• 1
  • 2
2006-06-19, 04:02
Medlem
Drapåtrissors avatar
Enligt Ekot så har dom socialdemokrater som ställer upp i kommunal och riksdagsval dom högsta inkomsterna i genomsnitt av alla partier. Fyra av tio har t.ex en årsinkomst på fyrahundratusen eller mer. Att "arbetarpartiet" mer och mer liknar moderaterna i sin politik har varit tydlig på senare år. Något att tänka på för alla som röstar på dom endast av gammal vana och tror att dom står på dom svagas sida i samhället. Att ord och handling inte hänger ihop för vissa visar dom många skandalerna nu senast med Lövdens bostadsklipp. Har dom inte redan förbrukat sitt förtroendekapital många gånger om?
Citera
2006-06-19, 04:13
Medlem
micaeles avatar
Även om man säger sig tillhöra ett arbetarparti så är det nog svårt att motstå lockelser som kommer mot en.
Höga löner, lägenheter till bra pris, 'distans' till lägre stående. Tyvärr sådant som automatiskt kommer med politisk aktivitet.

Den politiskt aktive (högre ranger) som haver tackat nej till en löneökning står nog ej att finna, visa mig en om ni kan.
Citera
2006-06-19, 06:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Enligt Ekot så har dom socialdemokrater som ställer upp i kommunal och riksdagsval dom högsta inkomsterna i genomsnitt av alla partier. Fyra av tio har t.ex en årsinkomst på fyrahundratusen eller mer. Att "arbetarpartiet" mer och mer liknar moderaterna i sin politik har varit tydlig på senare år. Något att tänka på för alla som röstar på dom endast av gammal vana och tror att dom står på dom svagas sida i samhället. Att ord och handling inte hänger ihop för vissa visar dom många skandalerna nu senast med Lövdens bostadsklipp. Har dom inte redan förbrukat sitt förtroendekapital många gånger om?

Jag har alltid röstat på (s), men de har svikit mig och nu överväger jag att strunta i att rösta eller rösta på ett annat parti. Pamparna är inte värd min röst.
Citera
2006-06-19, 06:58
Medlem
Squalos avatar
Jag såg detta på morgon-TV och skrattade lite.

Var 4 av 10 för kommunalval eller för riksdagen? Var det bara för riksdagen så är det ju inget konstigt med tanke på hur mycket dom tjänar där.

EDIT: Till RIKSDAGSVALET var det, och då är det ju inte så jävla konstigt med tanke på att det är en massa MINISTRAR som tjänar bra, och dessutom får en del uppdrag utöver deras ordinarie arbete.

Det här känns som en "nyhet" som tas upp som höger-propaganda. Självklart skulle det vara tvärt om ifall de blå styrde landet.

Citera
2006-06-19, 08:58
Medlem
DIF1891s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Jag såg detta på morgon-TV och skrattade lite.

Var 4 av 10 för kommunalval eller för riksdagen? Var det bara för riksdagen så är det ju inget konstigt med tanke på hur mycket dom tjänar där.

EDIT: Till RIKSDAGSVALET var det, och då är det ju inte så jävla konstigt med tanke på att det är en massa MINISTRAR som tjänar bra, och dessutom får en del uppdrag utöver deras ordinarie arbete.

Det här känns som en "nyhet" som tas upp som höger-propaganda. Självklart skulle det vara tvärt om ifall de blå styrde landet.

Nja, jag tycker nog att nyheten är värd att rapportera. Enligt ekot handlar det om detta:
Citat:
Bland de kandidater som ställer upp i riksdagsvalet i höst är det socialdemokraterna som har högst inkomster, trots partiets bakgrund som arbetarparti.
Att riksdagsfolk är höginkomsttagare är ju inget konstigt, precis som du skriver. MEN, det som är konstigt är att de tjänar mer än sina meningsmotståndare, trots att de är ett "arbetarparti".

Edit: stavfel
Citera
2006-06-19, 09:08
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIF1891
Nja, jag tycker nog att nyheten är värd att rapportera. Enligt ekot handlar det om detta:

Att riksdagsfolk är höginkomsttagare är ju inget konstigt, precis som du skriver. MEN, det som är konstigt är att de tjänar mer än sina meningsmotståndare, trots att de är ett "arbetarparti".

