• 1
  • 2
2022-02-19, 10:26
Medlem
Jag äger ett hus som enligt Kronofogdens besiktningsman är värderat till en tredjedel av taxeringsvärdet och hälften av bolånet, och enligt honom är det omöjligt att sälja p.g.a. det skick det är i.

Jag kommer p.g.a. sjukdom inte leva speciellt länge till, och jag vill försöka göra allt så enkelt som möjligt för min exfru som även är mor till mina barn, barnen är i förskoleåldern.

Så frågan är, vad händer med detta hus när jag dör?
Kommer det automatiskt bli bankens egendom p.g.a. banklånet, eller kommer dödsboet, dvs barnen/exfrun bli tvungna att försöka sälja det?

Kan exfrun/barnen avsäga sig arvet/huset så det övergår till banken utan att dom behöver göra något?

Blir det enklare för exfrun ifall banken övertar huset innan jag dör?
Hur gör jag det i så fall enklast?, struntar i att betala bolånet tills jag blir vräkt?
Hur lång tid tar det i så fall från att jag slutar betala bolånet tills jag inte längre står som ägare?
Citera
2022-02-19, 10:48
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle12341234
Jag äger ett hus som enligt Kronofogdens besiktningsman är värderat till en tredjedel av taxeringsvärdet och hälften av bolånet, och enligt honom är det omöjligt att sälja p.g.a. det skick det är i.

Jag kommer p.g.a. sjukdom inte leva speciellt länge till, och jag vill försöka göra allt så enkelt som möjligt för min exfru som även är mor till mina barn, barnen är i förskoleåldern.

Kommer det automatiskt bli bankens egendom p.g.a. banklånet, eller kommer dödsboet, dvs barnen/exfrun bli tvungna att försöka sälja det?

Kan exfrun/barnen avsäga sig arvet/huset så det övergår till banken utan att dom behöver göra något?

Hur gör jag det i så fall enklast?, struntar i att betala bolånet tills jag blir vräkt?
Hur lång tid tar det i så fall från att jag slutar betala bolånet tills jag inte längre står som ägare?

Om du slutar betala bolånet så kommer till slut banken ändå vilja ha sina pengar och då är det sannolikt att huset säljs på exekutiv auktion och pengarna som det säljs för går då till banken.
Skulden som blir kvar läggs på dig... Men ingen kommer att ärva dina skulder. Skulderna försvinner med dig och din död under förutsättning att inte någon har gått i borgen för dina skulder. Då får den personen betala dina skulder.

När du dör så skapas det ett dödsbo och har du då huset kvar när du dör så kommer ditt dödsbo att sälja huset och banken får då vad dom får. Räcker inte pengarna från försäljningen till att betala huslånet så räcker inte pengarna... Sen är det inget mer med det.
Ingen kommer att ärva dina skulder!

Jag beklagar din sjukdom.
Citera
2022-02-19, 11:08
Medlem
Citat:

Beklagar din situation.

Banken vill inte ha huset, de vill ha tillbaka lånet, alltså pengarna. Det är det ni skrivit avtal om. Man kan alltså inte bara langa in husnycklarna så är ni klara. Huset är låneobjekt och underliggande säkerhet men det är pengarna som ska in.

Förstår att du inte orkar renovera huset, men är kåken verkligen helt utdömd? Kan ingen tänkas klara och vilja fixa till det? Typ utländsk byggfirma som får kåken gratis och kan bo och renovera som de vill medan de gör jobb åt andra kunder.

Och är tomten verkligen inte värd nånting?

Undvik brott och bedrägeri som mordbrand, tror det bara rör till det för din familj.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
När du dör så skapas det ett dödsbo och har du då huset kvar när du dör så kommer ditt dödsbo att sälja huset och banken får då vad dom får. Räcker inte pengarna från försäljningen till att betala huslånet så räcker inte pengarna... Sen är det inget mer med det.
Ingen kommer att ärva dina skulder!

Det är just detta jag vill slippa, jag vill inte att min exfru ska behöva lägga tid och energi på att försöka sälja något som är omöjligt att sälja, att ingen ärver skulderna vet jag men kan dödsboet/exfrun bara strunta i huset?

Det bara känns enklast ifall huset är borta innan jag dör.
Citera
Medlem
constants avatar
Citat:
Väldigt sorglig situation, och otroligt tråkigt att du ska behöva tänka på sånt.

Ingen kommer ärva dina skulder, som någon redan skrivit. Du kommer vara bankrutt oavsett vad du gör, om jag förstår rätt det du skrivit.

