Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Jo det är mitt krig. För jag är en fri människa i den fria världen och Ukraina kämpar mot det förtryck och den ondska Ryssland står för; och som han vill utsätta alla oss fria människor för. Jag tycker inte man kan lägga sig i alla krig i världen, men i detta fall är det så tydligt vad som är gott och vad som är ond. Och ena sidan hotar Sverige och Finland med krig.
För mig är det inte lika enkelt att dela upp i gott och ont.
Tidigare Moskvaambassadören Bill Burns skrev i ett memo adresserat till Secretary of State Condoleezza Rice 2008:
”Ukrainian entry into NATO is the brightest of all redlines for the Russian elite (not just Putin). In more than two and a half years of conversations with key Russian players . . .I have yet to find anyone who views Ukraine in NATO as anything other than a direct challenge to Russian interests”
Till detta kan fogas att Angela Merkel och samma år blockerade ett ukrainskt Nato-inträde eftersom hon visste att Ryssland såg detta som en ren krigsförklaring. Nicholas Sarkozy hade samma uppfattning.
Varningssignalerna har varit många och mycket tydliga, och den USA stödda kuppen 2014 ledde till bildandet av utbrytarrepubliker, annekteringen av Krim och brutna fredsavtal, som enligt den tidigare presidenten Porosjenko aldrig planerades att uppfyllas, utan endast var till för att köpa tid för att rusta upp landet militärt i syfte att återta Krim. Detta parallellt med allt tydligare klargöranden från amerikanskt håll att Ukraina bara ska in i Nato.
Ett falskt löfte, eftersom det bara var ett sätt för USA att provocera ytterligare. Dom har aldrig varit aktuella för Nato.
Så hamnar vi då här efter åtta års krigande mellan Rysslandsstödda separatister och Natotränade nazister som under tiden blivit en reguljär del av den ukrainska krigsmakten.
Det kan inte vara så att detta inte varit en medveten politik från amerikanskt håll, för idioter är dom definitivt inte. Alla varningsklockor har ringt, och nu har de äntligen fått som de vill. Frågan är bara om utfallet blir som de tänkt sig, eller om de underskattat Putin?
En stor hjälp har de dock av västerländsk media, och västregeringar som bara lallar med allt tok som Biden och hans regering hittar på, och alla försöker de gemensamt pränta in ordet ”oprovocerat” som om det hela skulle ha kommit som en blixt från klarblå himmel.
Väst har nu en stor del av skulden till att den ukrainska civilbefolkningen dör. Allt är inte Rysslands fel, men eftersom de är angreppsparten så bör de ett tungt ansvar.