Citat:
Ursprungligen postat av
jjujju
SSRI, psykolog och terapi. Grunden till depression är ju oftast att man lever ett liv man inte vill leva/trivs med. Det är livsförändringar som gör att människan kan återfinna livsglädjen. Man måste finna roten till dom riktiga problemen, och det gör man antingen på egen hand eller tillsammans med en psykolog. Viktigt att pröva sig fram, finns psykologer som är bra och psykologer som inte bryr sig. Men det viktigaste är att man själv bryr sig och inte väntar på att en hjälte ska dyka upp och rädda en, för en sådan finns inte. Hjälten är du själv. Jag talar av erfarenhet!
Vem ska betala det?
Är det inte enklare att samla ihop lite pengar och åka på en egen semester istället?
Förstår vad du menar men det hade aldrig fungerat för då hade vem som helst velat ligga inlagd för att få åka på gratis semester.
Det är ditt egna val att gå hem till din egna bubbla istället för att lösa det som skaver. Trivs du inte där du bor? Flytta. Har du inget jobb? Skaffa ett, lösningar finns men det är få gånger folk faktiskt vill se dom. Vissa har det svårare än andra, speciellt om det ligger någon diagnos som asperger bakom, då finns det stöd och hjälp att få.
Det finns tyvärr många människor som arbetar inom psykiatrin som inte borde vara där.
Jag vill bara påpeka att dom vanligaste anledningarna till att människor blir deprimerade är arbetslöshet, vantrivs på sitt jobb, dåliga relationer, diagnoser, dödsfall, inga vänner, isolering, missbruk, trauman i barndom osv. Det mesta går att lösa (så att alla ni som läser och inte känner att det inte finns något hopp får ett nytt hopp). Man ska ta ett steg i taget i rätt riktning istället för att tänka på hur långt bort målet är.
Vill även påpeka att SSRI enbart är ett hjälpmedel på vägen, till att ge ork för att fixa sitt liv. Gör man ingenting och fortsätter sin vanliga livsstil och bara tar antidepressiva så är det som att springa i ett ekorrhjul. Inget händer, man kommer stå kvar på ruta 1. Det är ett hjälpmedel för att få ork, känna lite mer glädje och kunna ha kraften att fixa det som kraschat. Tycker att detta är en viktig detalj, då många tror att depressionen ska försvinna av sig själv med piller, det fungerar inte så. Depressionen kommer för att varna dig att du är på fel väg i livet, gör en förändring!
Du var väldigt självsäker i din text må jag säga. Nästan lite kall också i vissa delar.
Vill typ såga det du skriver lite vid fotknölarna, men tråden handlar inte om mig specifikt och då blir det svårare.
Men säg som ex att man utsatts för flertalet trauman som barn. Man vet mycket väl vad som föranlett sitt dåliga mående men ingen laglig medicin hjälper överhuvudtaget.. vad exakt finns det då som går att lösa?
Finns dom som reser sig upp om o om igen men blir alltid "nerslagna" igen.
Du tror alltså att det skulle vara dyrare för samhället att ha 2 retreat center i Sverige där psykologer avgör vilka som får skickas dit än att ha ofungerande människor som enbart kostar samhället antingen helt eller delvis eller i omgångar?
O det du skriver, att man ska försöka finna sig "en bra psykolog"... Det kan ju inte tolkas på annat sätt än att det inte handlar om utbildningen i sig som är det största posetiva, utan att man finner ett "band" till personen man talar med. För hade utbildningen i sig varit tillräcklig så hade det ju inte spelat någon roll vilken psykolog man än kommer till?
Känns som man har hakat upp sig på titel snarare än hjärta, utan det får man eftersöka / kämpa för att finna någon som har själv samtidigt som man inte ska hinna ge upp på vägen.
Jag förstår vart du vill komma och det du skriver är ändå viktigt då du lyckas ringa in de så kallade vanliga orsakerna. Men nej, jag tror inte det är lättare att samla ihop lite egna pengar själv för varje fattig individ som når dåligt. Utan det är ju här samhället bör hjälpa till då och inte bara låsa fast sig i ett heriakiskt system baserat utifrån titel vs patient samt vad som ska anses som lagligt medicin oavsett om det fungerar eller inte.
Jag delar inte din iskalla syn på saken, den är för kall, för enkel och för krävande mot den som redan mår så dåligt att den är villig att skada sig själv.
Men vi kan gå ett litet steg extra här nu då, låt oss säga barn som varit med om traumatiska händelser och därefter blivit omplacerade och även där behandlats dåligt.. vad är din enkla lösning på det? Är det som med flickan man låst in innanför en genomskinlig vägg som man har gjort med en i GBG tror jag det var. Är då alltså den bästa lösningen att låsa in personen tror du också eller ?
Det tror nämligen inte jag. Jag tror mer på att få bli inkluderat i en grupp alt klass som gör mer praktiska saker än teoretiska. Vad exakt finns det att "fixa" med barnet när det varken går att förstå för en utomstående eller ens greppbart i en närtid?
Det hela är inte så lätt som du verkar tro och får det att låta anser jag iallafall.
Du får gärna svara utifrån inkluderat med min andra tråd jag skrev
(FB) Finns det statestik över självmord hos fångar / fd fångar?
Tillägg; man skulle kunna låta dom får göra något mindre slags arbete som ändå kan hjälpa till att bidra för samhället.
Ex, städning utav miljö ( vandringsleder och liknande) Man kanske kan erbjuda staket reperation hos äldre rika som är villiga att betala en summa för det, eller få komma till ett soppkök och dela ut mat till andra behövande. Eller starta upp där man tar hand om djur.
Eller gå till äldreboenden och samtala med äldre.
Aa du fattar vad jag menar, lite HJÄRTA helt enkelt samt att faktiskt lyckas komma ifrån sin bubbla genom att få bli inkluderad i en grupp som utför praktiska saker tillsammans med andra som också mår liknande än hellre än att komma ut på en arbetsplats och bli mobbad för man inte är som dom andra där som mår bra.
Samtidigt som man kanske får lite extra hjälp med mer samlad information och tillgång till flera olika instanser, som ex studievägledning, samt lite andra förutsättningar för att komma loss om man har fastnat i ett låst läge.
En sak till; Det är jävligt fult att försöka skylla på missbruket eller bruket som man allt för ofta gör, både ute i samhället men framför allt inom vården.
Skulle vilja påstå att man då inte ser till HELA personen utan låter sitt hat samt rädsla lysa igenom.
Som jag redan erkänt så hade jag inte levt idag om det inte hade varit för Cannabisen. Och har blivit anklagad av en läkare att det berodde på mitt CB bruk. Fast det började jag med när jag var 22. Och det fans registrerat sen jag var 16 att jag mådde dåligt av andra orsaker, vilket hon såg också och erkände att hon såg när hon kollade extra i journalen. Men vidhöll ändå att allt berodde på mitt bruk. Det för mig var helt sinnesjukt ärligt talat!
Sen finns det kanske dom som har byggt upp ett beroende och fastnar och inte kommer loss med framför allt alkohol eller andra substanser. Det förnekar jag självklart inte. Men att man ända in i det sista ska lägga skulden på det ÄNDA som räddat livet på en gör ju att de är blir personligt som att den önskade en död.
Jag t ex har varit med om 5 trauman i mitt liv och då har jag inte räknat med alla åren utav mordförsök och misshandel ens.
Man blir faktiskt inte så glad över bemötandet och icke förståelsen utan hatet som lyser i ögonen på personen som man lyft sig i kragen och gått till för att få hjälp utav!