Flashback bygger pepparkakshus!
2022-02-19, 15:35
Medlem
Hur funkar det nu att lägga till upphovsrättsskyddad musik till sin privata film.
Är det typ ok så länge den inte är officiellt listad?
Fick varning när jag la upp den, men ignorerade det. Kommer filmen tas ner nu eller kommer jag få mail från dem som äger rättigheterna?
Någon med lite insikt som kan förklara?

Filmen ifråga är inte avsedd att inbringa några pengar, vill bara dela den med några vänner och vänners vänner.
Citera
2022-02-19, 17:07
Medlem
Du kan läsa om upphovsrätt och tillåten användning i länken nedan. Generellt gäller att du inte får använda upphovsrättsskyddad musik utan tillstånd. Det som kan hända med din video att den blir antingen nedplockad eller avmoniseras. Det senare innebär att pengar du skulle tjänat på videon går till den som har upphovsrätten. Oftast är det 100% men det kan vara olika procent beroende på hur stor del av videon som innehåller upphovsrättsskyddat material och vad upphovsrättsinnehavaren tycker.

https://www.youtube.com/intl/ALL_se/...ies/copyright/
Citera
2022-02-19, 17:42
Medlem
Så det är ingen större risk att man blir stämd iallfall?
Chansen att jag tjänar några pengar på filmen är 0.1% och skulle jag tjäna nåt så ger jag mer än gärna bort dom till musik upphovsrättsinnehavaren.

Tack för svar!
Citera
2022-02-19, 18:43
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radoznao
Så det är ingen större risk att man blir stämd iallfall?
Chansen att jag tjänar några pengar på filmen är 0.1% och skulle jag tjäna nåt så ger jag mer än gärna bort dom till musik upphovsrättsinnehavaren.

Tack för svar!

Så länge den är olistad så är det 0% chans
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in