• 1
  • 2
2022-02-18, 22:59
Medlem
Jag drack en hel månad Coca Cola ligt och blev helt störd emotionellt och kognitivt. Brutala humörsvängningar och sov rätt så dåligt.. Drack det för att jag läst att det var bättre än socker.

Men sen när jag slutade med det började jag må mycket bättre.

Verkar ju finnas forskning som säger att det är rätt så dåligt för hjärnan?

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28198207/

Men hur fan kan det då säljas nästan över hela världen?

Jag har nu provat dricka Fun Light, då jag trodde det var mindre sötningsmedel i det men verkar återigen bli helt störd av det..
Citera
2022-02-18, 23:14
Bannlyst
Aspartam är helt ofarligt och påverkar inte kroppen alls.
Citera
2022-02-18, 23:19
Medlem
systems avatar
Fejsksocker påverkar sockersensorerna i tarmen (ja, de finns där också) och triggar dem att absorbera mer socker.

Fejksocker är dock nyttigare än riktigt socker.

Vad det har med humöret på TS förstår jag inte. En länk postades, men jag orkar inte trycka då jag tycker att TS borde kunna ge en sammanfattning av vad som påstås.
Citera
2022-02-18, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Fejsksocker påverkar sockersensorerna i tarmen (ja, de finns där också) och triggar dem att absorbera mer socker.

Fejksocker är dock nyttigare än riktigt socker.

Vad det har med humöret på TS förstår jag inte. En länk postades, men jag orkar inte trycka då jag tycker att TS borde kunna ge en sammanfattning av vad som påstås.

Från länken.

Aspartame (α-aspartyl-l-phenylalanine-o-methyl ester), an artificial sweetener, has been linked to behavioral and cognitive problems. Possible neurophysiological symptoms include learning problems, headache, seizure, migraines, irritable moods, anxiety, depression, and insomnia. The consumption of aspartame, unlike dietary protein, can elevate the levels of phenylalanine and aspartic acid in the brain.

These compounds can inhibit the synthesis and release of neurotransmitters, dopamine, norepinephrine, and serotonin, which are known regulators of neurophysiological activity. Aspartame acts as a chemical stressor by elevating plasma cortisol levels and causing the production of excess free radicals. High cortisol levels and excess free radicals may increase the brains vulnerability to oxidative stress which may have adverse effects on neurobehavioral health.

We reviewed studies linking neurophysiological symptoms to aspartame usage and conclude that aspartame may be responsible for adverse neurobehavioral health outcomes. Aspartame consumption needs to be approached with caution due to the possible effects on neurobehavioral health. Whether aspartame and its metabolites are safe for general consumption is still debatable due to a lack of consistent data. More research evaluating the neurobehavioral effects of aspartame are required.
Citera
2022-02-18, 23:23
Medlem
severustheemperors avatar
Aspartam är väll ett derivat av ett besprutningsmedel, som de upptäckte var sött?!
Citera
2022-02-18, 23:26
Medlem
Jungman-Janssons avatar
Blir alltid depressiv i perioder när jag dricker mycket lightläsk, intressant att det finns en anledning till det och inte bara är inbillning
Citera
2022-02-18, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jungman-Jansson
Blir alltid depressiv i perioder när jag dricker mycket lightläsk, intressant att det finns en anledning till det och inte bara är inbillning

Ja, en polare sa det av en slump till mig när han märkte att jag började dricka Fun Light.
Då drog jag kopplingen och började undersöka ifall fler kanske blivit drabbade av det.

Stötte på denna forskning då..
Ska sluta dricka Fun Light från och med idag och se om jag börjar må bättre.
Citera
2022-02-18, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PendeleMadrez
Jag drack en hel månad Coca Cola ligt och blev helt störd emotionellt och kognitivt. Brutala humörsvängningar och sov rätt så dåligt.. Drack det för att jag läst att det var bättre än socker.

Jag har nu provat dricka Fun Light, då jag trodde det var mindre sötningsmedel i det men verkar återigen bli helt störd av det..

Majoriteten av sötningsmedel är skit och väldigt skadligt för kroppen. Samma sak med titandioxid som finns i hudvårdsprodukter, godis och andra produkter som vi får i oss. Om folk på fullaste allvar tror att vår regering vill vårt bästa och inte springer läkemedelsbolagen samt tobaksindustrins/alkoholindustrins ärenden bör dom svälja det röda pillret och se världen för vad den verkligen är. Jag menar, hur ska man annars få folket att börja ta anti-depressiva förutom att proppa kroppen med massa kemikalier som stör hjärnans naturliga kemiska miljö. Antidepressiva som i sin tur gör dig helt apatisk som en zombie.
Citera
2022-02-19, 00:23
Medlem
Citat:

Finns alltid massa tomtar här som försvarar nervgiftet aspartam.

Som jag brukar säga.
tänk på att samma företag sålt och även uppfunnit ruskigt giftiga saker som agent orange som gör att folk föds med sjuka missbildningar än idag med 2 huvuden och 3 ben och 1 öga osv 50 år efter att de besprutat vietnam med skiten.

Så har de uppfunnit andra godsaker som genmanipulerad mat som förstört grundvattnet med massa gifter och förstör matkedjan för framtida generationer och som gjort att 100000 indiska bönder gjort självmord.

så har de salufört skit som ddt och andra giftgrejer och alltid hävdat att det är ofarligt i början.

Att folk litar på samma företag om och om igen och sen försvarar dom visar bara hur korkade folk egentligen är.
Citera
2022-02-19, 00:32
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Finns alltid massa tomtar här som försvarar nervgiftet aspartam.

Som jag brukar säga.
tänk på att samma företag sålt och även uppfunnit ruskigt giftiga saker som agent orange som gör att folk föds med sjuka missbildningar än idag med 2 huvuden och 3 ben och 1 öga osv 50 år efter att de besprutat vietnam med skiten.

Så har de uppfunnit andra godsaker som genmanipulerad mat som förstört grundvattnet med massa gifter och förstör matkedjan för framtida generationer och som gjort att 100000 indiska bönder gjort självmord.

så har de salufört skit som ddt och andra giftgrejer och alltid hävdat att det är ofarligt i början.

Att folk litar på samma företag om och om igen och sen försvarar dom visar bara hur korkade folk egentligen är.

Finns alltid en massa tomtar som tror att naturligt förekommande aminosyror är dåligt. Trots att de inte har någon vetenskap att bjuda på.

En pubmed artikel säger inte särskilt mycket. Finns hundratals studier som man kan kika på istället.
Citera
2022-02-19, 00:36
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:

Brist på sockerkick?

https://lakartidningen.se/klinik-och...loningssystem/
Citera
2022-02-19, 01:41
Medlem
Idiotsveriges avatar
Aspartam försvagar Blod-hjärn barriären, vilket gör att mycket skit kan komma in i hjärnan ifrån blodet som inte ska vara där, det är allt jag hört. Det kanske påverkar vissa mer än andra, men överdriven konsumption är givetvis negativ. Det går många andra rykten också som antagligen inte stämmer, men detta verkar stämma.

Light-läsker är värre än läsker med socker i av denna anledning, men idioter föredrar dem ändå. Tänk på att aspartam har många namn, ofta står det något annat på burken.
Senast redigerad av Idiotsverige 2022-02-19 kl. 01:43.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in