Citat:
Ursprungligen postat av
SingedRyze
Försöker läsa Andens Fenomenologi och tittar på en bra video om detta verk. Det föreläsaren, Cadell Last förklarar här är hur vår vetskap om ett koncept och konceptets varande går i en cirkulär rörelse (dialektisk). Jag försöker förstå lite mer om vad som menas med detta. Någon som förstår bättre?
https://youtu.be/Ok8EoGmW_VE?t=383
Det är för enkelt att föstås då du redan blivit programmerad till att tro på ett liv i duality dvs valmöjligheter senare i livet.
Sinnet spiner runt då det anammat vad andra hjärntvättat dej med sedan ca 2 årsåldern. Innan var du fri, hade ingen indentitet och sedan dess har du kämpat på för att förstå var utgången till ditt hem är som du lämnade på mindets cirkuläla bana, runt, runt i ring.
Du är fast och troende som ett får för Det Absoluta bestämmer när porten öppnas och du kommer inte in förrän din personlighet slagits ut en vacker dag. Du blir nollad igen som barnet men sina erfarenheter finns med men ingen som äger dom. Mindet förtsätter snurra på men när du inte längre lyssnar så förtvinas mindet som är din hjärnas samlade erfarenheter och nu lika viktig som en sprattlande groda.
Det Absoluta, helheten, gud fullheten, tomheten är samma ord och dit vill du tillbaks till. Priset är din inbillade personlighet du vårdat så ömt då den givit dej så många hopp men aldrig levererat. För mindet kan inte leverera bara lova, undersöka i varv efter varv tills kroppen inte orkar längre.
Att bara vara är nåden men du kommer inte dit genom att lyssna på mindets eller andras sagor. Hopeless and hopeless har du väl märkt och det finns inget teaching som leder dit då din kropp måste knytas upp innan det Absoluta omfamnar dej. Det är ett energifenomen så kasta bort allt gammalt skräp du samlat på dej, men tyvärr är ditt sinne starkare än 1000 vakthundar.
Lyssna utan att förstå är bäst för redan nu finns du inte mer än tomten som också är en fantasifugur liksom Gud.
Ingenting blir kvar som uttrycker sig i allting och du är redan där men ser det inte.
Vänner försöker att säga det på YT men det går tyvärr inte. Intellektuellt visst men att leva med det som många andra är något annat. Du har aldrig gjort något fel då du inte har någon fri vilja och det som du tycker har en fri vilja är bara en drömfigur.
Endast det som alltid finns är verkligt och har många namn vilket är lika ointressant som vad veckodagen kallas. Du är det du är och så har det alltid varit och ingen finns på riktigt utanför det Absoluta som täcker allt. Bara den som hoppas och tror sig veta något kan tyckas ligga längre bort men så är det inte då porten står vidöppen hela tiden för alla.
Jag bara spekulerar från det jag hört många berätta om de sista 20 åren. Non Duality heter det och Tony Parsons är ingen ledare ellr lärare bara den som berättar det enklaste svaret på dina ev frågor om du vill veta hur allt hänger ihop. Inga sagor, svaret kommer i en one-liner och det är energin i det och inte logiken som träffar din fråga som poppar.
Jag ville veta och har nu inga fler frågor. Det behöver mogna och fler frågor dyker upp i början. Jag har inte ens betalt en krona för de svar jag fått genom att lyssna på andra då vi alla är lika i vår förvirring.
Skratten står som spön i backen när Toni bjuder på det som kommer ur hans mun helt spontant.
Är du mer intellektuell passar Jim bättre in kanske och flera damer är lika klara som de mogna gossarna. Partytime var det för mej att äntligen se att det Absloluta har alla svaren i tystnaden.