2022-07-20, 23:08
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
2005 tror jag det var kallast Juli jag kan minnas, var nog inte mer än 10 grader och regn då heller just denna helg kom omslaget. Jag fyllde jämt så därför minns jag att vi fick fira inomhus.

Stämmer även bra med denna karta: https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.5557.1490012398!/image/0507nederbord.png_gen/derivatives/Original_1256px/image/0507nederbord.png

Enligt EOns mätare är denna Juli 3 grader kallare än förra sommaren.
Men om jag inte minns blev förra årets sommar en kall avslutning och en kall höst.
Vi kan ha bättre tur i år och mycket väl få en Brittsommar.

Kommer värmen för tidigt så blir det sällan en bra sommar i Juli, även om Augusti kan bli fint ibland.

Det är få somrar i Sverige som är varma från start till mål, 2018 var undantaget.

Du minns galet, 2005 hade en varm juli men en kylig juni.

https://www.smhi.se/data/meteorologi/kartor/avvikelse/manadsmedeltemperatur-avvikelse/arlig/2005
Citera
2022-07-20, 23:26
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orwald
Anledningen till att SMHI fortfarande använder den gamla referensperioden handlar om ren propaganda. Den nya referensperioden 1991-2020 är varmare än den gamla, och för att kunna fortsätta driva propagandan om global warming så ser det bättre ut att jämföra mot den äldre perioden, eftersom det nuvarande vädret då framstår som varmare än vad det egentligen är.

Du säger alltså att det har blivit varmare efter 1990?
Citera
2022-07-21, 07:47
Medlem
just haft semester. kass sommar. inget vidare badväder.( ja bara 2 dagar)

nää man ska åka utomlands om det ska vara lyckat men i år var allt för dyrt😪
Citera
2022-07-21, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Den här sommaren har varit blek. Imorgon ska jag njuta av värmen och tänka tillbaks på sommaren 2018, då var det härligt.

Ja, vi svenskar tycker ju alltid att det är så lustigt när ni som har invandrat från Afrikas horn går omkring i fodrade jackor sommartid i Sverige
Citera
2022-07-22, 13:54
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robeloto
Sommaren 2014 var ju lika het som den var 2018. Bästa och varmaste somrarna jag haft sen 80-talet.

2014 var absolut bra men det var inte som 2018. Det året sticker ut på alla sätt. Sedan är det kanske olika definition på "bra". 2014 var nog behagligare då temperaturerna inte låg på samma höga nivå så länge som 2018.
Senast redigerad av madnesstookthem 2022-07-22 kl. 13:56.
Citera
2022-07-22, 17:18
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det ska bli 38 grader varmt i Norrköping på torsdag:

https://www.smhi.se/vader/prognoser/ortsprognoser/q/Norrk%C3%B6ping/2688368

Det låter som riktigt varmt. Högre än kroppstemperaturen. Det är det inte varje dag här i Sverige.

Ja det skulle ju det, eller till och med 40 grader enligt vissa experter men det blev inget tangerande av värmerekordet på 38 grader i Sverige från 1933.

Det blev 36,5 grader i Norrköping, vilket östgötaklimax.
Citera
2022-07-22, 21:01
Medlem
SlagenSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja det skulle ju det, eller till och med 40 grader enligt vissa experter men det blev inget tangerande av värmerekordet på 38 grader i Sverige från 1933.

Det blev 36,5 grader i Norrköping, vilket östgötaklimax.

Det blev värmerekord för Norrköping och Linköping. 36C är extremt varmt för vårt kalla land. Jag kollade på SMHI. Senast det var 36c i Stockholm var 1813, alltså inget som händer då o då.

Jag är iaf glad för svampvädret just nu. Det. Blev visserligen inte tokvarmt i Ångermanland men jag tycker att det var mer än bra.

Blir det väldigt varmt stannar folk hemma, tomt på gatorna. Då är det för varmt för svensken, Inge trevligt.

/SS
Citera
2022-07-22, 21:16
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlagenSvensk
Det blev värmerekord för Norrköping och Linköping. 36C är extremt varmt för vårt kalla land. Jag kollade på SMHI. Senast det var 36c i Stockholm var 1813, alltså inget som händer då o då.

Jag är iaf glad för svampvädret just nu. Det. Blev visserligen inte tokvarmt i Ångermanland men jag tycker att det var mer än bra.

Blir det väldigt varmt stannar folk hemma, tomt på gatorna. Då är det för varmt för svensken, Inge trevligt.

/SS

Du har helt rätt.
Citera
2022-07-23, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
2014 var absolut bra men det var inte som 2018. Det året sticker ut på alla sätt. Sedan är det kanske olika definition på "bra". 2014 var nog behagligare då temperaturerna inte låg på samma höga nivå så länge som 2018.

Juli är för många den viktigaste månaden. Det är den månaden folk minns och den månaden som avgör om sommaren blir ihågkommen som bra eller dålig. 2014 är ett bra exempel på detta. De flesta minns den sommaren som en kanonsommar just därför att juli var varm, riktigt varm, på många platser till och med varmare än 2018. Men, större delen av 2014 (juni och augusti) var faktiskt ytterst medioker. Speciellt juni var väldigt kall och ostadig.
Citera
2022-07-26, 06:56
Medlem
sebastian_s avatar
Fullständigt patetiskt väder den här svenska sommaren. Har det ens varit 5 högsommardagar efter midsommar? Och på söndag tar sommaren slut mer eller mindre.
Citera
2022-07-27, 15:57
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Fullständigt patetiskt väder den här svenska sommaren. Har det ens varit 5 högsommardagar efter midsommar? Och på söndag tar sommaren slut mer eller mindre.
Yes alla långtidsprognoser pekar på att Augusti blir skit också. Sommaren är officiellt över snart.
Citera
2022-07-27, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_

Rötmånaden har startat så mest fuktigt i närtid skulle jag tro.

Har media inte hittat något "extremt" väder i världen senaste dagarna, tycker det varit lite "klimatkris" som rapporterats
Senast redigerad av tjanska 2022-07-27 kl. 18:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in