Citat:
Ursprungligen postat av
Briascca
Jag tolkar det som att du är relativt ung (under 30 år), och då skulle jag sätta pensionssparandet på fonder. Skilj bostadsrättsparanade (som nog ligger inom 10 års sikt) och pensionen (som för dig torde ligga 40 år framåt) från varandra. Detsamma med nöjeskontot från reparationskontot. Så jag skulle välja olika sparformer för olika sparanden, kanske så här om man laborerar med 3000 kr sparande i månaden:
Pension-fond, 500 kr/mån = 6.000 om året = 240.000 efter 40 år (plus värdestegringen). De här pengarna rör du aldrig annat än vid en livskris.
Bostadsrätts-fond, 2000 kr/mån = 24.000 om året = 240.000 på 10 år (plus värdestegringen). Används som insats för bostadsrätt.
Reparationsfond, 250 kr/månad, sätt av tills det är 25.000 kronor. Används till reparation av mer långsiktig och förutsägbar art.
Nöjesfond - Ja där får man sätta av vad man tycker är viktigt. Nöjesfonden är en kontantfond.
Akut reparationsfond, alltid ha 20.000 kronor i kontanter på ett bankkonto, för akuta saker som trasig tvättmaskin, tandläkare, trasig cykel osv.
Mobiltelefonfond, sätt av pengar varje månad till en ny telefon. Om vi säger att en ny telefon kostar 7000 kronor och du vill ha en ny telefon vart 3:e år, så delar du 7' på 36 = du måste sätta av 194 kronor varje månad till din kommande telefon.
Genom att du har flera olika konton, med olika slags sparsyften, får du både koll och skiljer på olika slags sparande från varandra.
32 är jag.
Jag hade tänkt att spara ihop en 3-4 miljoner så att man har en ok månadsinkomst på äldre dagar, då prognosen idag är runt 15 000 före skatt. Kan jag då öka månadsinkomsten med ytterligare en 10-12 000 så att jag i varje fall har lika bra livskvalitet idag så är det det jag siktar på.
Enligt
https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/ bör jag ha runt 3,5 miljoner efter ISK-skatt, och 4% av det = 140 000, 140 000 / 12 = 11 666 i månaden
Sparandet lär ju gå upp med tiden, så det blir förmodligen mer om nu inte allt kraschar. Läste nånstans också att denna kalkylator räknar med inflation, så att det är 3,5 miljoners värde år 2060.
Bostadsrätt vet jag inte om jag vill ha riktigt, utan det är bara om. Är det dåligt att se det samma som pensionsparandet? Mindre chans att lägenheten ökar i värde än fonder?
Reparationskostnader har jag inga. Utom möjligtvis tvättmaskinen då men jag köpte den för två rödingar på Marketplace, så om den går sönder köper jag bara en ny, eller börjar använda tvättstugan igen. Jag har ingen bil eller moped, och bor i hyresrätt.