2022-02-18, 20:49
Medlem
Försöker läsa Andens Fenomenologi och tittar på en bra video om detta verk. Det föreläsaren, Cadell Last förklarar här är hur vår vetskap om ett koncept och konceptets varande går i en cirkulär rörelse (dialektisk). Jag försöker förstå lite mer om vad som menas med detta. Någon som förstår bättre?

https://youtu.be/Ok8EoGmW_VE?t=383
Citera
2022-02-18, 21:26
Medlem
Jag känner bara till koncept; vad menar han med ett koncepts varande?

I vilket fall så verkar det han börjar prata om på tidsstämpeln lite bak- och fram, gör det inte? Om vi tittar på det säkraste vi känner till, existensen själv, så är den väl enhetlig. Barnet kan inte skilja på sig själv och modern och omgivningen. Från den enheten tar våra intellekt, allt eftersom det utvecklas, och separerar ut fler och fler saker. Intellektet är ett cutting tool som Sadhguru brukar snacka om, vi vill ha ett skarpt intellekt.

Andlighet brukar i vilket fall handla om att genomskåda det här skuggspelet som intellektet spelar upp och hitta tillbaka till det enhetliga; som givetvis är "mitt framför näsan" eftersom det är det som intellektet delar upp. Det är därför det är lite av ett steg tillbaka mer än en strävan; all strävan sker åt andra hållet så att säga. Ju mindre vi strävar desto mindre filtrerar vi och desto mer tydligt är källan.

Så om jag ska tolka grafen välvilligt skulle jag väl säga nåt i stil med att vi, när vi tittar på massor av olika saker, till slut kan se det gemensamma som genomsyrar alla upplevelser.
Citera
2022-02-18, 21:39
Medlem
Aha, han pratar om någon slags dualitet. Jag och mitt vetande. Nå det har jag ingen koll på.

Du har säkert hört talas om egodöd. Jaget är en del av det som intellektet delar upp. Det finns ingen verklig uppdelning. Vilket är varför det inte finns kvar något "jag som är upplyst," om man slänger sig med såna termer.

Det är därifrån många paradoxer för oss sökare uppstår. Så länge det finns ett jag som söker så är man på fel spår. Hur ska man lösa det? Söka hårdare? Många föreslår faktiskt det. Inte för att det går att hitta nåt, men så man snabbare ska inse att det är så och varför.

Nå, det finns mycket skräp där ute, speciellt i den här kategorin, så var kritisk och tänk själv. "It’s your head on the block, it’s your clock that’s ticking."
Citera
2022-05-30, 15:05
Medlem
espiyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingedRyze
Försöker läsa Andens Fenomenologi och tittar på en bra video om detta verk. Det föreläsaren, Cadell Last förklarar här är hur vår vetskap om ett koncept och konceptets varande går i en cirkulär rörelse (dialektisk). Jag försöker förstå lite mer om vad som menas med detta. Någon som förstår bättre?

Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Jag känner bara till koncept; vad menar han med ett koncepts varande?

Hegel är supersvår.

Tes -> antites -> syntes kommer från Fichte. Hegel använder istället termerna abstraktion -> negation -> konkretion. Våra begrepp är alltså ett slags mental/andlig historia som på ett dynamiskt sätt liksom en pendel svänger mellan varandra. En idé introduceras och dess motsats negerar den, tills den får en konkretion i samhället. Socialdemokrati är väl en konkretion kan man säga. Kommunismen var ju antidemokratisk och emot privat kapitalägande. Socialdemokrati inkluderar båda dessa negationer och bildar en syntes av faktisk möjlig konkretion som har blivit vårt samhälle.
Citera
2022-06-02, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av espiye
Hegel är supersvår.

Tes -> antites -> syntes kommer från Fichte. Hegel använder istället termerna abstraktion -> negation -> konkretion. Våra begrepp är alltså ett slags mental/andlig historia som på ett dynamiskt sätt liksom en pendel svänger mellan varandra. En idé introduceras och dess motsats negerar den, tills den får en konkretion i samhället. Socialdemokrati är väl en konkretion kan man säga. Kommunismen var ju antidemokratisk och emot privat kapitalägande. Socialdemokrati inkluderar båda dessa negationer och bildar en syntes av faktisk möjlig konkretion som har blivit vårt samhälle.

Så ett koncepts "varande" är en "konkretion"? Typ som att frukten jag trycker in i käften är en instans av konceptet "äpple"?
Citera
2022-06-02, 15:18
Medlem
espiyes avatar
Citat:

Så ett koncepts "varande" är en "konkretion"? Typ som att frukten jag trycker in i käften är en instans av konceptet "äpple"?

Nej det du beskriv är platonism.

Hegel beskriver en rörelse av världsanden. Det finns en tidsanda som ständigt förändras. Det är både mentalt och institutionellt. Man kan säga att det finns en instabilitet i varje rörelse som gör att allt går framåt. Slutpunkten kallar han för det Absoluta.

Varje större folk har haft sin roll att spela. På Hegels tid menade han att det var tyskarnas tur. Vilket inte var så konstigt med tanke på hur högstående den kulturen var.
Citera
2022-06-02, 15:24
Medlem
espiyes avatar
Det underlättar att tänka på partipolitik. Tänk hur sverigedemokraterna kom fram. Dels tvingade det flera av de andra partierna att revidera sin invandringspolitik, och dels tvingar det SD att minska sin radikalitet.

Det finns någon slags logik i detta. Om SD är en tes, så är C en antites, en syntes kanske är på väg i nästa regering.

