Citat:
Ursprungligen postat av
NightWalker1
jag behöver en kabel på 25m för att det ska räcka hela vägen fram. för tillfället har jag kopplat ihop 3 kablar med 2 st skarvdon för att det ska räcka. problemet är att den ena kabeln inte har den där lilla splinten kvar i någon ände så kabeln åker ur skarvdonet om jag sätter i den i en kabelkanal. jag undrar om det spelar någon roll om jag köper cat 5, 6 eller någon annat sort för att det inte ska bli segt eller hacka?
vet inte vad jag har just nu för typ av kablar då jag inte ser skillnad på cat5 och 6 men jag kan ta bilder om det behövs

Skulle köpa en hel kabel istället för skarvor. Skarva är alltid bra att undvika om man kan. Kolla Clas Ohlsson, kollade Jula, men där var det 20 meter max vad jag såg.
Det är svårt att se skillnad på en kabel utan att öppna den, för att veta om det är en cat5, 5e eller 6. Cat7 har jag själv för lite erfarenhet av för att ens uttala mig om. Men det är mest den teoretiska maxhastigheten som skiljer de åt. Så skulle köpa en 5e eller 6 om jag vore du. Cat7 är väl mer för rena 10G nätverk, och det är ju inte så vanligt ändå i Sverige.
Dock påverkar kabeln mindre i ett nätverk för om det ska hacka eller inte, så det är inte riktigt där du ska lägga mest pengar så att säga.