2022-02-16, 16:55
Medlem
aWiles1953s avatar
Läste på skatteverkets hemsida att träningsskor normalt är något som förmånsskattas.

Om man däremot skulle köpa några billigare joggers för runt 300-400 kr med motiveringen att du behöver sköna skor på jobbet, är det verkligen något de hade hakat upp sig på?
Citera
2022-02-16, 16:59
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aWiles1953
Läste på skatteverkets hemsida att träningsskor normalt är något som förmånsskattas.

Om man däremot skulle köpa några billigare joggers för runt 300-400 kr med motiveringen att du behöver sköna skor på jobbet, är det verkligen något de hade hakat upp sig på?

jag jobbar som hantverkare och hatar verkligen skyddsskor, köper bara sportskor som jag sen drar av momsen på.. aldrig varit problem på 6 år. köper 2-3 par om året
Citera
2022-02-16, 17:01
Medlem
aWiles1953s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
jag jobbar som hantverkare och hatar verkligen skyddsskor, köper bara sportskor som jag sen drar av momsen på.. aldrig varit problem på 6 år. köper 2-3 par om året
Ja tänker ju att det skulle vara löjligt om de skulle ifrågasätta en sådan sak, i vilket fall tack för svar!
Citera
2022-02-16, 17:05
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ja tänker ju att det skulle vara löjligt om de skulle ifrågasätta en sådan sak, i vilket fall tack för svar!

skulle du få och köpa massor av dyra märkessaker och dra det på företaget så lär det väl eventuellt ifrågasättas, men jag har köpt skor för mellan 300 och 1200:- på företaget utan att det sagts ett ljud.
Sedan drar jag iofs sällan av saker som eventuellt skulle kunna nyttjas privat.
Så håller man det snyggt så kommer ingen tycka det är konstigt.
Citera
2022-02-16, 17:05
Medlem
Citat:

Jag plockar också ut 2-3 par skor per år och det är både ”sportskor” och skyddsskor. Aldrig haft några problem med det. Har gjort detta i över tio år.
Citera
2022-02-16, 17:07
Medlem
Endast skyddskläder och möjligtvis profilkläder för företagare är avdragsgilla. Knappast en nyhet!

Allt går ju att dra av så länge man inte får revision på sig.
Senast redigerad av KamratBlue 2022-02-16 kl. 17:09.
Citera
2022-02-16, 17:14
Medlem
aWiles1953s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Endast skyddskläder och möjligtvis profilkläder för företagare är avdragsgilla. Knappast en nyhet!

Allt går ju att dra av så länge man inte får revision på sig.
I praktiken är det ju inte riktigt så byråkratiskt som på skatteverkets hemsida. Skatteverket vill ju exempelvis även att man ska förmånsbeskatta för den tid man använder sin företagsdator privat, vilket jag har svårt att se att många gör.
Citera
2022-02-16, 17:18
Medlem
aWiles1953s avatar
Citat:
skulle du få och köpa massor av dyra märkessaker och dra det på företaget så lär det väl eventuellt ifrågasättas, men jag har köpt skor för mellan 300 och 1200:- på företaget utan att det sagts ett ljud.
Sedan drar jag iofs sällan av saker som eventuellt skulle kunna nyttjas privat.
Så håller man det snyggt så kommer ingen tycka det är konstigt.
Nej precis, allt jag köper avses att användas i tjänsten
Citera
2022-02-16, 17:19
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
Jag plockar också ut 2-3 par skor per år och det är både ”sportskor” och skyddsskor. Aldrig haft några problem med det. Har gjort detta i över tio år.

Har någon av er haft en riktig skatterevision under den nämnda tidsperioden?
Citera
2022-02-16, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Har någon av er haft en riktig skatterevision under den nämnda tidsperioden?

Alla mina skor har jag plockat ut i samma butik. Alla har jag använt i jobbet oavsett vilken typ av sko det har varit. Skyddssko när det behövts och springsko eller sportsko när stålhätta inte varit ett krav. Jag har svårt att se att skatteverket skulle ha något problem med det.
Citera
2022-02-16, 17:34
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
Alla mina skor har jag plockat ut i samma butik. Alla har jag använt i jobbet oavsett vilken typ av sko det har varit. Skyddssko när det behövts och springsko eller sportsko när stålhätta inte varit ett krav. Jag har svårt att se att skatteverket skulle ha något problem med det.
Skatteverket skulle absolut ha problem med det, om de kände till det. Reglerna är väldigt tydliga här, om det man köper även kan användas när man inte jobbar, så ska det förmånsbeskattas.

Men ja, skattefusk är ofta väldigt enkelt att komma undan med.
Citera
2022-02-16, 17:38
Medlem
aWiles1953s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Skatteverket skulle absolut ha problem med det, om de kände till det. Reglerna är väldigt tydliga här, om det man köper även kan användas när man inte jobbar, så ska det förmånsbeskattas.

Men ja, skattefusk är ofta väldigt enkelt att komma undan med.
Tycker det är väldigt hårt att kalla det ”skattefusk”. Som tidigare nämnt i tråden tror jag att det till större del har med helheten att göra. Är det uppenbart att du systematiskt gör privata inköp blir det problem.

Tycker det kan jämföras lite med att köra 105 km/tim på en 100-väg. Alla gör det och det är knappast som om du kommer bli stannad för hastighetsöverträdelsen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in