Putin är ond

2. Ryssar är ett vidrigt äckligt folk

3. Alla som försöker få fram sanningen om olika saker är också onda, så vida de inte också hatar Ryssland och står på USA:s sida

Ungefär så är det för dig, eller hur?

Nog för att jag ogillade trump och tyckte han var lite av en clown så invaderade han aldrig något av sina grannländer. Bush däremot.. Men ja, Putin är ond. Ganska svårt att argumentera motsatsen.

Om du läser det jag skrev tidigare och även läser svaret från Leland så ser du att varken jag eller han tycker "ryssar är ett vidrigt äckligt folk". Personligen så känner jag en stor andel empati för det ryska folket som inte bara behöver genomlida det Putin tvingat på dom nu men även all skit som skedde under Sovjetunionen och skiten som skedde efter sovjetunionens fall. Ryssar har fått behöva gå igenom bra mycket mer än vad vi har och bör sannerligen inte föraktas för att mini-tsaren Putler fått för sig att Ukraina tillhör honom. Det skall även påpekas att det måste krävas en ganska stor dos sociopati i en människa som går in i ett grannland som delar språk och historia. Lite som om Sverige skulle gå in i Finland.

Mja, jag är ingen stor fan av USA. Trump som du nämnde var väl knappast en särskilt duktig president och Biden känns väl också tvivelaktig. Personligen tycker jag Europa ska stå tillsammans men avskilt från övriga stormakter så vi slipper dras in i kukmätningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in