Tänk dig nu detta på allt som är kultur. Att allt är i ett samtal, en dialektik.
Citera
2022-06-03, 12:50
Medlem
espiyes avatar
Det hade varit bra om någon som verkligen kan Hegel kom in och svarade. Detta är vad jag vet, men jag vet inte om jag svarat på TS fråga särskilt bra.
Citera
2022-08-12, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av espiye
Det hade varit bra om någon som verkligen kan Hegel kom in och svarade. Detta är vad jag vet, men jag vet inte om jag svarat på TS fråga särskilt bra.

Det är det som gör Hegel så intresserant. Väldigt få verkar förstå honom på djupet.
Citera
2022-08-12, 15:57
Medlem
Citat:

Jag tror det handlar om att vi börjar på olika platser eller positioner, men allt eftersom tiden går når vi samma förståelse, "Absoluta idé

Cirkulär rörelsen förstår jag inte riktigt. Kan det vara att anden söker information som sedan integreras till vetande? En slags utforskning av världen och oss själva. (Jag har inte läst så mycket filosofi)
Senast redigerad av Alva-zin 2022-08-12 kl. 16:15.
Citera
2022-08-12, 17:54
Medlem
Citat:

Det är för enkelt att föstås då du redan blivit programmerad till att tro på ett liv i duality dvs valmöjligheter senare i livet.

Sinnet spiner runt då det anammat vad andra hjärntvättat dej med sedan ca 2 årsåldern. Innan var du fri, hade ingen indentitet och sedan dess har du kämpat på för att förstå var utgången till ditt hem är som du lämnade på mindets cirkuläla bana, runt, runt i ring.

Du är fast och troende som ett får för Det Absoluta bestämmer när porten öppnas och du kommer inte in förrän din personlighet slagits ut en vacker dag. Du blir nollad igen som barnet men sina erfarenheter finns med men ingen som äger dom. Mindet förtsätter snurra på men när du inte längre lyssnar så förtvinas mindet som är din hjärnas samlade erfarenheter och nu lika viktig som en sprattlande groda.

Det Absoluta, helheten, gud fullheten, tomheten är samma ord och dit vill du tillbaks till. Priset är din inbillade personlighet du vårdat så ömt då den givit dej så många hopp men aldrig levererat. För mindet kan inte leverera bara lova, undersöka i varv efter varv tills kroppen inte orkar längre.

Att bara vara är nåden men du kommer inte dit genom att lyssna på mindets eller andras sagor. Hopeless and hopeless har du väl märkt och det finns inget teaching som leder dit då din kropp måste knytas upp innan det Absoluta omfamnar dej. Det är ett energifenomen så kasta bort allt gammalt skräp du samlat på dej, men tyvärr är ditt sinne starkare än 1000 vakthundar.

Lyssna utan att förstå är bäst för redan nu finns du inte mer än tomten som också är en fantasifugur liksom Gud. Ingenting blir kvar som uttrycker sig i allting och du är redan där men ser det inte.

Vänner försöker att säga det på YT men det går tyvärr inte. Intellektuellt visst men att leva med det som många andra är något annat. Du har aldrig gjort något fel då du inte har någon fri vilja och det som du tycker har en fri vilja är bara en drömfigur.

Endast det som alltid finns är verkligt och har många namn vilket är lika ointressant som vad veckodagen kallas. Du är det du är och så har det alltid varit och ingen finns på riktigt utanför det Absoluta som täcker allt. Bara den som hoppas och tror sig veta något kan tyckas ligga längre bort men så är det inte då porten står vidöppen hela tiden för alla.

Jag bara spekulerar från det jag hört många berätta om de sista 20 åren. Non Duality heter det och Tony Parsons är ingen ledare ellr lärare bara den som berättar det enklaste svaret på dina ev frågor om du vill veta hur allt hänger ihop. Inga sagor, svaret kommer i en one-liner och det är energin i det och inte logiken som träffar din fråga som poppar.

Jag ville veta och har nu inga fler frågor. Det behöver mogna och fler frågor dyker upp i början. Jag har inte ens betalt en krona för de svar jag fått genom att lyssna på andra då vi alla är lika i vår förvirring.

Skratten står som spön i backen när Toni bjuder på det som kommer ur hans mun helt spontant.
Är du mer intellektuell passar Jim bättre in kanske och flera damer är lika klara som de mogna gossarna. Partytime var det för mej att äntligen se att det Absloluta har alla svaren i tystnaden.
Citera
2022-08-28, 20:42
Medlem
Citat:
Aha, han pratar om någon slags dualitet. Jag och mitt vetande. Nå det har jag ingen koll på.

Du har säkert hört talas om egodöd. Jaget är en del av det som intellektet delar upp. Det finns ingen verklig uppdelning. Vilket är varför det inte finns kvar något "jag som är upplyst," om man slänger sig med såna termer.

Det är därifrån många paradoxer för oss sökare uppstår. Så länge det finns ett jag som söker så är man på fel spår. Hur ska man lösa det? Söka hårdare? Många föreslår faktiskt det. Inte för att det går att hitta nåt, men så man snabbare ska inse att det är så och varför.

Nå, det finns mycket skräp där ute, speciellt i den här kategorin, så var kritisk och tänk själv. "It’s your head on the block, it’s your clock that’s ticking."

Kunskap är begränsad. Fantasi omfattar allt. "Imagination is more important than knowledge."
Försöker förstå hur Einstein menade... Att ju fler kunskaper, desto större blir sanningen och insikten? Har reflekterat på detta tidigare också. ​Att den som vet mycket inte nödvändigtvis är intelligent. Man kan vara sjukt smart utan en massa extra information i huvudet (och tvärtom).

Slutligen vill jag bara säga att detta är min tolkning. Jag kan ha fullt fel och det finns nog många olika + bra tolkningar av albert einstein´s mening!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in