Edit: stavfel
Nej, det är ju inte det minsta konstigt med tanke på att de har mer välbetalda arbetsuppgifter än de blå. Vi har ju ett större antal ministrar, vilka alla är sossar, och dom kommer upp i över 400 000 kr / år.
Citera
2006-06-19, 09:15
Medlem
Sun Rulers avatar
Detta är också intressant att nämna i denna debatt då det även omfattar kommunalvalen:

Inget annat parti har heller så få låginkomsttagare i riksdags- eller kommunalval som socialdemokraterna.
Citera
2006-06-19, 10:08
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Detta är också intressant att nämna i denna debatt då det även omfattar kommunalvalen:

Inget annat parti har heller så få låginkomsttagare i riksdags- eller kommunalval som socialdemokraterna.
Precis. Detta är essensen i mitt tycke. Det är alltså bara inte ett generellt utslag av ministrars inkomster över samtliga i riksdagen. Utan lite mer än så. Jag är inte precis missunsam och anser att riksdagens ledamöter, samt ministrar skall ha en god lön. Men då kan man anpassa retoriken efter förmånerna, och tex inte anklaga motståndarna för att vara överklassen och höginkomstagare på ett negativt sätt. Då blir det nämligen lite lätt löjligt..

Om inte sossarna förlorar i år så blir jag rädd.
Citera
2006-06-19, 10:08
Medlem
wildhorsess avatar
Socialdemokraterna kan knappast längre etiketteras som ett ”arbetareparti”. Resan höger ut, till ett ”brett löntagarparti” startade redan efter Palme och har accelererat med Perssons vurm av Tony Blairs ”New Labour”.

Inte heller LO har mäktat att vara den motvikt till SAP förvandling från arbetareparti till ett marknadsliberalt parti. Orsaken är naturligtvis passiva fackföreningsmedlemmar och förtroendevalda, som avstått från att ställa krav på en för övrigt svag LO ledning.

Det är mot den bakgrunden vi ska se sammansättningen av de socialdemokratiska riksdagsledamöterna, och därmed de höga inkomsterna.
Citera
2006-06-19, 10:56
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler

Detta är ju det som är konstigt. Alla deras väljare får det sämre, sämre och sämre. Medans deras "folkvalda" ledare förser sig allt mer.
Någon satans gång måste väl slavarana vakna upp ur sin hjärntvätt och göra uppror.
Annars så är jag inte motståndare till att de styrande skall ha höga löner. Dock måste de inse att de är i tjänst 24/7 hela mandatperioden.

Annan sak som är konstig är att de sjävla inte tycker att det går att leva på sin lön eftersom det även måste blandas in en massa andra förmåner också.
Resebidrag, bidrag för dubbelt boende, mm

Måste kännas skönt för alla deras medlemmar som råkar bo på fel ort och pendlar 10 mil varje dag och som tack enbart får slåss mot skatteverket om sin bilkörning
Citera
2006-06-19, 11:02
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Detta är ju det som är konstigt. Alla deras väljare får det sämre, sämre och sämre. Medans deras "folkvalda" ledare förser sig allt mer.
Någon satans gång måste väl slavarana vakna upp ur sin hjärntvätt och göra uppror.
Annars så är jag inte motståndare till att de styrande skall ha höga löner. Dock måste de inse att de är i tjänst 24/7 hela mandatperioden.
Men det har väl alltid lönat sig att vara styrande representant för arbetarklassen på vänsterkanten? Oavsett om man heter Castro, Stalin eller Mao.
Citera
2006-06-19, 11:02
Medlem
Racerbyces avatar
"Klyftorna är för stora och måste minskas", tycker "Arbetarpartiet". Ho-ho-ho, dra den om tomten också. De är lika mycket ett "arbetarparti" som det är sant att solen går upp tre gånger om dagen i gruvorna utanför Kiruna. Det tragiska är att så många faktiskt TROR på deras äckliga propaganda trots åratal av misskötsel och mygel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in