• 1
  • 2
2022-02-16, 12:10
Medlem
NightWalker1s avatar
jag behöver en kabel på 25m för att det ska räcka hela vägen fram. för tillfället har jag kopplat ihop 3 kablar med 2 st skarvdon för att det ska räcka. problemet är att den ena kabeln inte har den där lilla splinten kvar i någon ände så kabeln åker ur skarvdonet om jag sätter i den i en kabelkanal. jag undrar om det spelar någon roll om jag köper cat 5, 6 eller någon annat sort för att det inte ska bli segt eller hacka?
vet inte vad jag har just nu för typ av kablar då jag inte ser skillnad på cat5 och 6 men jag kan ta bilder om det behövs
Citera
2022-02-16, 12:18
Medlem
BigFatCones avatar
Cat5e duger upp till 1000 Mbps.

Det står på kabeln vad det är för cat.
Citera
2022-02-16, 12:20
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Cat5e duger upp till 1000 Mbps.

Det står på kabeln vad det är för cat.
ok cool. varför ska man då ha cat6? kan man ens ha snabbare överföring än 1000 mbps i sverige?
Citera
2022-02-16, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
jag behöver en kabel på 25m för att det ska räcka hela vägen fram. för tillfället har jag kopplat ihop 3 kablar med 2 st skarvdon för att det ska räcka. problemet är att den ena kabeln inte har den där lilla splinten kvar i någon ände så kabeln åker ur skarvdonet om jag sätter i den i en kabelkanal. jag undrar om det spelar någon roll om jag köper cat 5, 6 eller någon annat sort för att det inte ska bli segt eller hacka?
vet inte vad jag har just nu för typ av kablar då jag inte ser skillnad på cat5 och 6 men jag kan ta bilder om det behövs

Skulle köpa en hel kabel istället för skarvor. Skarva är alltid bra att undvika om man kan. Kolla Clas Ohlsson, kollade Jula, men där var det 20 meter max vad jag såg.

Det är svårt att se skillnad på en kabel utan att öppna den, för att veta om det är en cat5, 5e eller 6. Cat7 har jag själv för lite erfarenhet av för att ens uttala mig om. Men det är mest den teoretiska maxhastigheten som skiljer de åt. Så skulle köpa en 5e eller 6 om jag vore du. Cat7 är väl mer för rena 10G nätverk, och det är ju inte så vanligt ändå i Sverige.

Dock påverkar kabeln mindre i ett nätverk för om det ska hacka eller inte, så det är inte riktigt där du ska lägga mest pengar så att säga.
Citera
2022-02-16, 12:22
Vilken katt du behöver beror ju på dina behov.

Ska du bara streama porr och kolla lite netflix samt fb
Då kan du plocka valfri katt.
Det kommer att fungera fint.

Om du ska driva en serverhall kanske du borde fundera på att uppgradera katten med sex
Citera
2022-02-16, 12:23
Köp lång kabel på netonnet eller kjell.
Dom har 100 meter
Citera
2022-02-16, 12:25
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
ok cool. varför ska man då ha cat6? kan man ens ha snabbare överföring än 1000 mbps i sverige?
Ja, det finns något som heter lokala nätverk också där hastigheterna utan problem kan överstiga 1 Gbps och det börjar bli vanligt med nätverkskort som klarar 1,5 Gbps.
Citera
2022-02-16, 12:30
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Skulle köpa en hel kabel istället för skarvor. Skarva är alltid bra att undvika om man kan. Kolla Clas Ohlsson, kollade Jula, men där var det 20 meter max vad jag såg.

Det är svårt att se skillnad på en kabel utan att öppna den, för att veta om det är en cat5, 5e eller 6. Cat7 har jag själv för lite erfarenhet av för att ens uttala mig om. Men det är mest den teoretiska maxhastigheten som skiljer de åt. Så skulle köpa en 5e eller 6 om jag vore du. Cat7 är väl mer för rena 10G nätverk, och det är ju inte så vanligt ändå i Sverige.

Dock påverkar kabeln mindre i ett nätverk för om det ska hacka eller inte, så det är inte riktigt där du ska lägga mest pengar så att säga.
precis, skarvat har jag bara gjort som tillfällig lösning. men har hittat 25m på biltema. cat5. clas är mycket dyrare på 25m då det är en cat6 istället.

Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Vilken katt du behöver beror ju på dina behov.

Ska du bara streama porr och kolla lite netflix samt fb
Då kan du plocka valfri katt.
Det kommer att fungera fint.

Om du ska driva en serverhall kanske du borde fundera på att uppgradera katten med sex

har en mediaspelare kopplad till mitt nätverk där jag streamar från datorn. sen har jag xbox 360 och en nas

Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Köp lång kabel på netonnet eller kjell.
Dom har 100 meter

jag behöver inte 100 m
Citera
2022-02-16, 12:33
Citat:
precis, skarvat har jag bara gjort som tillfällig lösning. men har hittat 25m på biltema. cat5. clas är mycket dyrare på 25m då det är en cat6 istället.

har en mediaspelare kopplad till mitt nätverk där jag streamar från datorn. sen har jag xbox 360 och en nas

jag behöver inte 100 m

Du kan köpa 50 meter också.

Nasse, kexlådan och porrstreaming funkar fint med en vanlig katt modell 5.

Det är en jävla fart i en sådan katt
Citera
2022-02-16, 12:37
Medlem
Popc0rns avatar
Amazon har betydligt modernare kablar än netonnet, rena stenåldern ju
Citera
2022-02-16, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popc0rn
Amazon har betydligt modernare kablar än netonnet, rena stenåldern ju

Rent skitsnack. En cat5e eller cat6 duger fint för ts. Det är fult av dig att försöka få ts att köpa en cat8.x när det är helt meningslöst i ts fall.
Citera
2022-02-16, 19:20
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Upp till 100m räcker utan att tappa signalstyrkan, över det kan du behöva en repeater. Cat5e och Cat6 är det du vill ha. Cat6 är skärmade vilket är viktigt i större datacenter och såna miljöer, inte för hemmabruk. Spelar ingen roll egentligen då det är billiga kablage.

Och nej, det är inte svårt att se, det står på kabeln, dessutom vet du ju vad du köper.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in