Bo kvar, betala om du kan. Du kommer såklart aldrig hamna på gatan om du är så sjuk som du beskriver.
Citera
2022-02-19, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Beklagar din situation.

Banken vill inte ha huset, de vill ha tillbaka lånet, alltså pengarna. Det är det ni skrivit avtal om. Man kan alltså inte bara langa in husnycklarna så är ni klara. Huset är låneobjekt och underliggande säkerhet men det är pengarna som ska in.

Förstår att du inte orkar renovera huset, men är kåken verkligen helt utdömd? Kan ingen tänkas klara och vilja fixa till det? Typ utländsk byggfirma som får kåken gratis och kan bo och renovera som de vill medan de gör jobb åt andra kunder.

Och är tomten verkligen inte värd nånting?

Undvik brott och bedrägeri som mordbrand, tror det bara rör till det för din familj.

Renovera är inget alternativ p.g.a. både ekonomi och sjukdom, det är många års jobb bara att få detta hus beboligt.
Sälja är omöjligt då det aldrig kommer gå att sälja så huslånet går att lösa, och jag har inget sätt att täcka upp mellanskillnaden och banken lär knappast bevilja någon annan ett nytt lån på detta hus med den värdering som finns.
Det har även visat sig att ägaren före mig saknat bygglov för en massa saker han gjort så stora delar av huset är ett svartbygge.

Tomtens värde är bara en femtedel av bolånet.

Bränna ner huset är inget alternativ nej, jag kan inte tänka mig att någonting skulle bli enklare av det.
Jag har funderat på att helt enkelt riva det bit för bit, men jag har inte energi kvar till att göra det.
Citera
2022-02-19, 11:17
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Citat:
Din exfru ärver dig inte.
Citera
2022-02-19, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Väldigt sorglig situation, och otroligt tråkigt att du ska behöva tänka på sånt.

Ingen kommer ärva dina skulder, som någon redan skrivit. Du kommer vara bankrutt oavsett vad du gör, om jag förstår rätt det du skrivit.

Bo kvar, betala om du kan. Du kommer såklart aldrig hamna på gatan om du är så sjuk som du beskriver.

Att ingen ärver skulderna är jag medveten om, jag vill bara att ingen annan anhörig ska behöva försöka röja i mitt skit och försöka sälja huset, det är länge sedan jag insett att nästa ägare av detta hus blir någon som köpt det på en exekutiv auktion, men jag vill inte att exfrun ska behöva ha med detta att göra.
Citera
2022-02-19, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye
Din exfru ärver dig inte.

Nej jag vet att det är barnen som gör det, men eftersom dom är i förskoleåldern så blir det ju i praktiken exfrun som kommer få hantera allt gällande dödsboet.
Citera
2022-02-19, 11:58
Medlem
HemmaRambos avatar
1) När du dör får din exfru brev om du gått åt och att dina barn är dödsbodelägare.
2) Din exfru ska nu kontrollera din ekonomi
3) Bouppteckning skrivs
4) Tillgångar saknas
5) Går till banken och visar bouppteckning där det är mer skulder än tillgångar, bank får ordna exekutiv auktion för det finns inga pengar i dödsboet att betala det på annat sätt.

Det är så det kommer bli.
Citera
2022-02-19, 12:04
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Att ingen ärver skulderna är jag medveten om, jag vill bara att ingen annan anhörig ska behöva försöka röja i mitt skit och försöka sälja huset, det är länge sedan jag insett att nästa ägare av detta hus blir någon som köpt det på en exekutiv auktion, men jag vill inte att exfrun ska behöva ha med detta att göra.

Har du inte tillgångar så att det täcker bolånet så skulle jag göra som nån annan sa, sluta betala. Det är inte ett brott att inte ha "råd" att betala. Då blir huset banken/KFMs problem till slut.

Är det i din ägo när du dör ska det med i boupptäckningen och där får det sen avgöras om det är värt att sälja det.
Citera
2022-02-19, 12:06
Medlem
Citat:

Angående värderingen respektive taxeringsvärdet så verkar det helt jäkla orimligt. Varför skulle det vara osäljbart? Taxeringsvärdet skall motsvara 75% av det egentliga värdet av huset så även om det behövs renoveras ordentligt finns det gott om utrymme för det.

Mitt råd är att koppla in en mäklare som säljer det med en så kallad friskrivningsklausul, då får du garanterat bra mycket mer betalt än vad fogdens värderingsman värderade det till.

Men frågan är varför fogden redan är inkopplad, har ni strulat till det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in