Citat:
Ursprungligen postat av
ConspiracyEyes
Jag skrev att jag "trodde" att de bryr sig mer om att Ukraina går med än Finland. Jag vet inte hur de tänker, eller vilka länder de prioriterar. Men med tanke på att det har skett ganska mycket i Ukraina ganska länge, utgår jag ifrån att de prioriterar Ukraina.
Men det är idiotiskt. Det är någonting som Ryssland säger men läser du deras politiska ideologer så förstår du mer vad de egentligen vill.
Citat:
Fine, de är ingen stormakt. "Ett stort land med mycket natur-resurser och mycket kärnvapen". Oavsett vad så sitter inte en diktator i ett sådant land och väntar på att NATO ska omringa landet. Givetvis attackerar han om de börjar närma sig, vilket USA var väl medvetna om.
Vad är det som är så självklart med att Ryssland måste angripa andra länder? Varför kan inte bara Ryssland låta Ukraina gå med i Nato? Var det svårt att begripa att omvärlden bildar en koalition mot Ryssland om Ryssland angriper sina grannländer? Var det smart av den genialiske ledaren Putin att inte fatta det?
Citat:
Men vad tror du då? Om detta inte har någonting med NATO/USA att göra, varför vill då Ryssland ta över Ukraina?
Putin vill återerövra forna Sovjetområden enligt med vad Dugin skrivit i sina böcker:
https://www.youtube.com/watch?v=TrafXfDL2CA
Alexander Dugin är en politisk tänkare som Putin läser. Dugin är inte den enda i Putinsfären som har de här åsikterna utan är en i mängden politiska tänkare som Putin och hans anhängare läser och bygger sina planer efter.
"Roski Mir" är "den ryska freden" som inträffar efter att Ryssland erövrat hela världsön, Ryssland blir den naturliga ledaren för världsön och det blir frid och fröjd. Blah blah. Precis som vad nazisterna sa om "den eviga freden" som inträffar efter att Hitler erövrat världen.