Citat:
Ursprungligen postat av
nordicwrath
Även Tobias Hübinette (forskare vid Karlstad Universitet) har gått ut med att samtliga rasistiska attacker mot honom som asiat är från icke-vita personer. Varför hatar icke-vita människor asiater? Var kommer detta hat ifrån? Är det asiaternas höga IQ som resulterar i avundsjuka och förakt? Är det för att de är småväxta och ses som lätta byten?
De enda sammanhangen där jag sett vita människor varit rasistiska mot asiatiska människor är när människor klankar ner på gubbars thai-fruar eller när vita kvinnor är svartsjuka mot asiatiska kvinnor pga deras utseende. Ärligt talat har jag bara sett vita människor av vänsterbakgrund uttala sig negativt mot asiater. Vita människor verkar generellt sätt tycka om asiater: de är intelligenta, hårt arbetande, fredliga och begår mindre brott per capita än vita människor (dvs en asiat från Tensta har mindre sannolikhet att begå brott än en svensk från Täby), det finns liksom ingen anledning till att tycka illa om dem, de är mer eller mindre mönstermedborgare.
Eftersom du nämner thai vågar jag nog påstå att de flesta från höger till vänster politiskt man som kvinna inte riktigt räknar in dem som representater av ditt generaliserade av gruppen Asiater som intelligenta. Hur många thai behärskar ens det Svenska språket eller talar begriplig Engelska ? Jag ser dem inte på landets universitetsutbildningar eller i andra lärosäten. Man skulle också kunna fundera på hur brottsstatistiken skulle se ut om det var lika olagligt att sälja sex som att köpa.
Sen har jag aldrig hört någon kvinna uttryckt någon form av avundsjuka över asiatiska kvinnors utseende. Svenska kvinnor brukar inte bedöma eller bry sig särskilt mycket om andra kvinnors utseende. Den typen av bedömning hittar man oftast hos män t ex på thaimassage guiden där utseendet verkar vara viktigare än själva bedömningen av massagen.
Sen har jag aldrig upplevt att varken män eller kvinnor i Sverige ser ner på thai kvinnorna, mer fundersam över varför deras män inte uppmuntrar dem att skaffa sig en utbildning och lära sig det Svenska språket bättre så att de kan framhäva den intelligens du pratar om på ett bättre sätt. Men då kanske inte deras sponsorer känner sig så manliga tänker jag.
Jag tror inte man kan generalisera hatbrott på det sättet eller rasism. En Asiat jag talat med från Korea hävdade bestämt att svarta stod längst ned i rang och menade att hon som Asiat var bättre. Min personliga åsikt är att Svenskar överlag om man bortser från en liten del extremister generellt inte tänker färg eller etnicitet på samma sätt som utlänningar som anser sig vara utsatta för hatbrott själva gör.