2022-02-16, 18:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
För att få 100% så måste din skrivare klara av utfallande A4, dvs. den måste klara av att skriva hela vägen ut till kanterna. Tror det är ytterst få om ens någon konsumentmodell som klarar av det.
Tror inte det är det primära problemet. Men du har helt klart rätt, att ytterst få konsumentskrivare kan skriva på hela arket. Så var det i alla fall med laserskrivare. Kanske bläckstråle kan mer?

Alltså, jag testade att skriva ut pdf i A4 på A5 (hade ingen A3-pdf), och dela upp så jag kunde få som ts vill med sitt A3 och på A4. Testade med virtuell skrivare.

Inte fan kunde jag få mer än första halvan av dokumentet... Tyckte jag testade alla inställningar och från diverse program.
Senast redigerad av constant 2022-02-16 kl. 18:55.
Citera
2022-02-16, 19:03
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Det hänger också på i vilket program PDF-filen är skapad, dvs. kommer den från program avsedd för layout (QuarkXpress, InDesign, etc.) eller något annat? Program avsedda för detta kan spara PDF-filen för prepress.

Vill minnas att Acrobat Pro har fler val än Acrobat Reader.
Citera
2022-02-16, 19:23
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tankerman
Hörrni, tack allesammans!

”Filmminiatyr” blev väldigt lyckat till sist. Det såg helt fel ut från början, eftersom Acrobat ville dela upp allt på fyra papper, men vid 97 % skala gick det att få ut det hyfsat. Hade hellre velat ha 100 % och att utskriften tog bort från mitten istället, för att få jämnare marginaler, men helheten blev fullt godkänd ändå.

Stort tack!
Va bra!
(det var exakt det jag menade med Poster och skalning i mitt inlägg ovan)
Citera
2022-02-16, 22:35
Medlem
tankermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
För att få 100% så måste din skrivare klara av utfallande A4, dvs. den måste klara av att skriva hela vägen ut till kanterna. Tror det är ytterst få om ens någon konsumentmodell som klarar av det.

Den hade inte behövt skriva ut i kanterna av pappret. Allt i mitten av A3:en var ju ändå bara marginaler utan innehåll så det hade egentligen kunnat tas bort. Men den möjligheten verkar inte finnas, så på utskriften blev det lite bredare marginaler än egentligen önskat.
Citera
2022-02-17, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tankerman
Den hade inte behövt skriva ut i kanterna av pappret. Allt i mitten av A3:en var ju ändå bara marginaler utan innehåll så det hade egentligen kunnat tas bort. Men den möjligheten verkar inte finnas, så på utskriften blev det lite bredare marginaler än egentligen önskat.

Man kan jobba i flera steg, och exempelvis först skriva ut en ny pdf med sidorna uppdelade, och sedan göra en utskrift där man zoomar sidorna som man vill ha dem. Men visst, ska man göra mycket ändringar är det bättre med något kraftfullare verktyg, eller allra helst jobba med det ursprungliga dokumentformatet som pdf:en genererades från.
Citera
2022-02-17, 13:33
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Jag förstår inte problemet...

För det 1:a är det din skrivares program/drivrutiner som avgör vilka utskrifter den klarar av..

För det andra så finns det (i alla de skrivare jag haft) alltid valet för "SKALNING" och väljer man då att skala till A4 så skalas A3 formatet ned till A4.. (prova att skala ned till 50% och se om den skriver ut på 2 A4-sidor)

Många skrivare har även stöd för "kantfri" utskrift OM man aktiverar det valet..

Om inte din skrivare klarar av dessa val så får du skriva ut hos någon som har en skrivare med dessa funktioner... Det är alltså SKRIVAREN, SKRIVARENS PROGRAM och SKRIVARENS DRIVRUTINER som ger dessa funktioner, inte Windows... Så mitt förslag är att kontrollera vilka val din skrivare har tillsammans med dess programvaror (som även installerar dess drivrutiner)...

Där någonstans bör du hitta en lösning
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2022-02-17 kl. 13:38.
Citera
2022-02-17, 13:37
Medlem
BrotherXIIs avatar
Förstår inte heller problemet och någon får gärna förklara det så en tvåårig höna förstår.

1. Välj utskriftsstorlek på pappret. (A4)
2. Skriv ut dokumentet (Som är i A3)

= Dokumentet skrivs ut på två A4-sidor.
Senast redigerad av BrotherXII 2022-02-17 kl. 13:41.
Citera
2022-02-17, 14:12
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Jag förstår inte problemet...
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Förstår inte heller problemet och någon får gärna förklara det så en tvåårig höna förstår.
Jag har en A4-pdf som jag vill skriva ut till 2 st A5.

Jag väljer utskrift på A5, stående utskrift, och jag väljer 100% utskrift, och då får jag ut den första sidan, inte den andra...

Har testat att skriva ut som pdf-fil, men det borde inte vara någon skillnad. Får helt enkelt bara ut första bladet, alltså ena delen av dokumentet.
Citera
2022-02-17, 14:28
Medlem
/Nisse_Hults avatar
fel
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2022-02-17 kl. 14:32.
Citera
2022-02-17, 14:31
Medlem
constants avatar
Citat:
När du nyktrat till ( )...
När du har nyktrat till så kanske du ser att jag inte är den som startade tråden.
Citat:
Och du! Aktivera förhandsgranskning så slipper du skriva ut femtioelva utskrifter i onödan!
Jag har förhandsgranskning, men har även testat att skriva ut som pdf-fil. Alltså som en fil. För att se om jag missat något.
Citera
2022-02-17, 14:32
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
När du har nyktrat till så kanske du ser att jag inte är den som startade tråden.
Jag noterade det...
Citera
2022-02-17, 15:55
Medlem
BrotherXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jag har en A4-pdf som jag vill skriva ut till 2 st A5.

Jag väljer utskrift på A5, stående utskrift, och jag väljer 100% utskrift, och då får jag ut den första sidan, inte den andra...

Har testat att skriva ut som pdf-fil, men det borde inte vara någon skillnad. Får helt enkelt bara ut första bladet, alltså ena delen av dokumentet.
Det är det här jag inte ser att det borde bli något problem med. Om du skriver ut på ett visst format så ska ”mängden” utskrift anpassa sig till det formatet. Alltså skriver du ut en A4:a på en A4:a så ska det bli en sida och skriver du ut på formatet A5 ska det bli två sidor. Utan att man behöver göra något alls. Utskriftstjänsten i operativsystemet ordnar detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in