Citat:
Ursprungligen postat av
Speedballer
Jag är inte riktigt där när det kommer till mögelost men skulle vilja lära mig mer om hur man använder det i matlagning och sådär. Bara att smälta ner det i en gräddsås är riktigt nice. Vad brukar ni använda denna i för rätter och vad köper ni för sort? Tänkte göra någon proper rätt med mögelost efter min galanta kassler med ananas.
Kom med recept och andra tips på hur vi ordnar upp min relation med mögelosten. Känner mig väldigt kultiverad som vill veta mer om detta.
St Agur är den bästa ädelosten till matlagning, den kör jag alltid både hemma och i jobbsammanhang.
St Agur ger en lite lyxigare, krämigare och elegantare känsla än dom svårtyglade gorgonzola och roquefort.
Ska man använda roq. eller gorg. ska man veta vad man håller på med - båda dessa är bråkiga och kan lätt bli vassa och ta över skiten helt.
Vanlig gräddel är isåfall ett bättre val.
Men jag kör nästan alltid på St Agur.
Tips på en mycket enkel sås där osten får spela förstafiolen, och en bra grund för att experimentera loss:
St Agur
Hyfsat krallig oxfond
Vispgrädde
Creme fraiche
Gräslök
Koka upp grädde/cf och fond.
Smula ner St Agur.
Red med vetemjöl eller maizena om du vill ha en tjockare sås och damma i rejält med finskuren gräslök.
Nymalen svartpeppar såklart.
Grym, och väldigt amerikanskenkel sås till en grillad/stekt köttbit eller kyckling.
Utifrån detta kan du experimetera vidare med worschestershire, dijonsenap, färska örter, gelé, sardeller, bacon osv.