2022-02-13, 14:47
Medlem
Man brukar ju säga att alla celler byts ut efter ett visst antal år Vi förändras med åldern med nya erfarenheter. De enda cellerna som inte bytts ut är minnescellerna, men även minnen ändras och deformeras och över tid, så egentligen bytts allt ut i stort sett. Har man inte då dött?
Citera
2022-02-13, 14:52
Medlem
Nej, minnet har inget med att leva att göra. Så länge medvetandet finns lever du.
Citera
2022-02-13, 14:53
Nej inte förrän alla dina celler teoretiskt ruskas om så pass mycket att du förlorar ditt jag och i än större uträckning om du skulle förlora ditt medvetande permanent. Då är du bara en växt eller som en eld.
Citera
2022-02-13, 14:58
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Man brukar ju säga att alla celler byts ut efter ett visst antal år Vi förändras med åldern med nya erfarenheter. De enda cellerna som inte bytts ut är minnescellerna, men även minnen ändras och deformeras och över tid, så egentligen bytts allt ut i stort sett. Har man inte då dött?
Även minnesceller byts ut. Vid bytet överförs minnets kemiska substans till den nya cellen.
Citera
2022-02-13, 16:19
Medlem
VelvetReds avatar
När jag läste rubriken trodde jag tråden skulle handla om hur man upplever själva "dödsögonblicket" så att säga.
Citera
2022-02-13, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Även minnesceller byts ut. Vid bytet överförs minnets kemiska substans till den nya cellen.

Om alla celler bytts mot ut mot ett nytt så har man ju dött.

Två exakta tallrikar är inte samma tallrik eftersom de består av olika "celler" eller partiklar om vi ska använda den mer korrekta termen

En exakt kopia på mig är inte jag, då vi består av olika celler och partiklar. Om någon dödar kopian så dör inte jag då vi består av olika celler och partiklar. När alla celler och partiklar bytts ut har man dött.

Det som gör ett levande ting unikt är partikelkonfiguratione också den unika partikelmassan.
Senast redigerad av stroganof 2022-02-13 kl. 17:09.
Citera
2022-02-13, 17:12
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
När jag läste rubriken trodde jag tråden skulle handla om hur man upplever själva "dödsögonblicket" så att säga.

Då kan man säga att den fråga du var beredd att besvara, den dog, när du läste tråden. Och en ny föddes. Just så är det ju med människan ungefär varannan sekund. Man dör och föds igen......
Citera
2022-02-13, 17:17
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Om alla celler bytts mot ut mot ett nytt så har man ju dött.

Två exakta tallrikar är inte samma tallrik eftersom de består av olika "celler" eller partiklar om vi ska använda den mer korrekta termen

En exakt kopia på mig är inte jag, då vi består av olika celler och partiklar. Om någon dödar kopian så dör inte jag då vi består av olika celler och partiklar. När alla celler och partiklar bytts ut har man dött.

Det som gör ett levande ting unikt är partikelkonfiguratione också den unika partikelmassan.
En exakt kopia är samma sak som en kopia. Och en kopia av dig är också du. Ditt varande är mer än dina celler och kropp.
Citera
2022-02-15, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
En exakt kopia är samma sak som en kopia. Och en kopia av dig är också du. Ditt varande är mer än dina celler och kropp.

Nej en exakt kopia är inte du, eftersom kopian består av en annan partikelmassa.

I det omöjliga scenariot där kopian består av samma partikelmassa så hade jag dött när kopian dör. Men eftersom vi består av olika partikelmassor, så upplever jag inte det som kopian upplever. Det är därför jag säger att vi dör, när vår partikelmassa sakta byts ut allteftersom vi åldras
Senast redigerad av stroganof 2022-02-15 kl. 11:43.
Citera
2022-02-15, 14:23
Medlem
Se även
https://en.wikipedia.org/wiki/Ship_of_Theseus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in