• 1
  • 2
2022-02-15, 17:42
Medlem
tankermans avatar
Hej alla duktiga hackers,

Jag har en windowsdator som jag snart kommer kassera i ren frustration. Jag kan nämligen inte förstå hur jag ska göra för att skriva ut på A4.

Jag har fått ett PDF-dokument i A3, med två A4-sidor på varje ”uppslag”, men min skrivare kan bara skriva ut i A4. När jag försöker skriva ut blir det två A5 på varje sida, vilket förstås är för smått och åt fel håll.

Hur kan jag göra för att få en halv A3-sida på varje papper istället? Det skulle bli precis rätt storlek och håll.
Citera
2022-02-15, 17:56
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tankerman
Hur kan jag göra för att få en halv A3-sida på varje papper istället? Det skulle bli precis rätt storlek och håll.
Det borde fungera att se till att den skriver ut i 100%, men jag kan inte testa här...

Men om inte, kanske göra om dokumentet i ett bildbehandlingsprogram genom att klippa ut och klistra in i ett nytt A4-dokument?
Citera
2022-02-15, 18:03
Medlem
tankermans avatar
Jag är medveten om att det går att göra screenshots och klistra in i paint, men det känns bara för dumt och man tappar en hel del kvalitet.
Citera
2022-02-15, 18:04
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag är medveten om att det går att göra screenshots och klistra in i paint, men det känns bara för dumt och man tappar en hel del kvalitet.
Menade inte att du skulle göra en skärmdump, utan öppna bilden i ett bildbehandlingsprogram.

Du kan öppna pdf-filer i exempelvis GIMP. Ett himla jobb om du aldrig använt det programmet innan, men det finns säkert fler (enklare) fria alternativ där det fungerar.
Senast redigerad av constant 2022-02-15 kl. 18:08.
Citera
2022-02-15, 18:15
Medlem
NollFemNollFems avatar
Använder du "Poster"-alternativet?
Om inte, testa det och labba med skalningen (typ 96-93 %) samt överlappning.
https://community.adobe.com/t5/image...al?v=1.0&px=-1
Citera
2022-02-15, 23:39
Medlem
tankermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Använder du "Poster"-alternativet?
Om inte, testa det och labba med skalningen (typ 96-93 %) samt överlappning.
https://community.adobe.com/t5/image...al?v=1.0&px=-1

Jag är ute efter full storlek och vill inte förminska bilden. Bara att den skriver ut halva pdf:en på vardera pappret.

Men det verkar inte gå så får försöka hitta någon som har A3-skrivare och så får jag klippa pappret sedan.

Man hade trott att tekniken kommit längre, men tydligen verkar en gammal hederlig kopiator vara enda alternativet för detta.

Lite synd, eftersom originalformatet tycks vara A4.
Citera
2022-02-15, 23:40
Medlem
tankermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Menade inte att du skulle göra en skärmdump, utan öppna bilden i ett bildbehandlingsprogram.

Du kan öppna pdf-filer i exempelvis GIMP. Ett himla jobb om du aldrig använt det programmet innan, men det finns säkert fler (enklare) fria alternativ där det fungerar.

Oj nej jag kan inte såna program. Har bara Paint, utan försökte hitta rätt skrivarinställning. Men har förstått att det inte verkar vara möjligt att göra det jag vill med en data. Får hitta en kopiator istället.
Citera
2022-02-15, 23:45
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Jag är ute efter full storlek och vill inte förminska bilden. Bara att den skriver ut halva pdf:en på vardera pappret.

Skalningen (med några få procent, till 96% av ursprung) är för att fp med allt iom den totala ytan som skrivare kan skriva på 2st A4 är mindre än den på 1st A3.

Har du testat Poster-alternativet?
Citera
2022-02-16, 06:45
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Titta efter filminiatyr i Acrobat, där ska det finnas möjlighet att få ut A3 i 1:1 på en A4-skrivare.
Citera
2022-02-16, 07:38
Medlem
Citat:

Vill du skriva ut en del av en sida rent generellt så zoomar och flyttar du så du ser exakt det du vill ha, och väljer att skriva ut aktuell vy. Är det en vektorbaserad pdf ger det väldigt hög kvalitet.

Vill du dela pdf-sidor på flera pappersark på ett konsekvent sätt vid utskriften väljer du poster/affisch/banderoll, eller "Filmminiatyr" som det översatts till i vissa fall (känns ungefär lika bra som en del av Amazons översättningar).
Senast redigerad av mulpac 2022-02-16 kl. 07:40.
Citera
2022-02-16, 17:48
Medlem
tankermans avatar
Hörrni, tack allesammans!

”Filmminiatyr” blev väldigt lyckat till sist. Det såg helt fel ut från början, eftersom Acrobat ville dela upp allt på fyra papper, men vid 97 % skala gick det att få ut det hyfsat. Hade hellre velat ha 100 % och att utskriften tog bort från mitten istället, för att få jämnare marginaler, men helheten blev fullt godkänd ändå.

Stort tack!
Citera
2022-02-16, 18:47
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Hörrni, tack allesammans!

”Filmminiatyr” blev väldigt lyckat till sist. Det såg helt fel ut från början, eftersom Acrobat ville dela upp allt på fyra papper, men vid 97 % skala gick det att få ut det hyfsat. Hade hellre velat ha 100 % och att utskriften tog bort från mitten istället, för att få jämnare marginaler, men helheten blev fullt godkänd ändå.

Stort tack!

För att få 100% så måste din skrivare klara av utfallande A4, dvs. den måste klara av att skriva hela vägen ut till kanterna. Tror det är ytterst få om ens någon konsumentmodell som klarar av det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in