Citat:
Ursprungligen postat av
SirDuke
Beklagar din situation.
Banken vill inte ha huset, de vill ha tillbaka lånet, alltså pengarna. Det är det ni skrivit avtal om. Man kan alltså inte bara langa in husnycklarna så är ni klara. Huset är låneobjekt och underliggande säkerhet men det är pengarna som ska in.
Förstår att du inte orkar renovera huset, men är kåken verkligen helt utdömd? Kan ingen tänkas klara och vilja fixa till det? Typ utländsk byggfirma som får kåken gratis och kan bo och renovera som de vill medan de gör jobb åt andra kunder.
Och är tomten verkligen inte värd nånting?
Undvik brott och bedrägeri som mordbrand, tror det bara rör till det för din familj.
Renovera är inget alternativ p.g.a. både ekonomi och sjukdom, det är många års jobb bara att få detta hus beboligt.
Sälja är omöjligt då det aldrig kommer gå att sälja så huslånet går att lösa, och jag har inget sätt att täcka upp mellanskillnaden och banken lär knappast bevilja någon annan ett nytt lån på detta hus med den värdering som finns.
Det har även visat sig att ägaren före mig saknat bygglov för en massa saker han gjort så stora delar av huset är ett svartbygge.
Tomtens värde är bara en femtedel av bolånet.
Bränna ner huset är inget alternativ nej, jag kan inte tänka mig att någonting skulle bli enklare av det.
Jag har funderat på att helt enkelt riva det bit för bit, men jag har inte energi kvar till att göra det.