• 1
  • 2
2022-02-14, 09:39
Medlem
Jag har precis fått upp ögonen för denna klenod och tänkte kolla lite här vad folk har för upplevelser av vapnet.

Går det få tag i hyfsat skick fortfarande?
Vad ligger priset på mellan tummen och pekfingret?

Kända nackdelar?

Tycker det verkar som en bössa med extremt hög precision och nästan ingen rekyl så har bestämt mig för att en sån ska jag ha till jakten!
Om ni vet någon som finns till salu så hojta!
Citera
2022-02-14, 11:59
Medlem
Ma kan handla dom för typ inga pengar alls, 500kr om man inte får dom.
varierande kvalitet på stålet men kör man med snälla laddningar så är det ingen fara men dom tål inte moderna jaktladdningar vad jag förstått

Tycker stocken är rätt hemsk men det e just ett gammalt gevär. skulle man ha ett sådant hade jag letat upp en modell 41 som var utvalda ex som sköt bra och placerades hos skarpskyttarna
Citera
2022-02-14, 12:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pointbreak
Ma kan handla dom för typ inga pengar alls, 500kr om man inte får dom.
varierande kvalitet på stålet men kör man med snälla laddningar så är det ingen fara men dom tål inte moderna jaktladdningar vad jag förstått

Tycker stocken är rätt hemsk men det e just ett gammalt gevär. skulle man ha ett sådant hade jag letat upp en modell 41 som var utvalda ex som sköt bra och placerades hos skarpskyttarna

Nu är det ju ingen som köper kommersiell ammunition till dem, utan man laddar själv
Citera
2022-02-14, 12:11
Medlem
Jag har skjutit ett otal tusentals skott med en den, aktivt som sportskytt, var med i FBU sedan 15 års ålder och jag är mycket aktiv jägare och jag skulle INTE köpa en för jakt.

Det är ett ok vapen men det finns så mycket bättre alternativ idag.
Krokig kolv gör skyttet marginellt, mycket frågor kring fabriksladdad jaktammo bla så frågan är varför du vill ha en just sådan?
Vilket är ditt användningsområde, dvs vad jagar du och var?

//u
Citera
2022-02-14, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidfjs
Jag har skjutit ett otal tusentals skott med en den, aktivt som sportskytt, var med i FBU sedan 15 års ålder och jag är mycket aktiv jägare och jag skulle INTE köpa en för jakt.

Det är ett ok vapen men det finns så mycket bättre alternativ idag.
Krokig kolv gör skyttet marginellt, mycket frågor kring fabriksladdad jaktammo bla så frågan är varför du vill ha en just sådan?
Vilket är ditt användningsområde, dvs vad jagar du och var?

//u
Vill ha det av flera anledningar, dels historian i vapnet, sen att det verkar skjuta väldigt bra, och inte minst att det verkar väldigt billigt!

Jag jagar nästan bara rådjur i dagsläget.
Och då ör det bocken eller sako 75 finnlighten som får följa med.
Är dock sugen på en bössa med öppna riktmedel! Verkar som att man kan sätta väldigt bra skott med lövning även på lite avstånd.
Citera
2022-02-14, 12:55
Medlem
sprithitlers avatar
Skjuter du snäll klass 2 ammunition och kan leva med ergonomin så är det väl ett alldeles utmärkt val. Kommer du att modifiera bössan för att passa dig så är de förmodligen bättre att köpa en modernare bössa i samma utmärkta kaliber men som är byggd för jakt från början.
Citera
2022-02-14, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
Skjuter du snäll klass 2 ammunition och kan leva med ergonomin så är det väl ett alldeles utmärkt val. Kommer du att modifiera bössan för att passa dig så är de förmodligen bättre att köpa en modernare bössa i samma utmärkta kaliber men som är byggd för jakt från början.
Efter mycket sökande runt på nätet känns min impulsiva mauser ide sämre och sämre!

Har ju min sako 75 finnlight men även att den skjuter riktigt bra så är det något med den som jag inte riktigt gillar, kan inte sätta fingret på det men ngt är det!

Kanske skulle testa en annan kaliber, 3006 är ju inte världsbäst för oss som inte laddar själva har jag läst mig till
Citera
2022-02-14, 13:02
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
Klass 2?
Bössan höll för tusentals skott "kron-ammunition".
Varför ska den då inte klara blyspets klass 1 ("älg-ammunition")?
Har moderna jaktpatronen fått så mycket högre laddning än kronans gamla helmantel?
Citera
2022-02-14, 13:05
Medlem
är det den dom hade i lumpen är jag impad....sköt guldmärket där å fick prispengar samt licenssökningstavla...inga justerbara sikten dock...jo med rätt verkyyg då.
Citera
2022-02-14, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Klass 2?
Bössan höll för tusentals skott "kron-ammunition".
Varför ska den då inte klara blyspets klass 1 ("älg-ammunition")?
Har moderna jaktpatronen fått så mycket högre laddning än kronans gamla helmantel?

Moderna är laddade lite hårdare för att klara klass 1 gränsen, vissa av dom gamla palalr inte trycket, har den sen gått rätt många tusen kronammo så finns ju risk för materialutmattnig sen innan.
Jag hade inte själv laddat fabriksammo i en sådan utan det skulle varit nerladdat om jag nu tunget skulle ha en
Citera
2022-02-14, 15:07
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pointbreak
Moderna är laddade lite hårdare för att klara klass 1 gränsen, vissa av dom gamla palalr inte trycket, har den sen gått rätt många tusen kronammo så finns ju risk för materialutmattnig sen innan.
Jag hade inte själv laddat fabriksammo i en sådan utan det skulle varit nerladdat om jag nu tunget skulle ha en
"Pallar inte trycket"?
På så sätt att en gammal Mauser-mekanism skulle komma baklänges och flytta kindbenet till oigenkänlighet?
Citera
2022-02-14, 15:35
Medlem
Hackenbush55s avatar
Mycket trevligt vapen att skjuta med och hög presision,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto