2022-06-27, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Tänker inte outa var jag bor, men vi hade fina vintrar på 60 och 70-talet. Många fina vintrar under 80-talet också fina vintrar under 90-talet. Fina vintrar under början-mitten på 10-talet. Senaste åren har det varit rätt milt, men jag är övertygad om att solstormar, El Niño, North atlantic osiclliation och arctic oscillation påverkar oss mer än någon påhittat klimathysteri "orsakad" av människor samt pruttande och rapande kor. De som köper detta är samma människor som högfärdigt beundrar "Kejsarens nya kläder".

Solen är också uppe längre nu på midsommar vilket gör att värmen inte ens försvinner på kvällen.
Hade värmen kommit i Juli/Augusti så kyls det automatiskt av snabbare på kvällen.
Men jag köper att det är flera faktorer som just nu samverkar och gör vintrarna kortare och somrarna något över medel.
Kanske gör även växthusgaserna att allting multipliceras.
Dock tror jag inte vi kommer slå Målilla rekordet denna sommar.

Själv mår jag pyton av värmen och då är jag ändå smal kroppstyp.
Citera
2022-06-27, 22:11
Medlem
448s avatar
Får la.se hur july blir

https://mobile.twitter.com/judah47/status/1541442065111945216
Citera
2022-06-28, 02:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Nu får vi igen för den snöfattiga vintern.
Förberedd för en skitsommar, verkar inte bli några 20 plus denna Juni :-)

Gick sådär med den prognosen va?

Har suttit här i badbyxorna med iskalla whiskey sours hela helgen och hoppas nuvarande väder fortsätter länge än.

Detta är livet!
Senast redigerad av GulfLundell 2022-06-28 kl. 02:17.
Citera
2022-06-28, 05:25
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulfLundell
Gick sådär med den prognosen va?

Har suttit här i badbyxorna med iskalla whiskey sours hela helgen och hoppas nuvarande väder fortsätter länge än.

Detta är livet!

Kan bli bajsig juli istället
Citera
2022-06-28, 07:04
Medlem
Idag visar klart.se tokregn från 7 juni, medans SMHI visar
regndroppar, runt Uppsala, Gävleborg etc.

Undra var Klart.se får sina uppgifter ifrån.
Citera
2022-06-28, 17:42
Medlem
Faronstreams avatar
Saftig kallfront som passerade inre svealand idag, hade 31c vid denna tiden igår men nu bara 15c.

http://www.bilddump.se/bilder/20220628174138-158.174.22.173.png
Citera
2022-06-29, 12:09
Medlem
Någon som hade skyfall igår, tydligen ett himla åskande och skyfall runt Uppsala.
Citera
2022-06-29, 21:14
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Varm, fuktig, mulen och vindstilla kväll här i Stockholm. Jag får sitta på balkongen med en iskub.
Citera
2022-06-29, 23:42
Avslutad
Varit alldeles för varmt de senaste dagarna för min smak.
Citera
2022-06-30, 20:39
Medlem
JustZlatans avatar
Usch vad varmt det är ute. Absolut inte normalt med så här varmt även på kvällarna. Det märks att klimatet håller på att bryta ner och att jorden håller på att brinna upp.
Citera
2022-07-01, 14:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Usch vad varmt det är ute. Absolut inte normalt med så här varmt även på kvällarna. Det märks att klimatet håller på att bryta ner och att jorden håller på att brinna upp.

Det måste vara ovanligt hög medeltemperatur, dom har fått ställa in massa operationer och magnetundersökningar på sjukhusen på grund av luftfuktigheten. Inte bra.

Längtar tills det blir normala 20 grader nästa vecka.
Citera
2022-07-01, 16:31
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Det måste vara ovanligt hög medeltemperatur, dom har fått ställa in massa operationer och magnetundersökningar på sjukhusen på grund av luftfuktigheten. Inte bra.

Längtar tills det blir normala 20 grader nästa vecka.

Nog för att det har varit varmt men det har varit ytterst kortvarigt, inte alla platser som har haft värmebölja senaste veckan i strikt defintion med minst 25c 5 dygn på raken. Enligt senaste körningarna kan det dröja ett rätt bra tag innan vi får någon högsommardag igen.

Den enda orsaken till att denna värmeperiod fått så stor uppmärksamhet är att det inträffade i samband med midsommar och att vi har haft väldigt få värmeperioder under våren och försommaren så folk har inte hunnit vänja sig vid riktig sommarvärme, de flesta år har vi någon enstaka dag med +25 redan i mitten av maj men i år dröjde det 3 veckor in på juni.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in