2022-02-13, 20:07
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feverilex
Ja, Ryssland tog de dock. Och blandade friskt. Därför Ryssar nu är mutts likt amerikaner.

Så enkelt var det inte. Ryssland var en ganska svår undersåte för mongolerna med många uppror. Gissningsvis var den här perioden ganska präglande på ryssarnas mentalitet. De var tvungna att säga en sak och kanske göra en annan, ofta med både deras egna och sina barns familjemedlemmars liv som insats.
2022-02-13, 20:09
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Har de blivit 130 000 bara sedan igår?
Ja, inte nog med att du friserar siffrorna så är du blind på ena ögat.

Gärna 50 000 amerikanska soldater enbart i Japan och 800 amerikanska baser runt om i världen, men fy för 100 000 ryska soldater i Ryssland. Din kognitiva förmåga direktkvalificerar dig för ett livslångt medlemskap i Miljöpartiet.

Att du är oförmögen att se några problem med vad Ryssland gjorde 2014, Rysslands retorik de senaste veckorna och militär upptrappning vid Ukrainas gräns och i Belaus kan jag inte göra något åt.
2022-02-13, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ja racet Kina-USA är intressant.

Kan USA inte slå ut Kina i den kommande lågkonjunkturen är nog världsordningen ändrad.
Jag är rätt säker på att bollen är i rullning, droppen vart när man stoppade exporten av inte bara vissa komponenter utan även verktyg som använda för att konstruera komponenter.

Nu vet Kina precis som Ryssland att man inte kan lita på USA som handelspartner, jag tror aldrig att dom kommer att komma tillbaka till USA mer än på saker som USA är billigare på.

Däremot kommer väst att på sikt börja nyttja kinesiska verktyg om nu inte USA försöker använda samma kort som NS2, men troligtvis så kommer Europa då att säga stopp till USA.
2022-02-13, 20:12
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Finns ingen logik bakom det. USAs industriella kapacitet översteg Sovjetunionens kraftigt i slutet av WW2. De levererade ju t.o.m. materiell till Sovjet för att hjälpa dem att vinna över Tyskarna under kriget.

Ja men det betyder inte att Ryssland inte hade kunnat bygga fler fabriker. Det "Geographical Pivot of History" bygger på är att mer än 50% av världens kända naturtillgångar befinner sig i Asien. Kontrollerar man naturtillgångarna kontrollerar man världen. Det här var alltså år 1904 vilket betyder att det inte fanns saker som kärnvapen som ändrade förutsättningarna men faktum kvarstår att Ryssland har potential att ta över världen även om de inte är i närheten av det just nu och antagligen inte kommer göra det heller. Däremot finns det enorm potential i det vakum om uppstår när Ryssland försvinner och om ex. Kina tar över så är det extra problematiskt för oss alla för då äger Kina betydligt mer än 50% av alla kända naturtillgångar på planeten.
2022-02-13, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Kolla den här föreläsningen om Ukraina!
John Mearsheimer är professor i realpolitik.
Allt du behöver veta på bara några minuter.

Vad han säger i korthet:

NATO och EU har skapat konflikten som egentligen är helt meningslös,

Väst ser sig som så goda att det kan bara vara Rysslands fel.

Ryssland kommer aldrig att invadera Ukraina men kommer att förstöra Ukraina på andra sätt om konflikten fortgår.

Det räcker att se/ lyssna lite från 23:00.

Professor John Mearsheimer.
https://youtu.be/JrMiSQAGOS4

Notera året för föreläsningen!
Fel, han är professor i statskunskap. Och har skrivit böcker som "The Israel Lobby and U.S. Foreign Policy"
2022-02-13, 20:13
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Skillnaden är väl att de flesta här i Europa skiter i Taiwan. Det är trots allt ganska svårt att propagera för att Sverige eller Finland ska bli medlemmar i NATO för att Kina hotar Taiwan.

Lite OT, men jag oroar mig mycket mer över Taiwan. En konflikt där skulle påverka hela hightechindustrin enormt och riskera att utlösa en enorm ekonomisk kris, på ett helt annat sätt än Ukraina, som trots allt är ett europeiskt u-land.

Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Utan att gå "all in foliehatt" har jag en känsla av att åtminstone vissa av de som ständigt varnar för "det ryska hotet" motiveras mer av en önskan om NATO-medlemskap än av någon genuin omsorg om Ukraina.

Jag är väl helt klart en sån som varnar för ryssen men samtidigt inte vill gå med i NATO. Tror många konservativa och SD-are är av samma skrot och korn.

Om ryssen anser att något ska göras åt den geopolitiska situationen på allvar, och inte nöjer sig med de proxykrig de bedrivit de senare åren (som svar på amerikanska geopolitiska proxykrig, måste tilläggas) så ligger baltstaterna och Sverige illa till. Men Ukraina (och Moldavien) ligger sämst till förstås.
Medlem
Stones avatar
Jag ser fram emot att Ukraina tackar nej till krigsgalna NATO. De borde odla bra relationer med Europa och Ryssland. Krim hör till Ryssland så det kan vi alla acceptera.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Den 18 Februari (om en vecka, i skrivande stund) vet vi med säkerhet om amerikanarna och svensk mainstream-media snackar skit!

