Citat:
Ursprungligen postat av
LostinDarkness
Ja till viss del? Men tror inte på det helt och hållet. Verktygen måste finnas där i samhället för att man ens ska kunna lyfta sig själv igen (för de flesta) som inte är rika då.
Det jag tänker främst på är nog miljöombyte. Oftast så har man fastnat i en bubbla som kanske inte ens går att ta sig ur rent ekonomiskt eller planmässigt.
Jag tror många hade blivit bra mycket mer hjälpa av t ex att få åka till något (kan ej stava ordet)- men typ retreat center där man måste följa ett aktivt program med aktiviteter. Antingen en överlevnads retreat i Norrland och eller till någon tropisk ö där man hittar på aktiviteter.
Men man är så låst på att få en självmords fokuserad person till att gå till en lokal inom 4väggar, tak o golv och sitta och prata med en vit rock och därefter knapra tabletter som läkaren påstår sig säga att detta fungerar efter en tid. Och sen får man gå hem till sin bubbla igen med några jämna mellanrum samtal med någon som kanske inte alls förstår en.
Det sist nämnda (att den ev inte alls kanske förstår en) är inte menat att skuldbelägga dom på något sätt, då de i grund och botten vill hjälpa personer.
Men det är skillnad mot att ev blivit lite mobbad i skolan för man var tjock som barn, emot att varit utsatt för mordförsök, tortering eller något annat starkt trauma av något slag eller möjligtvis flera trauman. Hur ska personen i vit rock ens kunna förstå smärtan inom en? Det är helt omöjligt vill jag påstå.
Varför finns det inga andra alternativ än psykologkontakt och tabletter?
(Lite off topic) var på psyk en gång där jag råkade se hur en kvinnlig skötare tvångsmatade en anorektiker. Hon stod och skrek och gapa och tog tag i nacken och tryckte in maten i munnen och drog henne i öronen och höll för nästa. Den situationen blev ju traumatisk för tjejen. Vi hamnade i rökrummet av en slump, hon stal min cigg därav som jag började prata med henne. Det slutade med att tjejen åt upp maten utan problem när dom tog henne tillbaka till tallriken igen. När dom upptäckte att vi var ensamma i rummet och dessutom pratade med varandra så blev dom förbannade på oss båda.
Man håller folk som mår dåligt ifrån varandra. Medans jag tror att i många fall så kan det säkert vara bättre tvärtom.
Varför envisas man med att köra i samma spår när det uppenbarligen inte går neråt konstant i statestiken?
Hej
Problemet är att i Sverige ska vi ge alla precis samma vård.
Ingen ska särbehandlas, alla ska få tillgång till exakt samma vård. Varken mer eller mindre.
Problemet är bara att människor är individer. Vad som kan vara lösningen för dig kan vara katastrofal för någon annan.
Alltså behövs specialanpassad hjälp på individnivå dygnet runt under precis så lång tid som det krävs för att få alla i Sverige friska från psykisk ohälsa.
Men det kan vi ju inte göra, det blir alldeles för dyrt.
Alltså låter vi alla få samtal en gång i veckan och piller och därmed ger vi alla samma vård så alla har lika stor chans att bli friska.
Vilket inte fungerar över huvud taget förutom i vissa enstaka fall för någon här och där.
Vad vi behöver är ett samhälle där folk bryr sig.
Hjälper andra på riktigt.
Om alla i Sverige såg det som sin livsuppgift att hjälpa en medmänniska varje dag.
Då skulle problemet försvinna.
Tänk dig att du är riktigt nere i en depression men du har tillgång till folk dygnet runt som vill prata med dig, frågar hur du mår.
Du skulle bli frisk på några månader till ett år.
Detta skulle vi kunna ordna om alla i hela Sverige hjälpte till, på riktigt.
Men som sagt folk i Sverige har mentaliteten att ”det är någon annans problem”.
Men om du vill dra ditt strå till stacken, prova att hjälpa en ny människa varje dag
Men bara om du känner att du vill det förstås