Citat:
Ursprungligen postat av
HejFrans
Goddag
För några veckor sedan så vart jag influensa smittad, återvända till jobbet efter 16 sjukdagar men kände att jag inte var 100 % återställd, så dagen efter sjukskrev jag mig igen och var sjukskriven ytterligare 7 dagar, 24 dagar totalt.
Jag ringde till VC dagen efter för att utöka mitt sjukintyg och hon jag pratar med uppger att om jag återvänt till jobbet, om så 1 dag så behövs inte ett nytt sjukintyg de 7 första dagarna om inte min arbetsgivare specifikt frågar efter det, vilket han ej gjorde.
Men saken är den att I min lönespec har han dragit av för alla dagar efter dag 14, inklusive dag 17, den dagen jag arbetade på..
Det måste väl vara så att dom på lönekontoret gjort fel?
Eller kan jag ansöka om sjukpenning för samtliga dagar efter dag 14, inklusive dagen jag arbetade på?
Låter rätt så självklart, men första gången jag ansöker om detta så lika bra att ställa frågan till någon ner kunnig.
sjukpenning från FK för dag 15-16, dag 18 -24 sjukepnning,
För att det ska räknas som ett nytt "sjukdomstillfälle" för arbetsgivaren så ska det ha gått 5 kalenderdagar, inte 1.
din arbetsdag 17 räknas mot karensdagen arbetsgivaren gav dag 1, (det är sjukpenning från FK mao, men det kan vara värt att fråga FK för det är lite luddigt, men arbetade du heladagen så borde det vara lön som vanligt för den dagen)