2022-02-13, 09:17
Medlem
Isnatts avatar
Hej!
Min tomtmark är sluttande och ojämn och på vissa ställen blir vatten stående om det regnar kraftigt och på vintern blir där is som ligger kvar hela vintern och gör tomten farlig att gå på, det är lätt att trampa snett och på vintern slår man omkull.
Överlag är tomten ojämn och jag vill släta till några hundra kvm.
Hur gör jag det bäst? Beställa massa sand och jämna ut med och sen toppa med finjord och gräsfrön, eller bara ha ut tonvis med jord och sen gräsfrön?

Jag har även ett ställe där det är väldigt nertrampad gräsmatta, det är 'stampat jordgolv' i princip. Kommer aldrig bli gräs där igen på grund av att jag och djur går där dagligen, men vill få det fritt från klafs. Är det bästa att bara ösa ut grus där? Sand sen grus?
Arbetet kommer utföras för hand.
Citera
2022-02-13, 09:34
Medlem
MrRainess avatar
Du ska alltså dränera tomten? Hyr in en liten grävmaskin är mitt bästa tips att göra det för hand är oerhört tidskrävande. Posta gärna en bild på tomten så att vi får ett hum om hur det ser ut så kan du få ett mer utförligt svar om kostnad, tid och eventuellt pris.
Citera
2022-02-13, 09:45
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrRaines
Du ska alltså dränera tomten? Hyr in en liten grävmaskin är mitt bästa tips att göra det för hand är oerhört tidskrävande. Posta gärna en bild på tomten så att vi får ett hum om hur det ser ut så kan du få ett mer utförligt svar om kostnad, tid och eventuellt pris.
Jag har redan schaktat om på andra delar av tomten så vet på ett ungefär vad det kostar. Att hyra en maskin kanske kan vara nåt, klarar man få det bra om jag aldrig gjort det förut?
Jag hade tänkt beställa några storsäckar med det material jag behöver och ösa ut det.
Citera
2022-02-13, 09:53
Medlem
MrRainess avatar
Det bästa vore kanske att hyra in en kompetent maskinförare. Men med det sagt så kan man göra underverk om man inte har tummen mitt i handen s.a.s. Dessutom är det kul att ta sig an mindre projekt utan erfarenhet då man lär sig mycket genom att göra det. På youtube hittar du guider till det mesta idag. Sen är det inte jättesvårt att köra en liten grävare. Dock krävs det kanske en timme eller två tills du fått kläm på det! Lycka till.
Citera
2022-02-13, 11:54
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrRaines
Det bästa vore kanske att hyra in en kompetent maskinförare. Men med det sagt så kan man göra underverk om man inte har tummen mitt i handen s.a.s. Dessutom är det kul att ta sig an mindre projekt utan erfarenhet då man lär sig mycket genom att göra det. På youtube hittar du guider till det mesta idag. Sen är det inte jättesvårt att köra en liten grävare. Dock krävs det kanske en timme eller två tills du fått kläm på det! Lycka till.
Ja det vore det nog, tråkiga är bara kostnaden. Men kanske bättre det än att själv fördärva tomten ännu mer. Hade varit fint att göra det själv eftersom det är en så begränsad yta som ska göras iordning.
Citera
2022-02-13, 12:24
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hej!
Min tomtmark är sluttande och ojämn och på vissa ställen blir vatten stående om det regnar kraftigt och på vintern blir där is som ligger kvar hela vintern och gör tomten farlig att gå på, det är lätt att trampa snett och på vintern slår man omkull.
Överlag är tomten ojämn och jag vill släta till några hundra kvm.
Hur gör jag det bäst? Beställa massa sand och jämna ut med och sen toppa med finjord och gräsfrön, eller bara ha ut tonvis med jord och sen gräsfrön?

Jag har även ett ställe där det är väldigt nertrampad gräsmatta, det är 'stampat jordgolv' i princip. Kommer aldrig bli gräs där igen på grund av att jag och djur går där dagligen, men vill få det fritt från klafs. Är det bästa att bara ösa ut grus där? Sand sen grus?
Arbetet kommer utföras för hand.

För säkerhets skull kan du kontrollera om du behöver marklov.

https://www.boverket.se/sv/byggande/...-till/marklov/
Citera
2022-02-13, 12:38
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
För säkerhets skull kan du kontrollera om du behöver marklov.

https://www.boverket.se/sv/byggande/...-till/marklov/
Tror inte det kommer behövas, jag bor utanför planlagt område och gör jag det själv så kommer det inte bli några ändringar uppåt 50 cm.
OM man nu schaktar så att man fyller upp med mer än 50 cm utan att söka tillstånd, hur ska kommunens tjänstemän i efterhand vete hur mycket man ändrat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in