• 1
  • 2
2022-02-14, 13:48
Medlem
Silver.Swe.s avatar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/r...m-drar-mest-el

Det är tröttsam läsning när folk ska tipsa om hur man sparar på sina utgifter och därigenom har mer pengar kvar i slutet av varje månad. Länken ovan är ett praktexempel på ren och skär idioti. Att dela ut tips så som att Stänga av TVn helt istället för att sätta den i Standbyläge . Har man det så jävla knapert att de få kronorna i månaden Standbyläget drar så ska man omgående sälja sin TV.

Det här är givetvis bara toppen av ett isberg. Andra talande exempel är människor som hugger ved till förbannelse för att värma upp hushållet med. Visst, utgifterna kopplade till sparkontot blir klart lägre om man hämtar gratisved och hugger den själv kontra t.ex. luftvärmepump. Men den ackumulerade tiden som går åt att hugga all den här veden är hysterisk. Hade man istället extraknäckt några timmar varje vecka (med vad fan som helst) så hade den ökade inkomst gett en väsentligt högre summering vid månadsslutet kontra kostnadsbesparingen med att elda ved istället för att köra med luftvärmepumpen.

Man behöver inte heller räkna kronor och ören. Man kan räkna de få timmarna man har i livet med andra enheter, t.e.x. livskvalité. Vad vill jag få ut av livet? Är mitt mål att prompt släcka varenda lampa, ha så kallt som möjligt att jag måste ha tjocktröja på mig inomhus, alltid köpa den billigaste och äckligaste maten, hugga ved X antal timmar i veckan - för vad? För att kunna spendera de få insparade kronorna på? Resa till Thailand? Fan vet jag vad dessa människor gör.

Summa summaro - den som vill ha mer pengar på kontot i slutet av månad SKALL studera, skaffa bättre jobb och eller jobba mera. Så enkelt är det. Den ökade intäkten kommer alla dagar i veckan trumfa den ytterst blygsamma kostnadsbesparingen man gör på att spara in på elen, odla egna fucking morötter eller jag vet inte vad folk har för dilleidéer.

Tycker du det är roligt att odla eget och hugga ved? Fine, helt okej för mig. Hugg på. Men kom inte prata om mig om hur mycket pengar du sparar. Under tiden du huggit upp 1 m3 ved har jag jobbat X antal timmar extra och tjänat mer än vad du sparat in på flera månader. Sen kan jag luta mig tillbaka hemma och använda fjärrkontrollen till min TV istället för att springa runt som en analklåda och använda strömbrytaren bakpå TVn.....
Citera
2022-02-14, 14:02
Medlem
Håller helt med. Det mesta är småsummor. Hade en diskution kring ljusslingor och att man skulle ha timer på dem. Men börjar man räkna så tar det många år innan man har igen den hundring eller två som timern kostar.

Det som drar ström är uppvärmning om man har elburen sådan, annars tvätt och torktumling. TV och annat på standby är knappt mätbart.
Citera
2022-02-14, 14:05
Medlem
Ni anar inte hur rätt ni har.

Ekonomer kallar det alternativkostnad. Dvs vad är det avstår från när du snålar, är miljövänlig eller vad det nu handlar om. Till och med många företag lallar om "corporate social responsibility", när de istället borde fokusera på det de är bra på, vad som skapar värden för samhället i stort.
Citera
2022-02-14, 14:08
Medlem
tnems avatar
Har för mig att det finns något EU-direktiv som säger att apparater max få dra 0.5W i standby.
En Tv som står i stanby året runt kommer alltså förbruka ~4 kWh.
Citera
2022-02-14, 14:12
Vanliga svennar ska vara så fattiga att vi inte ens kan använda vår TV längre samtidigt blir miljonärerna och miljardärerna fler för varje dag som går.
Citera
2022-02-14, 14:32
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Vanliga svennar ska vara så fattiga att vi inte ens kan använda vår TV längre samtidigt blir miljonärerna och miljardärerna fler för varje dag som går.

Ska vara? Enligt?
Men ja - tesen är väl den att fler borde lägga fokus på att bli miljonär genom kapitalinkomst snarare än att acceptera sin nuvarande ekonomi och försöka bespara in på alla möjliga patetiska sätt. Att låta bli att spola i toaletten när man pissat kan ju vara en bra besparing? Att de luktar sate och blir smutsigt är sekundärt.
Citera
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Ekonomer kallar det alternativkostnad.
Ja, den hugade bör även läsa in sig på komparativa, eller relativa, fördelar och förstå hur detta enkelt kan appliceras på ens egna liv.

När folk förstår det här brukar det tändas ett ljus i dem som aldrig slocknar.

Sen finns det förstås inte sällan andra skäl en rent ekonomiska för varför någon odlar sina egna morötter.
Citera
Medlem
Du har helt rätt, om man bortser ifrån att de flesta människor inte kan öka sin inkomst på varken kort eller lång sikt, man har i vilket fall väldigt lite kontroll över den saken.
Däremot så kan de flesta lägga undan en del av sin inkomst för att på sikt få avkastning på kapitalet. Detta kommer garanterat fungera så länge marknaden och världsekonomin mår bra och fungerar som vanligt.
Citera
2022-02-14, 14:43
Medlem
nog väldigt få som kan öka sin inkomst på det viset...eller tror ni alla har yrken på kontor som går göra kariär på....om en klättrar uppåt så måste ju nån annan kliva tillbaka ett steg...eller skall alla bli shefer nu med
Citera
2022-02-14, 14:57
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
nog väldigt få som kan öka sin inkomst på det viset...eller tror ni alla har yrken på kontor som går göra kariär på....om en klättrar uppåt så måste ju nån annan kliva tillbaka ett steg...eller skall alla bli shefer nu med

Jag skulle vilja påstå att såvida du inte är lobotomerade så - jo, du kan absolut öka din inkomster genom att plugga, byta jobb och eller jobba mera. Men som sagt, den där första parentesen begränsar givetvis vissa i livet.
Citera
2022-02-14, 14:59
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akjrvkrv
Du har helt rätt, om man bortser ifrån att de flesta människor inte kan öka sin inkomst på varken kort eller lång sikt, man har i vilket fall väldigt lite kontroll över den saken.
Däremot så kan de flesta lägga undan en del av sin inkomst för att på sikt få avkastning på kapitalet. Detta kommer garanterat fungera så länge marknaden och världsekonomin mår bra och fungerar som vanligt.

Utav alla arbetsföra skulle jag påstå att det inte finns någon som inte kan öka sina inkomster genom att plugga upp sina betyg eller extraknäcka. Hur man ens kan ifrågasätta det tar jag som bevis varför vissa hellre står och hugger ved och stänger av TVn via strömbrytaren istället för att ta tag i sina liv - man är helt enkelt för jävla lat
No offence.
Citera
2022-02-14, 15:10
Ska du spara dig rik så är det framförallt boendekostnad, transporter och mat du kan bli rik på. I boendekostnad har du också el, värme,vatten. Annat är väl möjligen telefon,tv,data.

Dvs du måste spara på sådant du har återkommande ( månatliga) räkningar på.

Det man ska tänka på är att du betalar på skattade pengar. Vi behöver inte längre en bil. Inte ersätta heller med annat transportmedel. Vilket ger ca 5000kr mindre räkning per månad.
Då måste jag höja lön med ca 8000kr för att få samma effekt. Men det är som allt annat. Är det du tjänar på spara värt det ekonomiskt och välmåendemässigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in