• 1
  • 2
2022-02-11, 23:25
Medlem
Speedballers avatar
Jag är inte riktigt där när det kommer till mögelost men skulle vilja lära mig mer om hur man använder det i matlagning och sådär. Bara att smälta ner det i en gräddsås är riktigt nice. Vad brukar ni använda denna i för rätter och vad köper ni för sort? Tänkte göra någon proper rätt med mögelost efter min galanta kassler med ananas.

Kom med recept och andra tips på hur vi ordnar upp min relation med mögelosten. Känner mig väldigt kultiverad som vill veta mer om detta.
Citera
2022-02-11, 23:32
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speedballer
Jag är inte riktigt där när det kommer till mögelost men skulle vilja lära mig mer om hur man använder det i matlagning och sådär. Bara att smälta ner det i en gräddsås är riktigt nice. Vad brukar ni använda denna i för rätter och vad köper ni för sort? Tänkte göra någon proper rätt med mögelost efter min galanta kassler med ananas.

Kom med recept och andra tips på hur vi ordnar upp min relation med mögelosten. Känner mig väldigt kultiverad som vill veta mer om detta.
Gorgonzola sås så klart mmmm satans gott.
Många varianter men en simpel.
Tag gärna ett par olika sorters Gorgonzola alltså som befinner sig i olika mognadsstadier . Från
väldigt mogna till mer färska . Först lite mycket finhackad schalottenlök och lite dito vitlök
som får sakta bli glansiga i smör bara något litet vitpeppar med kvarnen på. Därefter ilägges
ostarna och täckes med riktigt fin vispgrädde , låt det sakta smälta ej koka.
Det kan stå och mogna någon timme därefter silas det hela och är i princip klart. Gott till
oxfile grönsaker pasta svamp mm mm entrecote mm lax .
Citera
2022-02-12, 00:13
Medlem
peergs avatar
Kycklingpanna med mögelost och rosépeppar:

4 portioner

Kycklingbröst
mögelost
Grädde
Salt
Peppar
Hel rosépeppar
Ris
Ev. kinesisk soja

Börja med 4 st kycklingfiléer, antingen färska eller frysta och ordentligt tinade.

Tag en bit hård mögelost, t.ex. danablu. Skär ett snitt i kycklingbrösten på tvären så det uppstår en liten ficka att stoppa goda saker i.

Stoppa i rimlig mängd ost i varje kycklingbröst. Spara lite till såsen. Stäng kycklingbrösten med tandpetare eller stektråd.

Stek på de fyllda kycklingbrösten så de får fin färg på utsidan.

Sänk värmen och tillsätt en trea grädde + den ost som inte fick plats i kycklingen. Låt puttra tills kycklingen är färdig. Smaksätt med salt och peppar (tänk på att osten är salt) + färskmalen rosépeppar att avsluta med. Tycker du det behöver kan du också smaksätta med lite kinesisk soja.

Servera med ris och valfria grönsaker. Ta bort eventuella pinnar eller tråd innan servering.
Senast redigerad av peerg 2022-02-12 kl. 00:18.
Citera
2022-02-12, 00:32
Medlem
Roquefort mögelost är godast imo.
Citera
2022-02-12, 00:52
Medlem
Andersdamaans avatar
Gorgonzolaspäckad oxfilé är ju en klassiker! Gott som faen! Här ett recept:
https://www.koket.se/krister___aland...spackad_oxfile
Citera
2022-02-12, 09:41
Medlem
Parisarens avatar
Givetvis som sas till biff eller pasta. Används aven med fordel pa burgare. Men aven enbart med bra bröd eller smulad i en sallad.

For mig finns det 4 mögelostar som sticker ut:

-Roquefort (FRA)
-Gorgonzola (ITA)
-Bleu d'Auvergne (FRA)
-Stilton (UK)
Citera
2022-02-12, 11:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Speedballer

St Agur är den bästa ädelosten till matlagning, den kör jag alltid både hemma och i jobbsammanhang.
St Agur ger en lite lyxigare, krämigare och elegantare känsla än dom svårtyglade gorgonzola och roquefort.
Ska man använda roq. eller gorg. ska man veta vad man håller på med - båda dessa är bråkiga och kan lätt bli vassa och ta över skiten helt.
Vanlig gräddel är isåfall ett bättre val.

Men jag kör nästan alltid på St Agur.

Tips på en mycket enkel sås där osten får spela förstafiolen, och en bra grund för att experimentera loss:

St Agur
Hyfsat krallig oxfond
Vispgrädde
Creme fraiche
Gräslök

Koka upp grädde/cf och fond.
Smula ner St Agur.
Red med vetemjöl eller maizena om du vill ha en tjockare sås och damma i rejält med finskuren gräslök.
Nymalen svartpeppar såklart.

Grym, och väldigt amerikanskenkel sås till en grillad/stekt köttbit eller kyckling.

Utifrån detta kan du experimetera vidare med worschestershire, dijonsenap, färska örter, gelé, sardeller, bacon osv.
Citera
2022-02-16, 03:32
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
St Agur ger en lite lyxigare, krämigare och elegantare känsla än dom svårtyglade gorgonzola och roquefort.
Ska man använda roq. eller gorg. ska man veta vad man håller på med - båda dessa är bråkiga och kan lätt bli vassa och ta över skiten helt.
Vanlig gräddädel är isåfall ett bättre val.

Instämmer helt här. Roquefort och Gorgonzola (för att inte tala om Stilton) gör sig bäst på egen hand. Gorgon platsar bra i en del matlagning, men det funkar ofta bättre med något enklare om det ska röras ner i någon sås eller så. (På samma sätt som att man inte behöver använda ett 500-kronorsvin till sin vitvinssås, den blir i regel inte ens bättre av det. Om man inte har jävligt bra koll på vad man gör.)
Citera
2022-02-16, 07:21
Medlem
448s avatar
Kör kvibilleostar , förra året runt jul reades det ut för nollpris , överproduktion p.g.a corona.

Hel låda som jag frös in , 20kg nått.

Typ 2 spänn osten betalade jag - fan gratis

Har la 5 kg kvar , ska kolla om den sista högen är gångbar fortfarande.

Blir ju smulig efter infrysning men funkar bra för matlagning som pastasås , kan ju härsknat - lägger upp nån dag.

Ska blindtesta på ett offer med mat på ny ost och dessa 1 år infrysta för o få betyg med kvalite
Citera
2022-02-19, 07:06
Medlem
carminaburanas avatar
St. A ur äter jag rå. Cambozolaär en vit/blå hybrid, jag gillar. Morbier är en hårdost som också har en liten sträng. Kvibille grädd, men de är så inkonsekventa i smak, ena dan äter man en asgod, nästa smakar skit.

Jag avskyr "grusig" blåmögelost.
Citera
2022-02-19, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
St. A ur äter jag rå. Cambozolaär en vit/blå hybrid, jag gillar. Morbier är en hårdost som också har en liten sträng. Kvibille grädd, men de är så inkonsekventa i smak, ena dan äter man en asgod, nästa smakar skit.

Jag avskyr "grusig" blåmögelost.

Vilken tycker du är bäst till matlagning?
Citera
2022-02-19, 12:56
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Vilken tycker du är bäst till matlagning?

Nån Billig typ vanlig kvibille! Problemet med dem är som sagt att man aldrig riktigt vet vad man får. Ibland är de goda, ibland åker de i soppåsen.
Senast redigerad av carminaburana 2022-02-19 kl. 13:26.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in