• 1
  • 2
2022-02-12, 13:16
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...e-lordagsoppet
Citat:
I september väckte bolagsledningen frågan om ändrade öppettider – eftersom det ”utifrån omvärldsförändringar i termer av exempelvis öppettider generellt och bolagets legitimitet finns behov av att i vissa butiker utöka öppettiderna på lördagar till senare än klockan 15.”

Ändringen skulle kräva ett riksdagsbeslut och Systembolaget ville därför att departementet skulle ta frågan till riksdagen.
Nej från departementet

Men förslaget fick kalla handen. Statssekreteraren Maja Fjaestad (S), en av socialminister Lena Hallengrens närmaste medarbetare, gjorde tydligt att förslaget inte var önskvärt eftersom det skulle öka tillgängligheten till alkohol.

Ledningen ville också låta hemleveranser ske även när butikerna är stängda, något som beskrevs som viktigt ”för att nå effektivitet och hållbarhet inom logistiken samt för att möta kundernas behov.”

I den frågan hade Systembolaget också gjort en så kallad legal analys för att försäkra sig om att det inte fanns några lagliga hinder.

Men även här blev det nej.

Moderaterna lär ju salivera nu. Gå till val på minskad invandring, ökad frihet och klimatomställning. Vad kan gå fel? https://www.youtube.com/watch?v=yOgfs0JeTLI
Citera
2022-02-12, 13:22
Medlem
Svettiga-babbars avatar
Sverige är FASCISTISKT.
Men fascism är ju fel?
Eller?
Cyklopernas land.
Citera
2022-02-12, 13:23
Medlem
S.O.Stolps avatar
Nej, vi bor i Sverige. Här SKA det vara svårt att få tag på alkohol.

Öka tillgängligheten till alkohol, tillåt mig småle.
Citera
2022-02-12, 13:32
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Vad kan gå fel?
Vänstern, har redan inför Kosackvalet i september skrämt upp Flocken vara livrädda för "Hotet ifrån Högern".

OnT: Vi tycker själva det vore trevligt kunna köpa en flaska lättvin klockan 17.45 en lördagsefermiddag men vi svenskar vill ju hellre vara under förmyndare.

Det som Europas övriga länder klarat av i mansåldrar att hantera, att vuxna en helgdagsafton vill kunna köpa en flaska vin till kvällsvarden, är mentalt fortsatt demoniserat av Den Röda Makten i vårt land.

Arma Sverige,
Citera
2022-02-12, 13:49
Medlem
IkeaMannen50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp

Svårt, i och med covidhysterin så såldes det ju sprit 70-80 % i matbutiker.
Citera
2022-02-12, 14:33
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Det går verkligen ihop med Systembolagets reklam där de vill banka in budskapet att de inte bryr sig om profit utan att de "tar ansvar".

Tittar sällan på TV men i åratal körde de den där reklamen med en sliskig säljnisse som skulle komma på sätt att öka Systembolagets försäljning, men där budskapet var att sånt bryr de sig inte om.
Citera
2022-02-12, 15:49
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp

Tillgängligheten är ju extremt hög vare sig systembolaget har lördagsöppet, kvällsöppet eller inte.

Den som vill supa sig full gör det oavsett SBs och regeringens bs om folkhälsoperspektiv. Varför är det så svårt för dem att erkänna det?
Citera
2022-02-12, 16:10
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Jag har naturligtvis ingen statistik utan kan bara gå til mig själv. Fredag/lördag handlar jag lite öl/vin och har i kylen utifall att och naturligtvis blir det så att jag är där och nallar lite för att det är lättlillgängligt. Hade jag behöva släpa mig ut en lördag e.m. de gånger jag fått oväntat besök bara för att det är tomt i kylen så hade jag inte druckit något alls när jag varit ensam men med nuvarande system dricker jag garanterat mera,
Citera
2022-02-12, 16:25
Medlem
Folket ska skyddas mot sig själv. Ty endast staten i form av Socialdemokraterna är myndiga att själv bestämma.
Citera
2022-02-12, 17:20
Medlem
avrogados avatar
Det är väl en behovsfråga?

Om de ser att många väljer att köa en lördag, sure do-it till 19:00 om det behövs.

De få gånger jag är på glasbanken är det i princip köfritt.
Jag handlar dock aldrig droger på en lördag...
Citera
2022-02-12, 18:18
Medlem
Vi var över till Umeå på en dagkryssning för ganska exakt två år sedan innan pandemin. Döm om vår förvåning när det visade sig att Systembolaget hade stängt redan 15:00 på en lördag. Vi hade tänkt köpa lådvin och utländsk "finöl" där för att det är billigare än i Finland. Nu missade vi det precis eftersom vi bestämde oss för att äta på restaurang först.
Senast redigerad av fantomsmurfen 2022-02-12 kl. 18:40.
Citera
2022-02-12, 18:26
Medlem
Systembolaget önskade naturligtvus inte göra det av välvilja utan för att förhindra att butiks-/gårdsförsäljning införs, något som på riktigt förändrar tillgången för fler än ett antal bekväma stockholmare. Bra med nej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in