För femtielfte gången, en förutsägelse om att Ryssland skulle anfalla Ukraina.
Dags att vi följer upp nu, för det har varit "nästa vecka" i två månader minst nu! Börjar bli tjatigt!

Ja, ja Washington! Vi VET att ni vill att vi ska vara rädda för Ryssland och gå med i NATO. Got the message!

Ryssland trollar så in i helskotta just nu. Uppenbarligen är Putin rejält förbannad över att USA trappar upp och krigshetsar in vid Rysslands gräns. Men Ryssland vill inte ha Ukraina, eller något annat land som inte vill vara ryskt (Ukraina är splittrat i den frågan - dessutom är det ekonomiskt eftersatt och Rysslad behöver INTE mer land).

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/uppgifter-da-kommer-ryssland-att-invadera/

Vad är det här för tramsinlägg?

”Det har varit nästa vecka i månader” - vilka sidor hänger du på för att ha tagit del av sådana påståenden? Inget jag sett.

” Ja, ja Washington! Vi VET att ni vill att vi ska vara rädda för Ryssland och gå med i NATO. ”

Skulle USAs varningar vara riktade mot Sverige? Vad grundar du det på?

Vad är det Ryssland ”trollar” om? Så du menar att de mobiliserat 100 000 man till Ukrainas gräns och låter soldaterna sova i lervälling och genomför truppförflyttningar för åtskilliga tiotals miljoner för att ”trolla”?

Det är Ryssland som krigshetsar och allt påstående om att Nato gör det är desinformation enligt vanligt ryskt manér, helt enligt handboken. Om Ryssland på riktigt var hotade skulle de inte flytta trupp FRÅN Natos gränser till Ukraina.
2022-02-13, 20:16
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja men det betyder inte att Ryssland inte hade kunnat bygga fler fabriker. Det "Geographical Pivot of History" bygger på är att mer än 50% av världens kända naturtillgångar befinner sig i Asien. Kontrollerar man naturtillgångarna kontrollerar man världen. Det här var alltså år 1904 vilket betyder att det inte fanns saker som kärnvapen som ändrade förutsättningarna men faktum kvarstår att Ryssland har potential att ta över världen även om de inte är i närheten av det just nu och antagligen inte kommer göra det heller. Däremot finns det enorm potential i det vakum om uppstår när Ryssland försvinner och om ex. Kina tar över så är det extra problematiskt för oss alla för då äger Kina betydligt mer än 50% av alla kända naturtillgångar på planeten.

Men det är bara ett fåtal naturtillgångar som bara finns på ett geografiskt ställe och det går oftast att hitta alternativ. Jag förstår inte varför naturtillgångar ensamt skulle vara en nyckel för att kunna ta över världen. Ett av Sovjets problem var att de hela tiden överproducerade råvaror och underproducerade förädlade produkter fastän de hela tiden försökte ändra på det.
2022-02-13, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brandmannen-vk
Ukrainas försvarsminister. Rekommenderar följa kontot för fler uppdateringar.

https://www.facebook.com/reznikovoleksii

"Försvarshjälp från US. 180 ton ammunition till Ukrainas försvarsmakt!" (2 timmar sedan)

"Stingers - 12-13 februari till Ukraina militärt bistånd från Litauen. Stinger PZRK och annan militär ammunition anlände till Kiev. Tack till Litauens regering, hela det litauiska folket och personligen en stor vän till Ukrainas nationellt försvarsminister Arvidas Anushauskas för hjälp!"
(2 timmar sedan)
Ett problem är dock att Ukraina är lika korrupt som Afghanistan. Några högre generaler ha nog "tappat bort" en rejäl del av detta innan helgen är över mot en hyfsad summa på ett konto. Och vips har rebellerna i Donbas lite amerikanskt krigsskrot.
2022-02-13, 20:19
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpWakeUp
Saken är att det är antirysspropaganda, när ska du inse att du blivit lurad i evigheter? Hade ryssen velat ha Sverige, Ukraina eller annat land hade dem redan invaderat för längesedan men dem vill inte det.

Jag har under hela mitt liv hört sådan gojja men inser nu när jag är äldre att det är gojja som många förvirrade människor borde släppa.

USA verkar gilla orkestrera bs och falseflags när det gäller Ryssland.

Nu när covidpropaganda inte funkar så kör man med gamla rysskortet.

Ja det var fan litet oklart. Lurad kanske. Om det blir krig och 3 svenskar då har vi blivit lurade! Fan helvete de fan lurade oss!!
2022-02-13, 20:22
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Men det är bara ett fåtal naturtillgångar som bara finns på ett geografiskt ställe och det går oftast att hitta alternativ. Jag förstår inte varför naturtillgångar ensamt skulle vara en nyckel för att kunna ta över världen.

Det var så då, det kallas "numbers game". Stalin vann mot Hitler för att han kunde pumpa ut fler soldater och fler gevär oavsett hur bra vapen tyskarna kunde komma på. Ulysses Grant vann för att han hade fler soldater och mer materiel. Det som gjorde de romerska legionerna framgångsrika var att de hade bättre logistisk förmåga än motståndarna.

Citat:
Ett av Sovjets problem var att de hela tiden överproducerade råvaror och underproducerade förädlade produkter fastän de hela tiden försökte ändra på det.

Ja men det ändrar inte att de hade potentialen. Du måste ju börja med en råvara för att få fram en föräldad produkt, du kan inte starta med en industri.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in