• 1
  • 2
2022-02-19, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Nån Billig typ vanlig kvibille! Problemet med dem är som sagt att man aldrig riktigt vet vad man får. Ibland är de goda, ibland åker de i soppåsen.

Jävligt märkligt det där…

Jag kör själv på St Agur i mat, den är ju lite gjord för matlagning, som alla double-creamostar med relativt låg sälta och kryddighet.
Citera
2022-02-19, 14:12
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Jävligt märkligt det där…

Jag kör själv på St Agur i mat, den är ju lite gjord för matlagning, som alla double-creamostar med relativt låg sälta och kryddighet.

Jag tycker det är lite waste att köra st agur i matlagning, den som är så fin naturell! men man kanske ska testa. Kvibille grädd är ju lite rundare i smaken, funkar kanske bättre i matlagningen. men den är nästan aldrig blå nog.
Citera
2022-02-19, 14:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag tycker det är lite waste att köra st agur i matlagning, den som är så fin naturell! men man kanske ska testa. Kvibille grädd är ju lite rundare i smaken, funkar kanske bättre i matlagningen. men den är nästan aldrig blå nog.

Jafan testa.
Det är ju ingen lyxost direkt.
Fördelen med SA i matlagning är ju den låga sältan, milda kryddigheten, elegansen och double-creamigheten.
Det är en jäklig bra matädelost då lvriga smaker är lätta att ”styra”, ädelost kan ju vara lite bråkig i mat annars.
Citera
2022-02-23, 19:27
Medlem
Blue cheese dip är ju bara för gott.. men jag saknar ett bra recept. Att bara mosa ned i gräddfil créme fraîche och eller majjo?? Vet ni?
Citera
2022-02-23, 19:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Soldanella
Blue cheese dip är ju bara för gott.. men jag saknar ett bra recept. Att bara mosa ned i gräddfil créme fraîche och eller majjo?? Vet ni?

Precis så.
Mosa ner ädelost i CF och majjo.
Lite citron, salt och peppar.

That’s it.
Citera
2022-04-14, 10:00
Medlem
jjujjus avatar
Vad är godast? Gorgonzola eller ädelost?!

Tänkte göra en kall pasta”sallad” av penne, vill att det ska vara kletigt och gott men vilken kör jag på?!

Åt detta på en studentfest en gång och det var ju svingott men vet inte vilken ost det var? Hjälp!
Citera
2022-04-14, 10:04
Bannlyst
Man kan även fylla filéer med goda mögelostar och örter och köra i ugn.
Citera
2022-04-14, 18:23
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Vad är godast? Gorgonzola eller ädelost?!

Tänkte göra en kall pasta”sallad” av penne, vill att det ska vara kletigt och gott men vilken kör jag på?!

Åt detta på en studentfest en gång och det var ju svingott men vet inte vilken ost det var? Hjälp!

Gorgonzola tenderar ju att vara väldigt krämig så det blir ju garanterat "kletigt". Om du kör typ Kvibille så får du en smuligare textur. Kom ihåg att ostarna kommer till sin rätta när de är rumstempererade.
Citera
2022-04-16, 00:20
Medlem
Mjälls avatar
Ha i grönpeppar, det är pro

Lite dragon, kanske sherryvinäger

Genialisk rubrik förresten, tänkte du på det eller kom det bara?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in